40 درصد شهرک‌های صنعتی اصفهان ایمن‌سازی نشده‌اند

امنیت در حاشیه تولید صنایع اصفهان


حمیرا حیدریان
خبرنگار

استان اصفهان با حدود ۹ هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی در ۷۶ شهرک و ناحیه صنعتی استان ، ۱۳ درصد از تولید ناخالص داخلی کل کشور را به خود اختصاص داده است. شهرک‌هایی که با جذب بیش از 120 هزار نفر در واحدهای مختلف و ایجاد شغل- به گفته مسئولان- کمتر از 50 درصدشان دارای تجهیزات ایمنی است. این موضوع تأمل‌برانگیزی است که هرازگاهی با رخ دادن یک حادثه، جرقه‌ای برای ایمن‌سازی شهرک‌ها در ذهن مسئولان زده می‌شود اما همچنان پایین بودن امنیت این شهرک‌ها جان ده‌ها هزارنفر را تهدید می‌کند.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به حادثه آتش‌سوزی گسترده چندی پیش در یک واحد تولیدی نمد در شهرک صنعتی کمشچه شهرستان برخوار گفت: ایمنی در شهرک‌های صنعتی بخصوص در شهرک‌های پرخطری همچون رنگ‌سازی و شهرک‌هایی که مواد شیمیایی و کاغذ تولید می‌کنند باید در اولویت ایمن‌سازی در برابر حریق قرار گیرد.
منصور شیشه فروش با تأکید بر اینکه در 70 شهرک صنعتی در استان اصفهان تنها 25 شهرک به سامانه ایمنی و آتش‌نشانی و اطفای حریق مجهز هستند، می گوید، دستورالعمل‌های اجرایی برای اصلاح ساختار آنها ابلاغ شده است.
وی با بیان اینکه بیش از 40 درصد شهرک‌های صنعتی فاقد تجهیزات ایمنی هستند، اظهار داشت: تأکید ما براین است که سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران با تخصیص اعتبار تمامی شهرک‌های صنعتی را که اصولاً دارای مواد اشتعالزای زیادی است، به تجهیزات اطفای حریق مجهز کنند تا از بروز هرگونه فاجعه خصوصاً انسانی جلوگیری شود.
شیشه فروش با بیان اینکه 120 هزار نفر در شهرک‌های صنعتی اصفهان مشغول به فعالیت هستند، خاطرنشان کرد: دستورالعمل و آیین نامه طرح ایمنی شهرک‌های صنعتی ابلاغ شده است که براساس آن، وجود تانکر‌های آب، سامانه برخط (آنلاین) اعلام حریق، پایش واحد‌های صنعتی و وجود نیرو‌ها و امکانات آتش‌نشانی از جمله گزینه‌های مورد تأکید در طرح ایمنی شهرک‌های صنعتی است.
وی با بیان اینکه واحد‌های صنعتی در قالب طرح ایمنی شهرک‌های صنعتی باید به امکانات اطفای حریق مجهز شوند، گفت: این اقدامات اگرچه ضریب ایمنی را افزایش داده و از وقوع حوادث و وارد شدن خسارت به فعالان اقتصادی جلوگیری می‌کند، اما تا رفع مشکل این شهرک‌ها و تجهیز آنها به سامانه اطفای حریق مجهز، مشارکت و همکاری در مدیریت شهرستانی با امکانات شهری برای امداد‌رسانی و افزایش ایمنی در دستور کار قرار گرفته، بااین حال شکی نیست که باید رفع نیاز اساسی درباره سیستم‌های استاندارد و مجهز صورت بگیرد.
ضرورت ایمن‌سازی شهرک‌های صنعتی خصوصی
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان نیز در این خصوص گفت: در حال حاضر شهرک‌ها و نواحی صنعتی زیرمجموعه این شرکت با دارا بودن 25 ایستگاه آتش‌نشانی و بیش از 40 دستگاه خودرو آتش‌نشانی مجهز به تجهیزات اطفای حریق صنعتی و با استفاده از حدود 200 نفر آتش‌نشان آماده امدادرسانی به واحدهای صنعتی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان در زمان بروز حوادث و حریق هستند. این مهم می‌بایست در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خصوصی نیز به جدیت پیگیری شود و این شرکت آمادگی دارد همکاری ویژه‌ای در این زمینه با مجموعه‌های صنعتی داشته باشد.
رسول سواری با بیان اینکه شهرک‌های صنعتی استان اصفهان در سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال آفرین و برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، حدود ۳۸۵ پلاک زمین با کاربری کارگاهی و ۳۵ پلاک زمین با کاربری صنعتی در مساحت‌های متنوع را برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان در سطح شهرک‌های صنعتی استان در نظر گرفته است، اعلام کرد:حدود ۳۰ پلاک زمین برای ساخت واحد‌های کارگاهی با مساحت ۲۸۸ مترمربع را برای شرکت‌های دانش‌بنیان استان در نظر گرفته‌ایم که پس از احداث و تکمیل به‌صورت استیجاری در اختیار آنها قرار خواهد گرفت.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به سیاست‌های حمایتی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از شرکت‌های دانش‌بنیان، بهای حق بهره‌برداری با بیشترین مساعدت در نحوه پرداخت و اعمال تنفس ۶ ماهه و مشوق مربوطه دریافت می‌شود. این شرکت‌ها در صورت بهره‌برداری پیش از موعد نیز مشمول حداکثر ۳۰ درصد مشوق بهای کل حق بهره‌برداری می‌شوند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8005/16/626819/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها