هنرمندان در فضای مجازی


خانواده سینما باز هم داغدار شد. اصغر یوسفی‌نژاد از سینماگران ایرانی در سن 53 سالگی و «ژان لوک گدار» چهره مطرح سینما و کارگردان موج نوی سینمای فرانسه هم در سن ۹۱ سالگی درگذشتند. در همین رابطه بخشی از صفحات شبکه‌های مجازی به درج نکاتی درباره این دو هنرمند اختصاص یافته، البته همچنان اطلاع‌رسانی درباره تولیدات فرهنگی و هنری جایگاه خاص خود را در فضای مجازی حفظ کرده است.

​​​​​​​در سوگ درگذشت اصغر یوسفی‌نژاد
اصغر یوسفی نژاد، کارگردان برجسته سینمای ایران و برنده جایزه سی ‌و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر بر اثر عارضه مغزی درگذشت. این کارگردان برجسته تبریزی که با فیلم «ائو» مورد توجه منتقدان سینما قرار گرفت، بر اثر خونریزی مغزی در بیمارستان مورد عمل جراحی قرار گرفت و به فاصله چند روز پس از عمل جراحی درگذشت. جدیدترین فیلم اصغر یوسفی نژاد، عروسک نام دارد که در انتظار دریافت پروانه نمایش است. برخی اهالی سینما با انتشار مطالبی در سوگ یوسفی‌نژاد نوشته‌اند: از جمله مصطفی جلالی‌فخر منتقد فیلم و نویسنده که نوشته: «اول صبح تلخی شد. همکارمان اصغر یوسفی‌نژاد درگذشت. سینمایی‌نویس بود و فیلمساز.» در ادامه نوشته جلالی‌فخر آمده: «اصغر یوسفی‌نژاد فقط 53 سال داشت و تازه فیلم سومش را ساخته بود. حیف بود که آدم کاربلد و نازنینی چون او، به این زودی برود. لطفاً مراقب سلامت خود باشیم.»   عباس یاری از منتقدان قدیمی سینما و از مدیران ماهنامه «فیلم امروز» درباره همکار قدیمی خود نوشت: «جمعه شب با همسر اصغر تماس گرفتم و جویای حالش شدم. گفت: «دکترش خواسته که دوستانش برایش پیام صوتی بفرستند تا کنار تختش پخش کنند.» داشتم از سینما خارج می‌شدم، حدودای ده شب بود، تاکسی هم منتظرم بود، گوشه‌ خلوتی از خیابان ایستادم و برایش پیام فرستادم؛ افسوس که چنان در حال اغما و بیهوشی بود که صدای قلب من و دوستان و دوست‌دارانش را که برای سلامتیش می‌تپید، نشنید. دیشب همسرش خبر داد دکترش گفته تا فردا زنده نمی‌مونه اما دکتر دیگری گفته اکسیژن خونش داره برمی‌گرده، امیدوار باشید. پشت تلفن هردو خیلی گریه کردیم، امیدوار بودیم که آن اتفاق خوب، مثل غافلگیری موقع دیدنِ فیلم‌هایش تکرار شود و اصغر پیش ما برگردد. حیف که او پیام ما را که آرزوی دیدار دوباره‌اش را داشتیم، نشنید و رفت، روحش در آرامش...»  محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی نیز با انتشار پیامی درگذشت این کارگردان را تسلیت گفت. در بخشی از نوشته او آمده: «او فیلمسازی بود که به شهر و دیارش همواره وفادار ماند و با پشتکار و صبوری پای تعهد، عشق و علاقه‌اش ایستاد.»
به یاد کارگردان موج نوی سینمای فرانسه
دیروز تنها سینمای کشورمان نبود که داغدار یکی از چهره‌های سرشناس خود شد، سینمای جهان هم یکی از نامداران خود را از دست داد؛ «ژان لوک گدار» چهره مطرح سینما و کارگردان موج نوی سینمای فرانسه در ۹۱ سالگی درگذشت. گدار که از تحسین‌شده‌ترین کارگردان‌های جهان بود، به خاطر آثار کلاسیکی چون «از نفس افتاده» و «تحقیر» شناخته شد. آثار او در دهه ۱۹۶۰ مرزهای سینمایی را جابه‌جا کرد و الهام‌بخش کارگردان‌های نمادین بعدی شد. گدار در اوایل کار به عنوان منتقد فیلم در نشریه معتبر و تأثیرگذار «کایه دو» سینما می‌نوشت. در نقدهایش او جریان اصلی سینمای فرانسه را که بر راه و رسم‌ها و قراردادهای پذیرفته شده فیلمسازی بیش از نوآوری و تجربه تأکید می‌کرد مورد انتقاد قرار می‌داد. او و منتقدان همفکرش علاوه بر سینمای فرانسه، قراردادهای سنتی‌ هالیوود را  به چالش کشیدند. «خداحافظی با زبان» و «کتاب تصویر» جدیدترین فیلم‌های گدار است. علی‌رضا داوود نژاد کارگردان و نویسنده سینما در واکنش به انتشار این خبر نوشته:« ژان لوک، فیلمسازی که تمرکز بر موضوع در سینما را به اجرای سینمایی تغییر داد و با توجه به تحولات زبان شناختی معاصر بر نقش دال، یعنی «چگونه گفتن»در رابطه با مدلول یعنی« چه گفتن» تأکید و با برجسته کردن ظرفیت‌های بیانی، جایگاه سینما را به عنوان هنر ارتقا داد. او در شکستن انحصار نهادهای سیاسی و مالی بر سینما و دستور زبان آن تأثیر تعیین کننده داشت. گدار هنرمند، متفکر و پیشگام در گشودن افق‌های تازه به روی سینما بود. روحش شاد و یادش گرامی وماندگار».
چهره‌ها
بهزاد عبدی آهنگساز، فیلمی درباره ضبط موسیقی فیلم سینمایی «ناردون» به کارگردانی فریدون حسن‌پور  منتشر کرده که به اجرای ارکستر کامه‌راتا اوکراین انجام شده است. ناردون به تهیه‌کنندگی منصور سهراب‌پور محصول سال ۱۳۹۴ است. این فیلم بیستم مرداد ماه سال ۱۳۹۵ در سینماهای ایران اکران شد. در خلاصه داستان این فیلم آمده‌است: «به‌خاطر اینکه هزینه‌ها بالا نره عروسی رو همزمان با عزا برگزار کنیم.»
محمدرضا شفیعی کدکنی هم در صفحه‌ منتسب به وی تصویری از کتاب «توکایی در قفس» نوشته نیما یوشیج و با تصویرگری بهمن دادخواه  منتشر شده است. در بخشی از توضیحات این کتاب آمده است:« از آخرهای زمستان به این طرف، عروس توکا در قفس بود. قفس از چوب بود و میله‌های نازکی از آهن داشت. صاحب قفس از لای این میله‌ها به توکا آب و دانه می‌داد و خوشحالی اش این بود که توکا در بهار برایش آواز می‌خواند. صبح‌ها که سر کار می‌رفت قفس توکا را هم با خودش می‌برد و آن را به شاخه یک درخت آویزان می‌کرد و بعد دنبال کارش می‌رفت و...» متن کامل این نوشته را می‌توانید در صفحه شفیعی کدکنی بخوانید.
الناز شاکردوست بازیگر سینما که این روزها فیلم «ابلق» با بازی وی در سینماهای کشور در حال اکران است بخشی از تیزر این فیلم سینمایی، به کارگردانی نرگس‌ آبیار را با علاقه‌مندان به اشتراک گذاشته است. در توضیحات آن آمده است: «با چهار هفته صدرنشینی جدول فروش، ابلق 13 میلیاردی شد.» در این فیلم بهرام رادان، الناز شاکردوست، هوتن شکیبا، فاطمه کریمیان، مهران احمدی و گیتی معینی به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم دومین همکاری نرگس آبیار با هوتن شکیبا و الناز شاکردوست پس از« شبی که ماه کامل شد» ،است. 


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8005/24/626860/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها