جبران 6 سال عقب‌افتادگی در شماره‌گذاری کالا



مدیرعامل مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران با بیان اینکه تاکنون برای بیش از ۶ میلیون قلم کالا کد منحصر به فرد صادر شده است، گفت: این مرکز ۳۰ هزار عضو اعم از تأمین، وارد و تولیدکننده کالا دارد و ۳۶ نمایندگی آن در سطح کشور فعال است.
مهدی مظهری با اشاره به رویکرد مثبت دولت سیزدهم در حوزه کدینگ افزود: در زمان حاضر شناسه کالا به مرکز ملی شماره‌گذاری کالا و خدمات ایران واگذار و متأسفانه طی ۶ سال گذشته این حوزه با عقب‌ماندگی‌هایی مواجه شده است.
او با بیان اینکه طی ۶ سال گذشته این حوزه می‌‌توانست پیشرفت‌های چشمگیری در کشور داشته باشد، اضافه کرد: هم اکنون رویکرد مثبتی در حوزه کدینگ وجود دارد و در این ارتباط یک میلیون و  ۴۰۰ هزار کد کالای فروشگاهی در کشور وجود دارد که با  درج قیمت توسط سازمان حمایت مصرف کننده در مدت چهار سال چیزی حدود ۲۶ هزار کد  بر مبنای جی تی آی ان (شماره جهانی قلم تجاری) در سامانه ۱۲۴ انجام گرفت.
این مسئول با اشاره به اینکه این مرکز طی سه هفته به طور عمده ۵۲ هزار قلم کالای استراتژیک را با کمک سازمان‌های صمت استانی ثبت قیمت کرد، ادامه داد: این اقدام ارزش و اهمیت کدها را بیشتر نشان می‌‌دهد و کار دیگر کوپن الکترونیک در حوزه یارانه‌ها است که در واقع از این کدها استفاده خواهد شد که به عنوان مثال در صورت استفاده از روغن برند خاصی در هنگام اتصال به هر کارتخوان، کد کالای مد نظر خوانده شده و قیمت آن کالا از یارانه فرد کاسته می‌‌شود.
مظهری با اشاره به اینکه در حال حاضر کشور روسیه تولیدکننده و صادرکنندگان ایرانی را ملزم کرده است که در سایت مرجعی کد مربوطه را تکمیل کنند، افزود: این موضوع باید مورد توجه قرار گیرد، این در حالی است که در جهان ۶۰ دلار بابت صدور کد هزینه دریافت می‌‌کنند اما در ایران این مبلغ ۱۹۰ هزار تومان است که مجموع کدهای مختلف به ۵۰۰  هزار تومان نیز نمی‌رسد. او با اشاره به اینکه اولین سامانه ملی صدور شناسه خدمت کشور با حضور معاون اول رئیس جمهور و وزیر صمت رونمایی شد، اظهار داشت: سامانه صدور شناسه خدمت، این امکان را به همه کسب و کارها می‌‌دهد تا بتوانند برای خدمات خود کد ملی و  بین‌المللی دریافت و شناسنامه آن را ایجاد کنند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8005/12/626804/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها