آمارها نشان می‌دهد تولید و عرضه گوشت نسبت به ماه‌های قبل افزایش داشته است

بیش از 55 هزار تن گوشت قرمز در مردادماه عرضه شد


عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مردادماه امسال به بیش از 55 هزار تن رسید و گوشت گاو و گوساله با ۲٧.٢٩٥ تن، ۴٩.١ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌‌شده را به خود اختصاص داده است.
بر اساس نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه مرداد سال‌جاری، وزن گوشت قرمز عرضه‌شده انواع دام‌های ذبح‌شده در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد ۱۴۰۱ جمعاً ۵٥.٦٠٥ تن گزارش شده، که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است.
بر اساس نتایج این آمارگیری، گوشت گاو و گوساله با ۲٧.٢٩٥ تن، ۴٩.١ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده است. گوشت گوسفند و بره با ۲۳.٩٨٤ تن، بز و بزغاله با ۳.٤٠٣ تن، و سایر انواع دام با ٩٢٣ تن، به‌ترتیب ۴٣.١ درصد، ۶.١ درصد و ۱.۷ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه‌شده را به خود اختصاص داده‌اند.
مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد ۱۴۰۱ با ماه مشابه سال ۱۴۰۰ نشان‌دهنده افزایش ٥ درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است.
 مقدار عرضه گوشت در مرداد ۱۴۰۱ نسبت به ماه مشابه سال ۱۴۰۰ برای گوسفند و بره ۱٩ درصد و گاومیش و بچه‌گاومیش ١ درصد افزایش و برای بز و بزغاله ۱ درصد، گاو و گوساله ٣ درصد و شتر و بچه‌شتر ٨ درصد کاهش داشته است.
همچنین مقدار تولید گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور در مرداد 1401 نسبت به تیرماه در حدود 7 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشور در مردادماه 1401 با ماه مشابه سال 1400، نشان‌دهنده افزایش 5 درصدی مقدار تولید گوشت قرمز است.
مقدار تولید گوشت در مرداد 1401 نسبت به ماه مشابه سال قبل برای گوسفند و بره 19 درصد، گاومیش و بچه گاومیش 1 درصد افزایش، بز و بزغاله 1 درصد، گاو و گوساله 3 درصد و شتر و بچه شتر 8 درصد کاهش داشته است.
ابلاغ مجوز صادرات برای حمایت از تولیدکنندگان
به رغم خشکسالی‌های گسترده در سراسر کشور، تولید گوشت قرمز در کشورمان افزایشی و بازار گوشت قرمز طی دو ماه اخیر با ثبات نسبی روبه‌رو بوده است به‌طوری ‌که در وضعیت فعلی به‌دلیل مازاد 4 میلیونی دام در کشور میزان عرضه از تقاضا پیشی گرفته است. به همین علت دولت به تازگی مجوز صادرات دام را برای حمایت از تولیدکنندگان دام سبک و سنگین در کشور، به دلیل حجم بالای تولید دام و کاهش تقاضای گوشت قرمز ابلاغ کرده است.
تولید گوشت کشور در شرایط مناسبی قرار دارد اما طبق روال همه‌ساله در فصل گرما تقاضا برای خرید گوشت روند کاهشی پیدا می‌کند که با پایان‌یافتن گرمای هوا پیش‌بینی می‌شود مصرف افزایش یابد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8006/9/626931/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها