اخبار


سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای اعلام کرد
هدفگذاری آموزش ۴۰۰ هزار سرباز در سال‌جاری توسط قرارگاه آموزش مهارت نیروهای مسلح

بر اساس اعلام سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، تا پایان امسال ۱۴۷ هزار سرباز در حین خدمت از آموزش‌های مهارتی بهره‌مند می‌شوند.
به گزارش ایسنا، آیین نامه طرح مهارت آموزی و اشتغال سربازان اواخر دولت قبل به پیشنهاد وزارت کار و با همکاری قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان نظام وظیفه به‌دنبال وارد شدن موضوع مهارت آموزی به قانون خدمت وظیفه عمومی تهیه و تدوین شد.
البته در خصوص توانمندسازی و مهارت‌افزایی سربازان اقدامات تأثیرگذار و بسزایی از سوی قرارگاه مرکزی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح انجام گرفته و مقررات و بخشنامه‌های خوبی به تصویب رسیده که از جمله آن می‌توان به سند ملی مهارت آموزی کارکنان وظیفه اشاره کرد که در شورای عالی اشتغال تصویب و از سوی رئیس‌جمهور برای اجرا ابلاغ شد.
غلامحسین حسینی‌نیا، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در گفت‌و‌گو با ایسنا از تعیین و هدفگذاری آموزش ۴۰۰ هزار سرباز در سال‌جاری توسط قرارگاه آموزش مهارت نیروهای مسلح خبر می‌دهد.
وی با ذکر آماری در خصوص آموزش مهارت سربازان می‌گوید: سال ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۱ اقدامات خوبی در حوزه مهارت آموزی به سربازان صورت گرفته است. طی سال ۱۳۹۹ بیش از ۸۹ هزار نفر و طی سال ۱۴۰۰ بیش از ۱۲۰ هزار سرباز در حوزه مهارت آموزش دیدند. هدفگذاری و تعهد ما برای امسال ۱۴۷ هزار نفر است که درصدد هستیم در سازمان فنی و حرفه‌ای این هدف را محقق کنیم.
به گفته حسینی‌نیا از مجموع ۱۴۷ هزار سربازی که در تعهد آموزش قرار دارند، تاکنون بیش از ۶۰ هزار سرباز دوره‌های آموزش مهارتی را زیر نظر سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و در پادگان‌ها گذرانده‌اند.
وی می‌افزاید: برای تحقق آموزش ۱۴۷ هزار سرباز، ۷۳۰۰ کارگاه مهارت‌آموزی در کشور تجهیز و۲۴۰۰ نفر از نیروهای مسلح به‌عنوان مربی به کار گرفته شده‌اند. رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در عین حال از ارسال لایحه مهارت آموزی و اشتغال‌پذیری سربازان به دولت خبر داده و می‌گوید: لایحه به دولت فرستاده شده و با تبدیل شدن آن به قانون، سیاست‌های حمایتی برای مهارت آموزی جوانان قبل از سربازی تدوین و امکان اشتغال و کارآفرینی سربازان پس از پایان خدمت با سرعت بیشتر فراهم خواهد شد. معاون وزیر کار با بیان اینکه منتظر تصویب لایحه در هیأت دولت هستیم، می‌گوید: بر اساس این طرح سربازان در حین خدمت آموزش‌های مهارتی می‌بینند و در انتهای خدمت سربازی‌ دو کارت یکی گواهینامه صلاحیت حرفه‌ای و دیگری کارت پایان خدمت دریافت خواهند کرد. آیین نامه اجرایی مهارت آموزی و اشتغال سربازان و کارکنان نظام وظیفه تیرماه سال گذشته به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور بهره‌گیری اثربخش و حداکثری از توان و ظرفیت‌های نیروهای مسلح با مشارکت قرارگاه مرکزی مهارت‌آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح تنظیم و به هیأت دولت ارسال شد. به گزارش ایسنا، طرح جامع مهارت آموزش و اشتغال‌پذیری کارکنان وظیفه پس از کسب موافقت فرماندهی معظم کل قوا توسط ستاد کل و نیروهای مسلح با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور به منظور افزایش جذابیت و نشاط سربازی از طریق گسترش مهارت و ارتقای شایستگی حرفه‌ای کارکنان وظیفه با هدف مهارت‌افزایی و کمک به بکارگیری تخصصی در طول خدمت و اشتغال آنان برای ورود موفق به بازار کسب و کار و خدمت به توسعه و آبادانی کشور تدوین و طراحی شده است که تصویب آن، تأثیر بسزایی در خوشایندسازی دوران سربازی و اشتغال و کارآفرینی سربازان پس از پایان خدمت خواهد داشت.


صندوق بازنشستگی کشوری خبر داد
راه‌اندازی سیستم پیامکی اعلام پرداخت هزینه خسارت درمان بازنشستگان کشوری

مدیرکل امور مالی صندوق بازنشستگی کشوری گفت: به منظور اطلاع‌رسانی پرداخت‌های صورت گرفته درباره حواله‌های طرح هزینه خسارت درمان بازنشستگان کشوری سیستم پیامکی راه‌اندازی و از پایان هفته گذشته فعال شده است.
به گزارش ایلنا، علی خدامی از راه‌اندازی سیستم ارسال پیامک اعلام حواله پرداخت هزینه خسارت درمان بازنشستگان کشوری تحت پوشش این خدمت خبر داد. علی خدامی افزود: به منظور اطلاع‌رسانی پرداخت‌های صورت گرفته درباره حواله‌های طرح هزینه خسارت درمان بازنشستگان کشوری سیستم پیامکی راه‌اندازی و از پایان هفته گذشته فعال شده است.
خدامی تصریح کرد: از این پس، پیش از واریز مبلغ حواله‌های هزینه درمانی بازنشستگان عزیز، پیامکی به تلفن همراه این عزیزان ارسال می‌شود تا اطلاعات مبلغ و شماره حواله هزینه کرد درمان را اطلاع‌رسانی کند. وی افزود: بازنشستگان عزیز می‌توانند با استفاده از شماره حواله خود به درگاه خدمات الکترونیک صندوق بازنشستگی کشوری به نشانی sabasrm.ir بخش خدمات بیمه ای/ جبران هزینه خسارت درمان مراجعه و در صفحه مربوطه وارد لینک «مشاهده وضعیت حواله‌های هزینه‌های خسارت درمان» شوند و آخرین وضعیت حواله‌های درمانی خود را مشاهده کنند. به گفته خدامی، مبلغ حواله هزینه خسارت درمانی اعلام شده در پیامکی که به بازنشستگان عزیز ارسال می‌شود، در همان روز به حساب شخص بازنشسته واریز خواهد شد.

 
دلیل گسترش مشاغل خدماتی

کارشناس حوزه کار معتقد است: دلیل گسترش مشاغل خدماتی فراهم نبودن زیرساخت‌های شغلی دائم در کشور است که باعث شده افراد به جای کارهای تولیدی، به مشاغل خدماتی روی بیاورند.
ناصر چمنی، در گفت‌وگو با ایسنا، می گوید: اگر در طول سال‌های گذشته زیرساخت‌های ایجاد اشتغال پایدار در کشور فراهم و محدودیت‌های پیش روی بخش‌های تولید و صنعت برداشته می‌شد، امروز به جای افزایش مشاغل خدماتی، با گسترش بنگاه‌های تولیدی و رونق بخش‌های تولید و صنعت رو به رو بودیم.
این کارشناس حوزه کار یکی دیگر از علل رواج شغل‌های خدماتی را تقاضای جامعه عنوان کرده و می‌گوید: مشاغل خدماتی با نیاز روز جامعه در ارتباطند و به‌دلیل افزایش تقاضا و نیاز مصرفی مردم در سال‌های اخیر گسترش یافته‌اند. از نگاه وی، مشاغل خدماتی نیاز به تخصص بالایی ندارند و برای راه‌اندازی، سرمایه و هزینه بسیاری نمی‌خواهند و از بوروکراسی‌های زائد و دست و پاگیر مشاغل تولیدی و صنعتی در آنها خبری نیست لذا افراد ترجیح می‌دهند دنبال کسب و کارهای خدماتی بروند که براحتی ایجاد می‌شوند در صورتی که در مشاغل بخش کشاورزی و صنعت افراد نیازمند حمایت‌های دولتی و بانکی درباره عوارض و مالیات و پرداخت تسهیلات هستند.
بر اساس گزارش مرکز آمار ایران از بررسی اشتغال در بخش‌های عمده فعالیت اقتصادی در بهار ۱۴۰۱، بخش خدمات با ۵۱.۲ درصد بیشترین سهم اشتغال را به خود اختصاص داده که این امر نشانگر رشد ۲.۴ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل است. بخش‌های صنعت با ۳۲.۷ درصد و کشاورزی با ۱۶ درصد در مراتب بعدی سهم اشتغال را به خود اختصاص داده‌اند.
در حال حاضر بخش خدمات گنجایش بیشتری برای جذب کارجویان و زنان و جوانان نسبت به دیگر بخش‌های اقتصادی دارد و می‌تواند زمینه حضور افراد در عرصه فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی را رقم بزند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8007/13/627040/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها