مدیرعامل شرکت ملی نفت در گفت‌و‌گو با «ایران»:

صادرات نفت ایران به چین از زمان شروع بحران اوکراین کمتر نشده است


یکی از مسائلی که در ماه‌های اخیر بارها مطرح شد، کاهش صادرات نفت ایران به چین و تصاحب بازار توسط روسیه بود. در این زمینه محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به چند سؤال «ایران» پاسخ می‌دهد:
آیا افزایش 40 درصدی صادرات نفت طی یک سال اخیر حفظ شده است؟
بله. در مجموع حفظ شده است. برای امسال امیدواریم که حتی بالاتر نیز برود، اما باید برای جمع‌بندی آن تا پایان سال صبر کرد. ما برای جذب بازارهای جدید مذاکرات خوبی داشتیم که برخی هم به نتیجه رسید.
منابع حاصل از صادرات نفت کامل به کشور بازمی‌گردد؟
در یک سال اخیر ما توانستیم وصول درآمدها را بعضاً چند برابر کنیم. موفقیت بزرگی بود که با استفاده از شبکه‌های متعدد بانکی، مقاصد و مشتریان متعدد توانستیم هم فروش و هم وصول درآمدها را مدیریت کنیم.
منابع ثانویه بازار نفت می‌گویند که روسیه بخشی از بازار نفت ایران را در چین تصاحب کرده است. شما تأیید می‌کنید؟
خیر. میزان صادرات نفت ما به چین اکنون به اندازه اواخر سال 1400 است و میزان فروش نفت کشور به چین قبل و بعد از جنگ روسیه تغییری نداشته است. ما اکنون همان اندازه به چین نفت صادر می‌کنیم که در پایان سال گذشته صادر می‌شد. در واقع بازار ما در آنجا حفظ شده است.
اخیراً اعلام کردید که برای رسیدن ظرفیت تولید نفت کشور به 4 میلیون و 38 هزار بشکه در روز اقداماتی در جریان است. آیا شدنی است؟
بله. ما عددی را که در توانمان هست، هدفگذاری کرده‌ایم. می‌خواهیم حدود 200 هزار بشکه به ظرفیت تولید نفت کشور اضافه کنیم. این کار سنگین اما شدنی است.
مسأله‌ای که مطرح می‌شود، این است که آیا در اوج تحریم‌ها نیاز است که ما برای افزایش ظرفیت تولید نفت سرمایه‌گذاری کنیم، درحالی که ممکن است به خاطر کاهش اجباری تولید، مجدداً این ظرفیت از دست برود؟ آیا سیگنال مثبتی از بازار دریافت کرده‌اید؟ آیا قرار است تولید نفت ایران بزودی افزایش داشته باشد؟
بله. امیدواریم که با رفع برخی موانع بتوانیم با حداکثر ظرفیت به بازار برگردیم. اما در مورد ظرفیت تولید، ما همیشه از نظر فنی، اجرایی، توان عملیاتی و از نظر اقتصادی باید یک ظرفیت بهینه‌ای داشته باشیم. ما ظرفیتی ایجاد نمی‌کنیم که غیر اقتصادی باشد. این ظرفیت بهینه است. طبیعتاً بخشی از این ظرفیت‌سازی مربوط به تولید حداکثری از میادین مشترک است. چاه‌های بیشتری از میادین مشترک وارد سرویس می‌کنیم. این حتی یک موضوع دیگری است. ما باید تولید از میادین مشترک را تا آنجا که امکان دارد بالا ببریم و میادین مستقل را برحسب نیاز جایگزین کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8006/10/626935/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها