ایران در ایران


خشک شدن نیمی از  قنات‌های‌ چهارمحال و بختیاری

یاسوج - از مجموع ۸۴۱ قنات‌‌ چهارمحال و بختیاری، آبدهی نیمی از آنها بر اثر خشکسالی به صفر رسیده است.
 مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: در سال‌های اخیر به‌علت خشکسالی و کاهش بارندگی آبدهی نیمی ازقنات ها صفر شده است و آبدهی سایر قنات‌ها بین ۳۰ تا ۶۰ درصد کاهش پیدا کرده است.
غلامرضا ذاکری افزود: این قنات‌ها ۱۷ درصد آب زمین‌های کشاورزی استان را تأمین می‌کنند و تمامی قنات‌ها از آثار میراث فرهنگی محسوب می‌شود.
وی با اشاره به خسارت سیل به برخی از قنات‌های چهارمحال و بختیاری گفت: در سفر ریاست جمهوری به استان، ۱۰۰ میلیارد تومان برای لایروبی قنات‌ها تصویب شد که هم اکنون ۱۰ میلیارد تومان از این اعتبارات مصوب ، به استان ابلاغ شده است. مدیر آب، خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: بلندترین قنات چهارمحال و بختیاری در سفیددشت و قدیمی‌ترین در شهرستان سامان قرار دارد.

گذر 22 هزار زائر پاکستانی از مرزهای سیستان و بلوچستان 

زاهدان - سخنگوی ستاد اربعین  استان سیستان و بلوچستان گفت: از ابتدای مردادماه تاکنون ۲۲هزار و ۳۵۵ زائر پاکستانی از طریق ۲ مرز میرجاوه و ریمدان وارد این استان و سپس عازم عتبات عالیات و کربلای معلی شدند.
جواد قنبری اظهار داشت: از این تعداد ۱۲ هزار و ۳۸۴ زائر از طریق پایانه مرزی ریمدان شهرستان دشتیاری و ۹ هزار و ۹۷۱ زائر از طریق پایانه مرزی شهرستان میرجاوه وارد استان شده‌اند که عمدتاً توسط اتوبوس عازم مشهد و قم شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه امسال مرز ریمدان در جنوب استان برای نخستین بار برای ورود زائران تعیین شده، خاطرنشان کرد: میزان ورودی زائران پاکستانی از طریق پایانه مرزی میرجاوه نسبت به مدت مشابه آخرین مرحله ورود پیش از شیوع بیماری کرونا حدود ۹۰ درصد کاهش داشته که علت اصلی آن وقوع سیل در این کشور است.

آسمان 9 استان بارانی می‌شود 

ایران زمین - سازمان هواشناسی نسبت به بارش باران در ۹ استان، خیزش گرد و خاک در نقاط مختلف کشور و افرایش ارتفاع موج در سواحل شمال و جنوب هشدار داد.
سازمان هواشناسی با هشداری زردرنگ از فعالیت سامانه بارشی، رشد ابرهای همرفتی در جنوب شرق کشور، بارش باران، کاهش محسوس دما، وزش باد شدید موقتی و در برخی مناطق بویژه ارتفاعات همراه با رعد و برق خبر داد. این مخاطرات امروز  چهارشنبه ۲۳ شهریورماه در گیلان، غرب مازندران، اردبیل، شمال آذربایجان شرقی، جنوب سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان و شرق هرمزگان، روز پنجشنبه  در اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی و نوار شرقی و شمال آذربایجان شرقی و روز جمعه در شرق گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی مورد انتظار است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8005/16/626818/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها