دیگه چه خبر؟


نیویورک تایمز خود را بی‌حیثیت کرد

 خبر اول اینکه، نیویورک تایمز در یک رسوایی آشکار جمعه شب در خبری مدعی شد رهبر معظم انقلاب به‌ دلیل بیماری در هیچ دیداری شرکت نمی‌کنند. روزنامه امریکایی «نیویورک تایمز» با استناد به آنچه گزارش‌های منابع آگاه خود در داخل ایران معرفی کرده بود اعلام کرد رهبر انقلاب در بستر بیماری است و در حال حاضر از سوی تیمی از پزشکان مورد اعتماد خود تحت مراقبت قرار دارد. در این گزارش که جمعه 25 شهریور منتشر شد اعلام شده بود  4 منبع مطلع این روزنامه که از حال و وضعیت رهبر انقلاب آگاهند، این موضوع را عنوان کرده‌اند. این گزارش نیویورک تایمز زمانی منتشر شد که چند روز قبل برخی از ورزشکاران مطرح کشوری از دیدار خود با رهبر انقلاب خبر داده بودند اما این روزنامه پخش نشدن تصاویری از این دیدار را بهانه‌ای برای رد کردن صحت این خبر دانست. سایر رسانه‌های ضدایرانی نیز این خبر نیویورک تایمز را بشدت پوشش دادند. العربیه مدعی شد حذف خبر دیدار عمومی رهبر ایران از رسانه‌ها همزمان با لغو برنامه دیدار سالانه او با اعضای مجلس خبرگان، گمانه‌ها درباره سلامت و حیات او را افزایش داده است. بی‌بی‌سی فارسی هم با انتشار پستی در اینستاگرام خود نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای در بستر بیماری است.» ایندیپندنت فارسی هم در مطلبی تأکید کرد: «عمل جراحی رهبر حکومت ایران در مرکز درمانی اختصاصی مستقر در اقامتگاه او در تهران انجام شد!»
اما تنها چند ساعت از فضاسازی رسانه‌ای نیویورک تایمز نگذشته بود که تصاویر رهبر انقلاب در جمع دانشجویان و شرکت در مراسم اربعین به همراه سخنرانی ایشان منتشر شد و بی‌حیثیتی دیگری را برای رسانه‌های خارجی رقم زد. رسانه‌هایی که از هر فرصتی برای اسفبار نشان دادن وضعیت ایران استفاده می‌کنند، این‌بار با شایعه در خطر بودن حیات رهبر معظم انقلاب تلاش داشتند حاکمیت را به مخفی کردن اخبار مربوط به سلامت رهبرانقلاب متهم کنند.

حاشیه‌سازی برای تصویری از سران شانگهای
​​​​​​​
 خبر دیگر اینکه، تصویر منتشر شده از جمع سران شانگهای در گوشه‌ای از راهروی محل اجلاس، دستاویزی برای حاشیه‌سازی قرار گرفت، اما این تصویر مربوط به هیچ جلسه رسمی یا ضیافتی نبوده و صرفاً در محل انتظار سران برای تکمیل اعضا در مدت زمانی کوتاه (حدود دو تا سه دقیقه) بوده است. حمید نیرآبادی سفیر جمهوری اسلامی ایران در ازبکستان در گفت‌وگو با ایرنا، در خصوص تصویر منتشر شده از جمع سران شانگهای در گوشه‌ای از راهروی محل اجلاس که دستاویزی برای حاشیه‌سازی قرار گرفته است، اظهار داشت: طبق روال همیشگی در سفر به دیگر کشورها، در جریان برگزاری اجلاس شانگهای در سمرقند هم طی یادداشت رسمی به وزارت خارجه ازبکستان اعلام کرده بودیم شرکت در ضیافت سران، منوط به رعایت پروتکل‌های جمهوری اسلامی ایران است که به‌ دلیل عدم رعایت آن، ریاست محترم جمهور در دو ضیافت برنامه‌ریزی شده برای سران شانگهای شرکت نکردند و البته رئیس‌جمهور محترم ازبکستان به افتخار رئیس‌جمهور کشورمان ضیافت شام اختصاصی بر طبق موازین اعلام شده برگزار کرد. سفیر کشورمان در ازبکستان گفت: تصویر منتشر شده از جمع سران شانگهای در گوشه‌ای از راهروی محل اجلاس که دستاویزی برای حاشیه‌سازی قرار گرفته است، مربوط به هیچ جلسه رسمی یا ضیافتی نبوده و صرفاً در راهرو و محل انتظار سران برای تکمیل اعضا در مدت زمانی کوتاه بوده است. وی افزود: رئیس‌جمهور کشورمان آخرین فردی بود که به این جمع پیوست و لحظاتی بعد با دعوت رئیس‌جمهور ازبکستان، همه اعضا به سمت محل مراسم کاشت درخت حرکت کردند. نیرآبادی در پایان تأکید کرد:عضویت دائم کشورمان در سازمان همکاری‌های شانگهای و دستاوردهای بی‌سابقه این اجلاس برای ایران و منطقه نباید با اخبار غیرواقعی به حاشیه‌سازی تبدیل شود.

حواشی فوت مهسا امینی از تهران تا سقز

 شنیدیم که، صبح دیروز پیکر مهسا امینی با حضور خانواده و شماری از مردم سقز در آرامستان آیچی این شهر خاکسپاری شد. به گزارش خبرگزاری فارس از سقز، پس از انجام مراسم بخشی از مردم از محل خاکسپاری متفرق شدند اما شماری از آنها در محل باقی ماندند و اقدام به سردادن شعارهایی برای رسیدگی و بررسی دقیق ابعاد ماجرا کردند. همچنین در بین جمعیت افرادی بودند که شعارهای اعتراضی سردادند. این افراد سپس به سمت فرمانداری سقز حرکت و در مقابل ساختمان فرمانداری تجمع و شروع به شعاردادن کردند. افراد حاضر در این تجمع پس از حضور نیروهای انتظامی و شلیک گاز اشک‌آور متفرق شدند. همچنین در زمان اعلام خبر فوت مهسا امینی برخی افراد مقابل بیمارستان کسری تهران تجمع کردند که پس از دقایقی متفرق شدند.

حمله با سلاح سرد به بانوی ناهی از منکر

 با خبر شدیم که، روز گذشته ساعت14:20 یک زن در خصوص پوشش نامناسب به 2 نفر خانم بدحجاب تذکر داد که نفرات با چاقو فرد محجبه ناهی از منکر را از ناحیه سر مصدوم کردند. اورژانس با حضور در محل حادثه به مداوای فرد صدمه دیده پرداخت. همچنین هر دو نفر ضارب دستگیر شده و به کلانتری159 بی‌سیم منتقل شدند. امید می‌رود با برخورد مناسب با عوامل این نابهنجاری درس عبرتی برای استفاده کنندگان از سلاح سرد رقم بخورد.

نگرانی سی‌ان‌ان از نزدیکی ایران به روسیه و چین

 دست آخر اینکه، شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارش خود با اشاره به عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای همزمان با مذاکرات هسته‌ای‌اش با قدرت‌های جهانی برای احیای برجام آورده است: ایران قرار است روابط خود را با شرق رسمی کند و یک قدم به پیوستن به محور چین و روسیه نزدیک‌تر شود. سی‌ان‌ان در ادامه به امضای یادداشت تفاهم تعهدات جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان عضو اصلی سازمان همکاری شانگهای پرداخته و آورده است: این یک نقطه‌عطف برای ایران است که پس از پانزده سال توانست عضویت دائم در این سازمان آسیایی را که چین و ‌روسیه از اعضای اصلی آن به شمار می‌آیند به دست آورد. این شبکه امریکایی افزود: پیوستن به سازمان همکاری شانگهای که در تهران به‌عنوان «ورود موفقیت‌آمیز به مرحله جدیدی از همکاری اقتصادی» مورد استقبال قرار گرفته است در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تاکنون به نتیجه نرسیده و جنگ روسیه علیه اوکراین، جهان را در حالت قطبی خاص قرار داده که از زمان جنگ سرد بی‌سابقه است. تریتا پارسی، قائم‌مقام مؤسسه کوئینسی در این باره به سی‌ان‌ان گفت: ایران توانسته شکست انزوای خود را آغاز کند. اکنون با چند قطبی شدن جهان، غرب در حال از دست دادن یک کارت کلیدی خود است که مدت‌ها از آن برای اعمال فشار بر ایران استفاده می‌کرد؛ یعنی نقش ایالات‌متحده به‌عنوان دروازه‌بان ورود به اقتصاد جهانی.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8007/5/627088/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها