هنرمندان در فضای مجازی


یاد
 امروز 17 شهریور ماه، سالروز درگذشت فرهنگ شریف است. نوازنده چیره دست ساز تار. استاد فرهنگ شریف تنها یک نوازنده مطرح و پیشکسوت ساز تار نبود بلکه شیرین نوازی بود که توانست با ابداع‌ در نحوه انگشت‌گذاری و مضراب‌زنی در نقاط مختلف سیم‌های تار، صدایی را در این ساز به وجود آورد که به گفته بسیاری از کارشناسان زیباترین صدای تولیدشده از ساز تار است. اوهنر تارنوازی را نزد استادان عبدالحسین شهنازی و مرتضی نی‌داوود از تارنوازان بزرگ اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی تلمذ کرده بود اما هیچگاه مانند استادانش نوازندگی نکرد و سبک او مخصوص خود او بود. استاد فرهنگ شریف بیش از ۷۰سال عاشقانه برای مردم کشور نواخت و شریف زیست و شریف ماند.
چهره‌ها
 مهدی سلطانی از فیلم سینمایی رؤیای سهراب به کارگردانی و نویسندگی علی قوی‌تن نوشته و اشاره داشته: «رؤیای سهراب هنوز اکران است در سینماهای بسیار محدود. مواظب خودتون باشید.»
میرجلال‌الدین کزازی شاهنامه شناس برجسته ایران با انتشار ویدیویی از کناره‌گیری‌اش از کار با مؤسسه لغتنامه دهخدا خبر داد و در شرح آن نوشته: سامانگر این تاربرگ، به آگاهی می‌رساند که دوره شاهنامه و اسطوره به استادی دکتر میرجلال‌الدین کزازی و همکاری مؤسسه لغت‌نامه دهخدا، برگزار نخواهد شد.
فرهاد حسن‌زاده از انتشار کارهای تازه‌اش خبر داده تحت عنوان قصه‌های کوتی کوتی و یا ماجراهای شنگل و منگل و چنگل و... که در قالب کودک و نوجوان است.
علی جعفری پویان از انتشار قطعه «نامه‌ای برای حوا» خبرداده به آهنگسازی احسان بیرق‌دار و با شعر علیرضا کلیایی و اجرای آواز کیانوش روحی. این قطعه مقدمه‌ای بر آلبوم «آتش و حوا» است که قرار است بزودی در قالب یک آلبوم با 12 قطعه منتشر شود.
کیهان کلهر که سابقه همکاری با گروه رامبراندتریو را داشته در صفحه مجازی‌اش به آلبوم تازه این گروه اشاره کرده و برای برگزیده شدن آخرین آلبوم رامبراند تریو در جایزه موسیقی جز ادیسون یک لینک به علاقه‌مندان معرفی کرده است.
محمد معتمدی از نمایش قفس نوشته، تئاتری به نویسندگی و کارگردانی محمد حاتمی که شهریور و مهر ۱۴۰۱ درتالار حافظ روی صحنه می‌رود. پوستر این نمایش روزگذشته رونمایی شد. شهره سلطانی، شهروز دل افکار، یزدان فتوحی، سام قریبیان، الهه شه پرست، احسان عباسی و محمد حاتمی بازیگران این نمایش هستند. اجرای قطعاتی از آن را هم محمد معتمدی برعهده دارد.


​​​​​​​دیگه چه خبر!
پیش‌همایش نخست «بزرگداشت رابعه بلخی» بانوی پارسی‌سرا، دیروز چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۴۰۱ از ساعت ۱۶ تا ۱۸ با حضور دوستداران فرهنگ و تمدن در ساختمان کتابخانه و موزه ملی ملک برگزارشد. خبری که صفحه مجازی کتابخانه و موزه ملی ملک، منتشرکرده. رابعه بلخی شاعر پارسی‌گوی نیمه نخست سده چهارم هجری، برپایه پاره‌ای سندهای تاریخی نخستین زن شاعر پارسی‌گوی به شمار می‌آید. بزرگداشت رابعه بلخی، بخشی از کوشش فرهنگ‌دوستان برای پاسداشت مواریث فرهنگ و تمدن اسلامی- ایرانی است.
اولین نمایشگاه کارتون و تصویرسازی گروه ماه تونز در تهران و کرج برگزارمی شود. خبری که جمال رحمتی کاریکاتوریست ایرانی درصفحه مجازی اش منتشر کرده. افتتاحیه این نمایشگاه در کرج 17 تا 23 شهریور درنگارخانه ماه زاد خواهد بود و درتاریخ اول تا هفتم مهر نیز در تهران برپا می‌شود. رحمتی در شرح این نمایشگاه نوشته: «هسته اولیه گروه ماه تونز در کرج و به منظور جریان‌سازی در حوزه کارتون و کاریکاتور شکل گرفت. کارتونیست‌هایی از تهران و کرج، جلسات منظم ماهانه تشکیل دادند و در گالری ماه زاد دور هم جمع شدند و به مباحث تکنیکی و محتوایی این حوزه پرداختند. حال این هسته بزرگ و بزرگ‌تر شده است. 20 کارتونیست و دو تصویرگر هر کدام با دو اثر در این نمایشگاه حضور دارند.یک اثر آزاد و اثر دیگری با موضوع همدلی. دو گالری هم در تهران و کرج همدل شده‌اند تا این نمایشگاه در کرج و تهران در معرض دید علاقه‌مندان قرار بگیرد. نگارخانه ماه زاد در کرج و گالری شمیس در تهران. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8000/20/626230/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها