گزارش «ایران» از آخرین وضعیت برگزاری راهپیمایی بزرگ اربعین در عراق و ایران

انعکاس حضوری عاشقانه


گروه اجتماعی/ شنبه روز اربعین حسینی است. حالا بسیاری از خانواده‌های ایرانی نماینده‌ای در پیاده‌روی اربعین دارند. امسال بیش از سه میلیون ایرانی زائر اربعین بوده‌اند که نیمی از آنها به کشور بازگشته‌اند، عده‌ای تازه رهسپار کربلا شده‌اند و برخی مدتی است خود را به دیار عشق رسانده‌اند تا روز اربعین در حرم امام حسین(ع) باشند. در داخل کشور نیز در جای جای استان‌های کشور پیاده‌روی جاماندگان اربعین برگزار می‌شود. حالا بعد از دو سال که کرونا عزاداری‌های ماه محرم و اربعین را محدود کرده بود، امسال و خصوصاً با فروکش کردن پیک هفتم کرونا، برگزاری مراسم اربعین با شکوه برگزار می‌شود. پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که کنگره بزرگ اربعین با جمعیتی حدود 20 میلیون نفر برگزار شود. در این مراسم علاوه‌ بر ایرانی‌ها زائران کشورهای دیگر و مردم شهرهای عراق نیز حاضر خواهند بود و این جمعیت به عشق نگاهی از سوی حضرت سیدالشهدا(ع) همراه است.
وزیر کشور درباره آخرین وضعیت مرزهای کشور گفت: چند روزی است که شاهد تردد روان در مرزهای کشور هستیم و رفت‌وآمدهای زائران به خوبی انجام می‌شود.
وزیر کشور با بیان اینکه در هر ۶ مرز تسهیلات خوبی برای زائران مهیا شده است، افزود: امکانات خدمات‌رسانی خوبی هم فراهم شده است و در هر دو طرف مرزها مشکلی وجود ندارد. به گفته وی، زیرساخت‌ها برای عزیمت زائران فراهم است و تاکنون بیش از ۳ میلیون نفر وارد خاک عراق شده‌اند و نیمی از این‌ جمعیت هم به کشور بازگشته‌اند؛ البته این آمار رو‌به افزایش است.
همچنین به گفته رئیس ستاد مرکزی اربعین هموطنانی که قصد عزیمت به عتبات عالیات را دارند، می‌توانند به مرزها مراجعه کنند.
سید مجید میراحمدی در جدیدترین اظهارنظر خود درباره آخرین وضعیت مرزها و تردد زائران اربعین اظهار داشت: اکنون، هم در بحث ورود زائران به کشور و هم در اعزام آنها به عتبات عالیات مشکلی نداریم. به کسانی که قصد سفر به عتبات عالیات و شرکت در مراسم اربعین را دارند، توصیه می‌کنیم  سفر خود را انجام دهند.
میراحمدی به زائران اطمینان داد در پایانه‌های مرزی، هم وسایل حمل‌ونقل عمومی مهیا است و هم در جاده‌ها ترافیک روان است و مشکلی برای تردد نخواهند داشت. این در حالی است که پیش از این وزیر کشور اعلام کرده بود امسال در پایانه‌های مرزی زائرانی که پیش‌تر تا 24 ساعت معطلی داشتند تا با وسیله حمل‌ونقل عمومی راهی شهر خود شوند، بدون هیچ معطلی رهسپار خواهند شد.
از آن سوی مرز نیز خبر می‌رسد زائران در بدو ورود به عراق تقریباً بدون مشکل و معطلی به مقصد می‌رسند و در عراق، مردم این کشور با روی گشاده زائران را به خانه‌های خود راه می‌دهند و از آنها پذیرایی می‌کنند. امسال موکب‌ها هم تمهیدات مفصلی اندیشیده‌اند.  شماری از زائران اهل سنت راهی راهپیمایی اربعین شده‌اند تا عشق خود را به خاندان پیامبر نشان دهند.
احمد وحیدی وزیر کشور با اشاره به اینکه تردد در مرزهای کشور روان است، درباره گرانی کرایه‌ وسایل نقلیه برای بازگشت زائران گفت: خودروهایی از کشور به داخل خاک عراق فرستاده می‌شوند تا هم کرایه‌ها کمتر شود و هم روند انتقال ایرانی‌ها سریع‌تر انجام بگیرد.
وی با بیان اینکه پیگیر رفع گرانی کرایه‌ خودروها هستیم، اظهار داشت: البته دولت عراق تذکراتی داده است که قیمت‌های عرف رعایت شود و از دیگر سو وسایل حمل‌ونقل ایران هم آماده انتقال زائران هستند.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور از اعزام ۱۰۰ ون جدید جهت خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی به مرز مهران با دستور وزیر کشور خبر داد.
همه چیز درباره مهلت برگ‌  گذرهای ویژه اربعین
یکی از مسائلی که در روزهای گذشته برای زائران مشکل‌ساز شده بود، تمدید گذرنامه، دیر رسیدن آن و تهیه برگ گذر ویژه اربعین بود. حالا عده‌ای سؤال دارند آیا این برگ گذرهای ویژه بعد از روز اربعین نیز اعتبار دارد یا خیر که سردار مهدی حاجیان سخنگوی فرماندهی کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده است به زائرانی که قصد دارند بعد از ماه صفر در کشور عراق حضور داشته باشند، توصیه می‌شود گذرنامه رسمی همراه داشته باشند زیرا گذرنامه ویژه اربعین بعد از پایان ماه صفر قابل پذیرش نیست.
پیش از این تاریخ اعتبار گذر ویژه اربعین تا روز ۲۶ شهریور مصادف با اربعین حسینی اعلام شده بود که این اعتبار با هماهنگی عراق تا آخرین روز ماه صفر تمدید شد.
وزیر کشور درباره گذرنامه زائران گفت: پیش‌بینی شده زائران در نقاط مرزی از جمله خرمشهر و قصرشیرین بتوانند گذر مرزی موقت بگیرند.
ایجاد محل اسکان اضطراری ۱۵ هزار نفره
این روزها جمعیت هلال‌احمر یکی از نهادهایی بود که به صورت شبانه‌روزی با امکانات بسیار در خدمت زائران بود. دکتر پیرحسین کولیوند رئیس جمعیت هلال‌احمر در این خصوص گفت: از سوی هلال‌احمر یک محل اسکان اضطراری ۱۵ هزار نفره جهت استراحت زائران ایجاد شده است. ما به زائران کشورهای دیگر نیز خدمات می‌دهیم.
 رئیس جمعیت هلال‌احمر همچنین اظهار کرد: در صورت لزوم مجوزهای لازم برای پرواز بالگرد‌های جمعیت هلال‌احمر از طرف عراقی‌ها دریافت شده است.
به گفته کولیوند در مرز مهران یک سازه بیمارستانی که دارای ۶۴ تختخواب است  توسط جمعیت هلال‌احمر احداث شده و این بیمارستان مجهز به تونل هوای سرد و یک اتاق عمل سرپایی است که می‌تواند شرایط بیماران را پایدار کند تا آنها به شهرستان‌ها منتقل شوند. تمام بیماران و مصدومانی که امکان انتقال آنها به ایران مهیا شود یعنی بتوانند تا ایران را تحمل کنند، بلافاصله آنها را توسط اتوبوس آمبولانس به کشور منتقل می‌کنیم.
وی بار دیگر به اخذ مجوز پرواز بالگردهای ایران در خاک عراق اشاره کرد و گفت: تا هر زمانی لازم شد، بالگرد‌های ایرانی می‌توانند به خاک عراق وارد شوند و نسبت به انتقال مصدومان یا بیماران اقدام کنند.
رئیس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر نیز از انتقال ۱۹۵ مصدوم یا بیمار ایرانی در راهپیمایی اربعین از مرزهای چهارگانه مهران، چذابه، شلمچه و خسروی به کشور خبر داد و گفت: این افراد برای ادامه روند درمان به کشور منتقل شدند.
جزئیات خدمات رایگان پزشکان ایرانی به زائران اربعین
حضور پزشکان داوطلب ایرانی که این روزها در مراسم اربعین حضور دارند نیز خبرساز شده و احساسی از غرور را ایجاد کرده است. بنا بر اعلام روابط عمومی دانشگاه بقیةالله(عج)، فعالیت موکب‌های درمانی دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله(عج) که از تاریخ ۱۵ شهریور آغاز شده تا شنبه ۲۶ شهریورماه (اربعین حسینی) ادامه خواهد داشت.
دکتر ابراهیم متولیان قائم‌مقام دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله(عج) گفت: از سال 97 تصمیم گرفته شد به زائران حسینی خدمات درمانی ارائه شود و در همان سال نیز عتبه علوی به متفاوت بودن خدمت‌رسانی پزشکان ایرانی به زائران تأکید کردند. در این سال‌ها حتی یک ریال هم از طرف دولت بابت ارائه این خدمات درمانی هزینه نشده و تمامی هزینه‌های این خدمت‌رسانی توسط خیرین پرداخت شده است. در این بازه زمانی حدود 500 پزشک، پرستار و کادر درمان در سه موکب به زائران حسینی خدمت ارائه کردند. موکب درمانی بقیةالله در صحن حضرت فاطمه(س) در ضلع غربی حرم امام علی(ع)، موکب حضرت امام حسن مجتبی(ع) در پشت تل زینبیه و موکب امام رضا(ع) دقیقاً در میانه راه در عمود 707 احداث شده است.
وی با بیان اینکه پزشکان به‌ صورت کاملاً داوطلبانه و رایگان در این موکب‌ها حضور پیدا کردند، بیان کرد: نه تنها به پزشکان خدمت‌رسان به زائران حسینی هزینه‌ای پرداخت نشده بلکه آنها نفری حدود 3 میلیون تومان برای پوشش هزینه‌های دارویی پرداخت کردند و حتی برخی از آنها بلیت برگشت‌شان به کشور را خودشان تهیه کردند.
متولیان افزود: در این موکب‌ها فارغ از ملیت از هیچ زائری اعم از ایرانی، افغانستانی، پاکستانی، عراقی و... هزینه‌ای برای درمان و خدمات دارویی دریافت نمی‌شود و تمامی هزینه‌ها از محل کمک‌های کادر درمان و خیرین پرداخت می‌شود.
پیاده‌روی 17 کیلومتری در پایتخت
از طرف دیگر در  این سو، دورتر از مرزهای کشور عراق اما عاشقان حسینی که نتوانستند در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت کنند، در تدارک پیاده‌روی جاماندگان اربعین در روز شنبه هستند. هر چند شمار زیادی از شهرهای کشور شاهد این گردهمایی خواهند بود اما این تدارکات در پایتخت  از روزهای قبل با جدیت بیشتری پیگیری می‌شود. راهپیمایی ۱۷ کیلومتری جاماندگان از کربلا روز شنبه ۲۶ شهریور همزمان با اربعین حسینی از ساعت هفت صبح از میدان امام حسین(ع) به سمت حرم عبدالعظیم حسنی(ع) برگزار خواهد شد.هم‌اکنون اکران‌هایی در سازه‌های شهری با شعار«کربلا کربلا ما داریم می‌آییم» در هر خیابانی نمود پیدا کرده است. سردار محمد‌حسین حمیدی رئیس پلیس راهور تهران بزرگ نیز از تعیین مسیرها و تمهیدات ترافیکی در زمان برگزاری مراسم پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی در پایتخت خبر داد.
 مسیرهای برگزاری پیاده‌روی جاماندگان اربعین حسینی  در پایتخت شامل: مسیر شماره یک از میدان امام حسین(ع)، خیابان ۱۷ شهریور، میدان شوش، خیابان فدائیان اسلام، میدان شهرری و حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است؛ مسیر شماره دو از میدان جمهوری، نواب، میدان ۹ دی، میدان بهمن، خیابان بعثت، شهید رجایی، بزرگراه شهید کریمی، چهارراه چشمه‌علی، خیابان فدائیان، میدان شهرری و حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است؛ مسیر شماره سه از امامزاده حسن(ع) خیابان امین‌الملک، خیابان قزوین، خیابان شیخ محمدی، میدان ۹ دی، میدان بهمن، بزرگراه بعثت، خیابان شهید رجایی، بزرگراه شهید کریمی، چهارراه چشمه‌علی، خیابان فدائیان، میدان شهرری و حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است؛ مسیر شماره چهار از باقرشهر، خیابان رجایی، روی پل شهید آوینی، خیابان سلمان فارس و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است و مسیر شماره پنج از جاده ورامین، میدان معلم، سه راه ورامین، خیابان فدائیان، شهرری و حرم حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) است. پیاده‌روی اربعین زیباترین و باشکوه‌ترین نماد «کلُّ یومٍ عاشورا، کلُّ اَرضٍ کربلا» است.

بــــرش
عبور 300 هزار زائر اتباع از  مرز شلمچه به سمت عراق
​​​​​​​سید مجید میراحمدی رئیس ستاد مرکزی اربعین در گفت‌و‌گو با خبرنگار «ایران» درباره حل مشکلات تردد زائران اتباع از مرزهای ایران گفت: تاکنون بیش از سیصدهزار زائر از اتباع خارجی از مرز شلمچه وارد عراق شده‌اند. وی درباره آخرین وضعیت تردد زائران در مرزها نیز گفت: در سال‌های گذشته در مرزها به خاطر نبود اتوبوس مشکلات بزرگی برای زائران ایجاد می‌شد اما امسال بازگشت‌ها را در دو مرحله تدارک دیدیم. در مرحله اول 50 درصد زائران به کشور بازگشته‌اند و این اتفاق بزرگی است.  وی در پاسخ به این پرسش که پیش‌بینی می‌کنید در روز اربعین در کنگره بزرگ این روز چند زائر ایرانی در کربلا حاضر باشند نیز بیان کرد: پیش‌بینی می‌کنیم در روز اربعین بین یک و نیم تا 2 میلیون ایرانی در کربلا حضور داشته باشند.
وی در ادامه گفت: اگر همین روند با همکاری زائران ادامه پیدا کند، امسال موفق‌ترین سال در خصوص زمان اوج بازگشت‌ها را شاهد خواهیم بود. پیشنهاد ما این است که همه زائران به مرز مهران مراجعه نکنند زیرا امکان ترابری در همه پایانه‌ها وجود دارد و بجز مرز مهران در سایر مرزها هم امکانات حمل و نقل فراهم است. با کاهش مراجعه به مهران از میزان ازدحام هم کاسته خواهد شد. وی با بیان اینکه یکی از موفقیت‌آمیزترین سفرهای اربعین را از ابعاد حوادث، فوتی‌ها، کنترل بیماری‌ها، خدمات، سهولت در رفت و آمد و حمل و نقل داشتیم، اظهار کرد: فقط در مقطع پنجشنبه هفته گذشته ازدحام و تراکم زیاد بود اما در فاصله زمانی کوتاهی مشکلات حل شد. وی با تشکر از همراهی زائران و اعتمادشان به ستاد مرکزی اربعین نیز گفت: توصیه ما این است که زائران عزیز ماندگاری در عراق را کوتاه کنند و تا قبل از روز اربعین بازگردند.



آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8006/14/626966/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها