«ایران» از بازگشت زائران اربعین گزارش می‌دهد

ناوگان عمومی تا 28 صفر آماده انتقال زائران به کشور


گروه اقتصادی /   با اینکه در حال حاضر بیشتر زائران اربعین در حال بازگشت به کشور هستند اما به گفته مسئولان بخش حمل و نقل، ناوگان عمومی تا آخر ماه صفر برای انتقال زائران در مرزها مستقر است.
بازگشت زائران اربعین از عراق آغاز شده است و در حال حاضر در مرزهای تعیین شده، خروج مسافر به مقصد عراق ممنوع و فقط ورودی مرزها باز است. داریوش امانی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به روند عادی بازگشت زائران گفت: ناوگان عمومی در مرزها مستقر است و جابه‌جایی مسافران به مناطق مختلف کشور در حال انجام است.
به گفته امانی، نرخ بلیت اتوبوس در مسیر برگشت زائران نیز بر اساس قیمت‌های مصوب و مانند بلیت رفت است. به‌عنوان مثال نرخ بلیت اتوبوس 25 نفره از مهران به تهران 550 هزار تومان است.
وی افزود: اتوبوس‌ها تا آخر صفر در مرزها برای انتقال زائران مستقر خواهند بود هر چند تعداد کمی از زائران تا آخر ماه صفر در عراق می‌مانند.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از رشد ۲۵ درصدی اعزام اتوبوس‌های اربعین به مرزها و سیر صعودی این روند خبر داد.
امانی با بیان اینکه تعداد اتوبوس‌های اعزامی به مرزها، افزایش داشت، گفت: با توجه به اوج سفرهای بازگشت زائران جمع کثیری از مدیران و کارکنان ستادی و استانی در پایانه‌های مرزی کشور حضور مستمر دارند و پاسخگوی سؤالات و رسیدگی به شکایات زائران هستند.
وی بیان کرد: با تلاش و پیگیری‌های به عمل آمده از سوی بخش حمل‌ونقل جاده‌ای و تشکل‌های صنفی تعداد اتوبوس‌های اعزامی به مرزها، افزایش ۲۵ درصدی داشته و در روزهای آتی این روند سیر صعودی می‌یابد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: راستی‌آزمایی و رصد اعزام اتوبوس‌ها از طریق سامانه‌های صدور صورت وضعیت آنلاین و تردد شمار برخط فراهم بوده و کارشناسان این سازمان به‌صورت لحظه‌ای وضعیت تردد اتوبوس‌ها و استقرار در پایانه‌ها را بررسی می‌کنند.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: مدیران کل ستادی با حفظ مسئولیت‌های تعیین شده در قرارگاه مرکزی حمل‌ونقل و مدیران کل استان‌های مرزی، گزارشی از اقدامات انجام شده در حوزه‌های فعالیتی ذیربط ارائه کردند و در زمینه چالش‌ها و مشکلات احتمالی همفکری و تبادل نظر صورت گرفت.
برای قدردانی از مالکان و رانندگان ناوگان اتوبوسی، حمیدرضا شهرکی، معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از تخصیص دو تا شش حلقه لاستیک تشویقی به مالکان ناوگان اتوبوسی فعال در طرح جابه‌جایی زائران اربعین خبر داد.
معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: به مالکان ناوگان اتوبوسی که از مورخ هفتم شهریور با دریافت صورت وضعیت عادی در مسیر‌های اربعین مشارکت و حضور تأثیرگذار داشته‌اند، به ازای هر سه هزار کیلومتر پیمایش معادل دو حلقه و حداکثر تا سقف شش حلقه تخصیص داده می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: مالکان ناوگان اتوبوسی مذکور می‌توانند با مراجعه به ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان‌ها در کشور و دریافت حواله مربوطه برای خرید لاستیک‌های مدنظر از مراکز توزیع تعیین شده اقدام کنند.
برگشت 2 میلیون زائر
بر اساس آمار معاون مرکز مدیریت راه‌های کشور تاکنون ۲ میلیون و ۱۲۳ هزار زائر اربعین به کشور بازگشته‌اند و ۹۰۰ اتوبوس به مرز مهران اعزام شده است.
مهدی مخبر اظهار کرد: بر اساس آمار حدود 3 میلیون زائر خروجی اربعین داشتیم که از این تعداد 2 میلیون و 123 هزار زائر تاکنون به کشور بازگشته‌اند. حدود 860 هزار زائر در عراق باقی مانده‌اند که طی روزهای آتی از این کشور خارج می‌شوند.
معاون مرکز مدیریت راه‌های کشور گفت: سهم مهران از تردد زائران اربعین حدود 50 درصد است که نسبت به اربعین سال گذشته 10 درصد کاهش یافته است. همچنین سهم مرز شلمچه 30 و چذابه نیز 11 درصد بوده است.
مخبر با یادآوری اینکه سهم سواری شخصی از جابه‌جایی سفرهای اربعین حدود 70 درصد بوده است، اضافه کرد: 30 درصد مابقی توسط ناوگان حمل‌ونقل عمومی جابه‌جا شده‌اند.
وی با تأکید بر اینکه تمام تمرکز روی مرز مهران است که ورود زائران بدون وقفه انجام شود، تصریح کرد: پارکینگ پایانه‌های مرزی در حال خالی شدن است.
سه قطار فوق‌العاده برای بازگشت زائران اربعین
به منظور تسریع در روند بازگشت زائران، شرکت راه‌آهن اعلام کرد: همزمان با بازگشت زائران اربعین و با هدف پاسخگویی مناسب به افزایش تقاضا، از شنبه ۳ رام قطار فوق‌العاده برای مسیر خرمشهر-مشهد اختصاص یافت.
به گزارش راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، همزمان با برگزاری مراسم اربعین و با هدف پاسخگویی مناسب به افزایش تقاضا برای بازگشت زائران از عراق، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، علاوه‌بر قطارهای فوق‌العاده قبلی، از شنبه ۲۶ شهریور ۳ رام قطار فوق‌العاده برای مسیر خرمشهر-مشهد اختصاص داد. این قطارهای فوق‌العاده به منظور افزایش سهولت و تسریع در جابه‌جایی عزاداران حسینی پیش‌بینی شده و علاوه‌بر پیش‌بینی‌هایی است که از قبل برای قطارهای فوق‌العاده در مسیر خرمشهر-تهران انجام شده بود.
بنابراین گزارش، ساعت حرکت این قطار فوق‌العاده از فردا تا 30شهریور همه روزه ۱۹:۴۵ خواهد بود و فروش بلیت این قطارهای فوق‌العاده از ساعت ۱۵ روز جاری از طریق اینترنت و مراکز مجاز فروش انجام می‌شود.
پیش از این، شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، یک رام ریل باس نیز به‌صورت شبانه روزی و رایگان برای جابه‌جایی زائران از مرز شلمچه تا خرمشهر در نظر گرفته بود تا زائران را از مرز به خرمشهر منتقل کند.
استاندار خوزستان در خصوص بازگشت زائران با قطار از این استان گفت: بر اساس هماهنگی صورت گرفته با مسئولان راه‌آهن کشور برای انتقال زائران روزانه ۱۲رام قطار از خرمشهر به مقصد تهران، ۲رام قطار به مشهد، یک رام قطار به یزد و یک رام قطار به زاهدان حرکت خواهند کرد.
صادق خلیلیان افزود: در کنار انتقال ریلی، اتوبوس نیز به تعداد کافی و با کرایه مصوب، زائران را از مرز‌های شلمچه و چذابه به استان‌های مختلف جابه‌جا می‌کنند.
او با اشاره به روند خدمات رسانی‌ها به زائران در مرز‌ها گفت: فعالیت تعدادی از مواکب در دو سمت مرز‌های شلمچه و چذابه تا بعد از روز اربعین متناسب با اوضاع ادامه می‌یابد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8007/11/627035/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها