چین و روسیه نسبت به مسائل ادعایی مشترک آژانس و امریکا علیه ایران واکنش نشان دادند

غرب مانع‌تراشی را کنار بگذارد


گروه سیاسی/ سرنوشت روند مذاکرات برجام و اینکه در نهایت امریکا چه تصمیمی در قبال شروط و خواست‌های مشروع ایران برای بازگشتش به برجام خواهد گرفت همچنان محور اظهارنظرهای مختلف است.
انگشت گذاشتن سه کشور اروپایی به تبعیت از امریکا بر ادعاهای سیاسی آژانس علیه ایران یکی از موانعی است که از سوی طرف‌های غربی پیش روی مذاکرات قرار گرفته است؛ مانع‌تراشی که طی روزهای اخیر با موضع‌گیری انتقادی روسیه و چین و دفاع آنها از موضع ایران مواجه شده است.
به طور مشخص «وانگ کوان» نماینده دائم چین در وین با تأکید بر اینکه «پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران موسوم به پی‌ام‌دی در سال ۲۰۱۵ بسته شد و مسائل باقی‌مانده مربوط به دو دهه پیش نباید بزرگنمایی و به مانع عمده‌ای برای حصول توافق وین تبدیل شود» تصریح کرد: «ایالات متحده به عنوان مقصر اصلی اخلال در اجرای برجام باید تصمیم سیاسی بگیرد و به نگرانی‌های منطقی ایران پاسخ دهد تا تحقق هر چه زودتر توافق نهایی میسر شود.» وی در عین حال از «استاندارد دوگانه» غرب در موضوع محدودسازی تملک کلاهک‌های هسته‌ای انتقاد کرد و گفت: «کشورهای غربی از ایران انتظار دارند ذخایر سوخت هسته‌ای‌اش را برای احیای توافق هسته‌ای و رفع تحریم‌ها محدود کند؛ این در حالی است که امریکا و انگلیس برنامه دارند صدها کیلوگرم اورانیوم با خلوص بالا را به عنوان بخشی از توافق فروش زیردریایی هسته‌ای به استرالیا، به این کشور منتقل کنند.» روسیه نیز پیش از آن و در جریان برگزاری نشست شورای حکام از موضع کشورهای غربی در این مورد انتقاد و نسبت به صدور هر گونه قطعنامه علیه ایران انتقاد کرده بود.
میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در مذاکرات وین همچنین در واکنش به ادعای «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه «مذاکرات وین بر سر احیای توافق هسته‌ای به بن‌بست رسیده» و «نظرات به جای نزدیک‌شدن در حال فاصله‌گرفتن آرا است»؛ در توئیتی واکنش نشان داد و نوشت: «البته او حق دارد بدبین باشد. اتحادیه اروپا کمک قابل توجهی به مذاکرات وین کرد. اگرچه، جا دارد بپرسیم که آیا تمامی ما (از جمله اتحادیه اروپا)، هر کاری را که لازم بود برای نهایی کردن موفقیت‌آمیز این روند انجام داده‌ایم یا نه؟ پاسخش لزوما مثبت نیست».
تأکید مجدد ایران بر همکاری سازنده با آژانس
از منظر ایران همچنان که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در گفت‌و‌گو با شبکه قطری الجزیره اعلام کرد این امریکا است که باید برای رسیدن به توافق هسته‌ای تصمیم نهایی را بگیرد و تضمین‌های لازم را برای بازگشت به توافق و برداشتن تحریم‌های ایران بدهد و پاسخگوی این سؤال باشد که اگر تمایل به رسیدن به توافق را دارد، چرا حین مذاکرات هسته‌ای تحریم‌های جدیدی علیه ایرانی‌ها وضع می‌کند؟
سخنگوی دستگاه دیپلماسی نیز با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران معتقد است باید مرجعیت آژانس به عنوان یک سازمان حرفه‌ای تخصصی و غیرسیاسی در نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای کشورهای دنیا حفظ شود، گفت: از نگاه ما همکاری با آژانس می‌تواند کمک کننده برای رفع ابهاماتی باشد که دیگران با انگیزه‌های سیاسی ایجاد کردند. به همین دلیل آمادگی داریم در یک همکاری سازنده با آژانس این موضوعات بررسی و پرونده بسته شود تا ضمانتی ایجاد شود که این موضوعات مجدداً در روند اجرایی توافق به عنوان یک عامل بازدارنده عمل نکند.
به‌طور مشخص موضع گیری‌های دو پهلوی امریکایی‌ها حکایت از آن دارد که آنها سعی دارند همچنان از آژانس به عنوان اهرم سیاسی پیگیری موارد ادعایی خود استفاده کنند. مقامات امریکایی با فراموش کردن این واقعیت که کارشکنی و زیاده‌خواهی‌هایشان به‌عنوان کشور ناقض برجام دلیل اصلی عدم حصول توافق تاکنون بوده است همچون همیشه سعی کردند خود را در تلاش برای به نتیجه رسیدن و ایران را مانع دستیابی به توافق معرفی کنند.
وزارت خارجه امریکا: برای توافق دیر نیست
ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز با این ادعا که «تنها دلیل نرسیدن به تفاهم متقابل این است که تهران پیشنهاد منطقی ارائه شده توسط اتحادیه اروپا را نپذیرفته»، گفت: «پاسخ ایران ما را در موقعیت نزدیک به توافق قرار نداد اما ما همچنان باور داریم تا زمانی که بازگشت متقابل به پایبندی‌های برجامی در راستای منافع ایالات متحده و امنیت ملی کشور باشد، برای نهایی کردن توافق دیر نیست».

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8007/2/627066/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها