در میزبانی موزه سینما از کارگردانان محرم و عاشورایی مطرح شد

قصه‌ای جذاب‌تر از کربلا نیست


فرهنگی/ نشست دورهمی کارگردانان آثار محرمی و عاشورایی با حضور حسن جلایر تهیه‌کننده «سفیر»، شهرام اسدی کارگردان «روز واقعه»، داریوش یاری کارگردان«ناسور»، هادی نائیحی و دانش اقباشاوی کارگردانان «هیهات» و مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما همزمان با اربعین حسینی در موزه سینمای ایران برگزار شد. در ابتدای این نشست مجید اسماعیلی مدیرعامل موزه سینما با بیان اینکه قطعاً آثاری که امروز در اختیار ما قرار دارد با نیت پاک، اخلاص خوب و توفیق بزرگ انجام شده است، ادامه داد: «هدف اصلی از نشست این است که چرا امروز نمی‌توانیم درباره موضوع به این مهمی جریان فیلمسازی راه بیندازیم.»
در ادامه این نشست و در پاسخ به درخواست مدیرعامل موزه سینما هر کدام از کارگردانان ضمن ارائه توضیحاتی درباره چگونگی شکل گرفتن ایده آثارشان، درباره این آثار صحبت کردند. طبق اعلام روابط عمومی موزه سینما، حسن جلایر با اشاره به اینکه برای ساخت «سفیر» آن زمان سه میلیون تومان بودجه پیش‌بینی شد، بیان داشت: مثلاً دستمزد فرامرز قریبیان برای سه ماه 80 هزار تومان تعیین شده بود. او در ادامه با اشاره به حمایت شهید کلاهدوز از ساخت فیلم و اعلام هزینه حدود هفت میلیون تومان برای ساخت این فیلم گفت: «در زمان اکران فیلم «سفیر» به فروش 19 میلیون تومانی رسید و نه تنها توانستیم بودجه‌ای که برای فیلم هزینه شده بود را بازگردانیم بلکه سود هم کردیم.» 
شهرام اسدی کارگردان «روز واقعه» با تاکید بر اینکه فیلمنامه‌ای که به دستش رسیده درخشان بود خاطرنشان کرد: «آقای جلایر در ابتدای ساخت فیلم سه نکته مهم به من گفتند که من هر سه را لحاظ کردم. یکی از نکات که به من گفتند این بود که بر اساس باورهای دینی و اعتقادات ما افراد عادی نمی‌توانند ندای الهی را بشنوند و من در جاهای مختلف که درباره فیلمنامه «روز واقعه» توضیح می‌دادم متوجه شدم که این مسأله بسیار مهم است.»
داریوش یاری کارگردان «کربلا جغرافیای یک تاریخ» نیز با اشاره به اکران فیلمش در کربلا همزمان با سالروز تولد امام حسین(ع) و کسب جایزه 7 هزار دلاری گفت: «از نظر من واقعه کربلا به نوعی آخرین حجت خدا در زمین با همه بشریت بود و بلندترین ندای کربلا از کوچکترین گلوی شهید کربلا گفته می‌شود. وقایعی که در سرزمین کربلا رخ می‌دهد پر از احکام الهی است.» کیانوش دالوند کارگردان «ناسور» با بیان این نکته که 70 درصد نقش شخصیت‌های فیلم را خود بازی کرده، گفت: «از زمان نگارش فیلمنامه تا زمان دوبله، داستان و اتفاقات عاشورا و مصایبی که بر امام حسین(ع) و حضرت عباس گذشت من را رها نمی‌کرد. چه زمانی که می‌نوشتم و چه زمانی که گویندگی می‌کردم دائم احساساتی می‌شدم و گریه می‌کردم. ابتدا تصور کردم که شاید به‌دلیل اینکه خودم به اثر نزدیک هستم تا این اندازه احساساتی می‌شوم و تحت تأثیر قرار می‌گیرم اما بعد متوجه شدم در زمان دوبله سایر گویندگان نیز این احساسات را دارند.»
هادی نائیجی کارگردان «هیهات» با تأکید بر اینکه در روایت قصه‌های مذهبی نمی‌توانیم احساسات را بخوبی منتقل کنیم، افزود: «در این بخش ضعیف هستیم. بخصوص در زمان نگارش فیلمنامه. متأسفانه تاکنون ندیدم روی کاغذ این نوع روایت‌ها درست و با جزئیات نوشته شده باشد تا در زمان ساخت نیز بخوبی اجرا شود.» دانش اقباشاوی کارگردان «هیهات» نیز راز ماندگاری فیلم‌های عاشورایی را نگاه هنرمندانه به وقایع دانست.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8007/23/627049/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها