طرح اروپا برای رهایی از زمستان سخت و جیب‌ خالی


گروه جهان/ اتحادیه اروپا در بحبوحه بحران فزاینده انرژی در قاره سبز، در نظر دارد برای بهره‌گیری از ژنراتورهای کم هزینه تولید برق و الزام نیروگاه‌های سوخت فسیلی برای به اشتراک گذاشتن سودی که از افزایش بهای انرژی می‌برند، این قاره را از تهدیدی ویرانگر رهایی دهد.
به گزارش فرانس پرس، اورسلا فون درلاین، رئیس کمیسیون اروپا در حالی از پیش نویس این طرح رونمایی کرد که بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نسبت به آن موضع گرفته و حاضر به اشتراک سود سهامشان نیستند. این در شرایطی است که دولت‌های اروپایی تاکنون برای مهار این بحران، صدها میلیارد یورو برای کاهش مالیات‌ها و یارانه‌ها صرف کرده‌اند.
فون درلاین در جریان کنفرانس خبری انرژی در دفتر بروکسل گفت: «در برهه‌های فعلی، کسب درآمدهای نجومی و حتی سودجویی از فضای جنگ به بهانه حمایت از مصرف کنندگان درست نیست. در این زمان سودها باید به اشتراک گذاشته شده و به افرادی برسد که نیاز بیشتری دارند. بنابراین در این شرایط باید کنترل بهای انرژی به بحث گذاشته شده تا بتوان به میانگین منطقی برای آن رسید.»
در پیش نویس طرح کمیسیون، درآمدهای اضافی از نیروگاه‌های برق بدون سوخت‌های گازی حذف خواهد شد تا با افزایش نقدینگی عمومی، دولت‌ها بتوانند از مشاغل و شهروندان اروپایی در پرداخت قبوض‌شان حمایت کنند. به عبارت دیگر نیروگاه‌های بادی و خورشیدی و تأسیسات هسته‌ای با بودجه حداکثری 180 یورویی در هر مگاوات ساعت از تولید برق درآمد خواهند داشت و عایدی اضافی توسط دولت‌ها در راستای حمایت از کاربران استفاده خواهد شد. این شرایط درآمد ژنراتورها را به نصف خواهد رساند اما در عین حال پیش‌بینی می‌شود می‌تواند بحران زمستان اروپا آن هم در نبود گاز روسیه را تا حد زیادی مهار کند.
این در شرایطی است که بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا با 
پیش نویس این طرح موافقت نکرده‌اند اما همچنان امیدواری‌ها به توافق در نشست 30 سپتامبر وزرای انرژی این اتحادیه بسیار بالا است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8006/4/626911/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها