سخنگوی دولت در نشست خبری تشریح کرد

اقدامات دولت برای تسهیل زیارت اربعین


گروه سیاسی/ سخنگوی دولت در تشریح تسهیلات تعریف شده از سوی دولت برای زائران اربعین، اعلام کرد: با تلاش‌های وزارت اقتصاد و بانک‌ مرکزی، تسهیلات ۵ میلیون تومانی برای زائران سرپرست‌های خانوار و تسهیلات ۳ میلیونی برای دیگر زائران در نظر گرفته شده است. علی بهادری‌جهرمی، اضافه کرد: این تسهیلات به صورت برخط و بدون‌نیاز به ضامن و با ضامن قرار دادن یارانه‌ها به زائران اربعین پرداخت می‌شود.
رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، با اشاره به اقدامات و برنامه‌ریزی‌های گسترده دولت برای برگزاری هرچه بهتر راهپیمایی اربعین، گفت: در این زمینه دولت تلاش کرده زیرساخت‌های کشور را فعال کند که از ۱۰ فرودگاه کشور پرواز به عراق انجام می‌شود، مرزها هم افزایش دو برابری داشت و قطار تهران-کربلا هم فعال شده است. وی با اشاره به فعال بودن ۶ مرز زمینی اظهارکرد: همچنین ناوگان حمل و نقل عمومی نیز بسیج شده، باوجود این حتی توصیه شده که زائران با خودروهای شخصی به مرز حرکت کنند.
خدمات پزشکی آنلاین برای زائران
بهادری‌جهرمی از برپایی میزهای خدمت در مرزها و نیز پایانه‌ها برای پاسخگوی به مطالبات مردم خبر داد و ‌درباره بیمه زائران هم گفت: مبلغ بیمه بر مبنای دو سال قبل است، اما خدمات این بیمه بسیار افزایش یافته است که در برخی حوزه‌ها تعهدات بیمه‌ها تا 80درصد افزایش یافته است. سخنگوی دولت با بیان اینکه در حوزه ارتباطات تقویت آنتن‌دهی در مرزها صورت گرفته است، ادامه داد: با تدبیر وزارت ارتباطات و برای تقویت ارتباطات مردم در سفر به عتبات عالیات، بالنی در مرز مهران مستقر می‌شود. وی با بیان اینکه سامانه‌ای در پیام‌رسان «بله» برای اعلام وضعیت زائرین مهیا شده که نیاز به اینترنت ندارد و امکان‌ موقعیت‌یابی برای زائرین وجود دارد، اضافه کرد: یکی از شرکت‌ها امکان اشتراک‌گذاری وسیله نقلیه را فراهم کرده است و کسانی که مسیرهای مشترک دارند می‌توانند همدیگر را از طریق این سامانه پیدا کنند.
بهادری‌جهرمی ادامه داد: از دیگر اقدامات، ارائه اینترنت و وای‌فای رایگان در برخی از موکب‌ها  است که از طریق سروش پلاس و روبیکا امکان تماس رایگان فعال شده است. وی با بیان اینکه در جلسه اخیر دولت، رئیس‌جمهور به همه دستگاه‌ها دستور داد تا حداکثر امکانات را برای سفر اربعین فراهم کنند، گفت: خدمات پزشکی آنلاین برای زوار نیز فراهم خواهد شد.
وزیر راه از شنبه در وزارتخانه حضور دارد
 رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت، درباره کسالت وزیر راه و شهرسازی نیز گفت: وزیر راه به دلیل ضربه‌ای که در جریان حادثه‌ای در منزل، به کمر وی وارد شده بود، بستری شد و تزریقی هم به ستون فقرات داشت که اکنون بهبود نسبی حاصل شده است و رستم قاسمی از شنبه در وزارتخانه حضور خواهد داشت. هرچند در عیادت من از وی، ایشان پیگیر مسائل کاری و مرتبط با وزارت راه و شهرسازی در دولت بودند.
چهار موضوع مورد تأکید ایران در مذاکرات
بهادری‌جهرمی درخصوص روند مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز با بیان اینکه گفت‌وگوها ادامه دارد، تأکید کرد: طرف مقابل باید از زیاده‌خواهی دست بردارد چراکه مسیر سازنده‌ای طی شده است.
وی ادامه داد: چهار موضوع در توافق دنبال شده که شامل تضمین‌ها، راستی‌آزمایی، رفع تحریم‌ها ‌و بسته شدن ادعاهای سیاسی در مورد مسائل پادمانی است. به گفته سخنگوی دولت، جمهوری اسلامی ایران گفت‌وگوها را ترک نکرده و نخواهد کرد.
اقدامات دولت برای کاهش بحران ‌تنش‌های آبی
بهادری‌جهرمی در بخش دیگری از نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره وضعیت آب استان همدان و اقدامات دولت برای جلوگیری از تکرار آن در استان‌های دیگر، گفت: بحران کم‌آبی و خشکسالی، جهانی است و تدابیر برای مواجهه با این بحران باید پیش از این صورت می‌گرفت، اما اقدامات انجام شده تناسبی با بحران‌ها ندارد، درحالی که پیش‌بینی تنش‌های گسترده وجود داشت. وی ادامه داد: اما از ابتدای تشکیل دولت، وزارت نیرو برای ۳۰۰ نقطه پیش‌بینی تنش آبی داشت. همچنین مجموعه وزارت نیرو هم طرح‌های متوقف شده را تسریع و هم طرح «میانبری» را تدوین کرد. در حوزه همدان نیز طرح میانبری در نظر گرفته شد تا ضرب‌الاجلی تنش‌آبی را جبران کنند و به تدریج طرح‌های بلند مدت‌تری در نظر گرفته شود.
سخنگوی دولت اظهار امیدواری کرد که با همراهی مردم برای اصلاح شیوه آبیاری و سایر موارد، شاهد کاهش بحران‌ها و تنش‌های آبی باشیم.
نگاه به داخل در تحقق طرح آبرسانی غدیر
سخنگوی دولت در پاسخ به پرسش «ایران» مبنی بر اینکه با چه سازکاری طرحی آبرسانی غدیر به جای 36 ماه در 10 ماه اجرایی شد و معنای داخلی و خارجی این دستاورد دولت چیست، اظهار کرد: افتتاح این طرح پس از سال‌ها این پیام را دارد که سال‌ها نگه‌داشتن ظرفیت داخلی کشور به انتظار توان خارجی یک اشتباه راهبردی بوده است. بهادری‌جهرمی ادامه داد: برای اجرای میان‌بر این طرح، 36 ماه پیش‌بینی می‌شد، اما همزمان در چند جهت، کار انجام گرفت و در این موضوع از مجموعه‌های دانش‌بنیان و جوانان ایرانی استفاده شد. وی اظهارکرد: نگاه دولت این است که ما تکیه بر داخل و استفاده از ظرفیت‌ها را دنبال می‌کنیم.
ورود زنان به ورزشگاه‌ها
بهادری‌جهرمی درباره چالش‌های دولت برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها گفت: اجازه بدهید شعار ندهیم و کار انجام دهیم. برای هرگونه اقدامی باید پیوست فرهنگی وجود داشته باشد. باید با آرامش مطالبات مردم را پیگیری کنیم.
تبدیل وضعیت 90هزار نفر در یک سال
سخنگوی دولت درباره تبدیل وضعیت فرزندان ایثارگران و مشکل در اجرای این قانون در دستگاه‌ها گفت: دولت در سال اول فعالیت خود حدود ۹۰ هزار تبدیل وضعیت را انجام داده و مصمم به اجرای قوانین است. این مسیر و تحقق تبدیل وضعیت در دستگاه‌های اجرایی نیز با همدلی میان قوا امکان‌پذیر است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/7999/1/626156/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها