در دولت سیزدهم محقق می‌شود

ساخت ۸ اسکله در منطقه ویژه خلیج فارس


معاون برنامه‌ریزی و توسعه منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس با بیان اینکه 8 اسکله در منطقه ویژه صنایع فلزی و معدنی خلیج فارس ایجاد خواهد شد، گفت: با ایجاد این اسکله‌ها، ظرفیت سالانه تخلیه و بارگیری منطقه ویژه خلیج فارس به ۷۰ میلیون تن خواهد رسید.
منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس، به‌عنوان نخستین منطقه ویژه اقتصادی با موضوع فعالیت صنایع انرژی‌بر، برای بهره‌مندی از مزیت‌های کشور در زمینه تولید و صادرات محصولات صنعتی شکل گرفت اما دولت گذشته نتوانست به تعهدات خود در این منطقه عمل کند؛ منطقه ویژه اقتصادی نیاز به مواد اولیه و انرژی ارزان و فراوان دارد تا بتواند نیاز صنعتگران و تولیدکنندگان را تأمین کند. ولی از سال 97 دولت وقت در تأمین مواد اولیه تولید ناتوان شد و همین امر سبب شد سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی برای حضور در منطقه ویژه اقتصادی صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس رغبت خود را از دست بدهند. حال قرار شده در دولت سیزدهم منطقه یاد شده به پویایی برسد.
معاون برنامه‌ریزی و توسعه منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس با تأکید بر اینکه مساحت فعلی منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج فارس ۲۱۰۰ هکتار است و در طرح توسعه‌ای که دولت سیزدهم دنبال می‌کند ۲۵۰۰ هکتار به مساحت فعلی افزوده می‌شود، افزود: هم اینک ظرفیت تخلیه و بارگیری اسکله این منطقه
۱۲ میلیون تن در بخش معدن و صنایع معدنی و ۱۵ میلیون تن در بخش محصولات نفتی است.
 بازیار بهمن‌نژاد، درباره وضع فعلی شرکت‌های فعال در منطقه گفت: ۳۶ شرکت در منطقه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ۲۰ شرکت در حال تولید محصول و ۴۲ شرکت نیز در حال اجرای طرح‌های جدید هستند.
معاون منطقه ویژه خلیج فارس با یادآوری اینکه هم اینک تولیدات در حوزه زنجیره‌های فولاد، آلومینیوم، پتروشیمی انجام می‌شود، افزود: در افق ۱۴۱۰ قرار است با توسعه زیرساخت‌ها، سالانه ۳۰ میلیون تن محصول فلزی تولید و ۳۰ هزار شغل به‌صورت مستقیم ایجاد شود.
ظرفیت انتقال آب از پساب بندرعباس به ۱۴۰ هزار مترمکعب می‌رسد
بهمن‌نژاد درباره توسعه زیرساخت در بخش آب گفت: در حال تکمیل طرح انتقال پساب شهر بندرعباس به صنایع مستقر در منطقه خلیج فارس هستیم که از ظرفیت ۶۵ هزار مترمکعب آب صنعتی در هر شبانه‌روز برخوردار است؛ در گام بعدی این میزان به ۱۴۰ هزار مترمکعب (در شبانه‌روز) افزایش خواهد یافت.
او به مزیت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه صنایع معدنی و فلزی خلیج‌فارس اشاره کرد و گفت: این منطقه از شمال به پالایشگاه‌های هشتم، ستاره خلیج فارس و هرمز و از جنوب به اسکله‌های تخلیه و بارگیری مواد معدنی و مواد نفتی، آب‌های آزاد و خلیج فارس، از غرب به بندر شهید رجایی و از شرق به نیروگاه ۱۲۰۰ مگاواتی توانیر و شهر بندرعباس و خطوط ریلی مرتبط، دسترسی دارد که این امر شرایط متمایزی را برای سرمایه‌گذاران، پدید آورده است. گفته می‌شود که در حال حاضر، پتانسیل مهم منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس زیرساخت‌های کلان ایجادشده، دسترسی به آب‌های آزاد، ممنوعیت ایجاد صنایع آب‌بر در مناطق غیرساحلی، ذخایر و معادن غنی نفت و گاز، انواع کانی‌های فلزی و غیرفلزی کشور و نیروی انسانی آموزش دیده است که هنوز متناسب با ظرفیت موجود، مورد استفاده قرار نگرفته‌اند.
حمایت دولت از سرمایه‌گذاران در منطقه ویژه خلیج فارس
معاون شرکت منطقه ویژه خلیج فارس درباره ارائه تسهیلات به سرمایه‌گذاران گفت: تأمین زیرساخت‌های آب، برق، گاز و مخابرات توسط منطقه، استفاده از معافیت‌های گمرکی برای واردات تجهیزات و مواد اولیه، معافیت گمرکی برای ورود کالا‌های ساخته شده در منطقه به داخل کشور به میزان ارزش افزوده، معافیت از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برای شرکت‌های فعال در منطقه، امکان صادرات، ترانزیت، ترانشیپ و صدور مجدد کالا، حمایت برای اخذ وام از طریق منابع داخلی و خارجی، مشاوره در تمام مراحل اجرای پروژه و انجام عملیات اخذ مجوز اشتغال برای کارکنان خارجی سرمایه‌گذاران از جمله تسهیلاتی است که به سرمایه‌گذاران ارائه می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8005/12/626807/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها