در ملاقات رئیسی با دبیر کل شانگهای و سران پاکستان، قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و بلاروس تأکید شد

ضرورت توسعه مناسبات منطقه ای


سیدابراهیم رئیسی پنجشنبه گذشته در هتل محل اقامت خود، در دیدار «ژانگ مینگ»، دبیرکل سازمان همکاری شانگهای با تشریح روند اقدامات جمهوری اسلامی ایران برای عضویت در این سازمان، ظرفیت‌های گسترده ایران در زمینه‌های سیاسی، فناوری، اقتصادی و ترانزیتی را تبیین کرد. دبیرکل سازمان همکاری شانگهای نیز در این دیدار تصریح کرد: «به همراه آقای امیرعبداللهیان معاهده پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای را امضا کردیم که دارای چهل سند است. با انجام این اقدامات در سال آینده ایران به عنوان عضو دائم سازمان همکاری شانگهای در اجلاسیه شرکت خواهد کرد.»
رئیسی در دومین روز سفر به ازبکستان، میزبان «شهباز شریف»، نخست‌وزیر پاکستان بود. سران دو کشور ایران و پاکستان توافق کردند کمیته‌ای متشکل از مسئولان مربوطه دو کشور برای پیگیری و اجرایی شدن طرح‌های مقابله با عاملان اصلی منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای تشکیل شود.
رئیسی در دیداری دیگر با «قاسم ژومارت توکایف»، رئیس جمهور قزاقستان گفت‌و‌گو کرد. رئیس جمهور در این دیدار ابراز امیدواری کرد که روابط دوجانبه تهران –نورسلطان به توافقات منطقه‌ای و بین‌المللی نیز منجر شود. «قاسم ژومارت توکایف» نیز بر اهمیت تسریع در اجرایی شدن کریدور قزاقستان، ترکمنستان، ایران و یکسان‌سازی تعرفه‌های گمرکی و حمل و نقلی بین سه کشور تأکید کرد. 
رئیس جمهور کشورمان همچنین در دیگر برنامه های خود با «امامعلی رحمان»، رئیس جمهور تاجیکستان، «سدیر جباروف»، رئیس جمهور قرقیزستان و «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس‌جمهور بلاروس دیدار کرد. حضور در جمع تجار و فعالان اقتصادی ایرانی مقیم ازبکستان از دیگر برنامه های رئیسی در سفر به این کشور بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8007/5/627086/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها