اخبـــار اربعیـن


حضور بیش از 21 میلیون زائر در اربعین حسینی

شمار زائران ورودی به شهر مقدس کربلا به مناسبت اربعین حسینی(ع) تا روز ۲۰ صفر از ۲۱ میلیون نفر فراتر رفت.به گزارش ایرنا، عتبه مقدس عباسیه(ع) روز شنبه اعلام کرد که از ابتدای ماه صفر تا ساعت ۱۲ دیروز ۲۱ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۶۴۰ نفر وارد شهر مقدس کربلا شدند.براساس بیانیه دبیرخانه بارگاه مقدس حضرت اباالفضل العباس(ع)، این آمار توسط سامانه‌های ترددشمار الکترونیکی مستقر در چهار ورودی اصلی شهر کربلا از سمت بغداد، نجف اشرف، بابل و الحسینیه ثبت شده است.شمار زائران ورودی به شهر کربلای معلی در سال گذشته ۱۶ میلیون و ۳۲۷ هزار و ۵۴۲ نفر و در سال پیش از آن ۱۴ میلیون و ۵۵۳ هزار و ۳۰۸ نفر بوده است.
مهلت استفاده از برگ تردد ویژه اربعین تمام شد
وزیر کشور از اتمام مهلت استفاده از برگ تردد ویژه اربعین خبر داد و گفت: این مهلت تا صبح اربعین بود، اما زواری که قصد برگشت به ایران را دارند همچنان می‌توانند با این برگه به مرزها بیایند.احمد وحیدی، وزیر کشور روز گذشته در گفت‌و‌گوی خبری درباره بازگشت زائران اربعین گفت: وضعیت خوبی در مرزها وجود دارد. بیش از سه میلیون و۴۰۰ هزار نفر از مرزها عازم عتبات شدند و بیش از دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر نیز به کشور برگشته و سریعاً به استان‌های خود رفته‌اند.وی گفت: به طور متوسط ۲۰ دقیقه زمان معطلی مسافران برای پیدا کردن وسیله حمل‌ونقل بوده است درحالی که پیش از این ممکن بود زوار حتی یک روز معطل وسیله بمانند اما اکنون این وضعیت وجود ندارد در عین حال ترافیک نیز نداشتیم. قبلاً جاده‌ها در مرز مهران و ایلام یک‌طرفه می‌شد اما الان با چهار بانده شدن جاده دیگر نیازی به یک‌طرفه شدن جاده وجود ندارد، بنابراین رفت و آمدها بخوبی انجام می‌شود؛ همچنین امکانات و مواکب برقرار و همه چیز برای پذیرایی از زوار آماده است.وزیر کشور گفت: زوار تا صبح امروز می‌توانستند با پاسپورت تمدید شده یا برگ تردد از مرزها عبور کنند. این مهلت تا صبح اربعین بود بنابراین کسانی که می‌خواهند به مرزها مراجعه کنند باید این موضوع را در نظر بگیرند که چنین امکانی دیگر وجود ندارد. اما کسانی که قصد برگشت به ایران را دارند با همین برگه می‌توانند به مرز مراجعه کنند. در واقع برگشت‌شان بلامانع است، اما برای ورود به عراق این مهلت تمام شده است.
بازگشت حدود ۲ میلیون و ۲۲ هزار زائر به خاک کشور
فرمانده قرارگاه اربعین فراجا با بیان اینکه از این ساعت به بعد دیگر هیچ گونه خدمات صدور برگ گذر ویژه اربعین ارائه نمی‌شود، گفت: از هموطنان عزیز می‌خواهم که برای حضور در مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی به سمت مرزهای شش گانه کشور مراجعه نکنند. سردار محمد شرفی در حاشیه بازدید از پایانه مرزی سپهبد شهید حاج «قاسم سلیمانی» مهران، اظهار داشت: از این ساعت به بعد دیگر هیچ گونه خدمات صدور برگ گذر ویژه اربعین در شهرهای مرزی و پایانه‌های مرزی شش گانه کشور ارائه نمی‌شود و بنابراین خواهش من از هموطنان این است که به هیچ عنوان برای حضور در مراسم اربعین حسینی در کربلای معلی به سمت مرزها مراجعه نکنند. سردار شرفی در ادامه با بیان اینکه تاکنون بیش از ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر از مرزها عبور کرده و از صبح امروز حدود ۲ میلیون و ۲۲ هزار نفر از این زائران از مرزهای شش گانه وارد خاک کشور شدند، گفت: از صبح امروز با یک موج سنگین از بازگشت زائران مواجه بودیم که طرف عراقی هم به منظور کنترل و مدیریت بازگشت، برخی از مرزها بویژه مرز شلمچه را بسته و تمرکز خود را روی بازگشت زائران گذاشته است.

اسکان ۱۴۵ هزار زائر اربعین در پایگاه‌های هلال‌احمر

دبیرکل جمعیت هلال‌احمر از مراجعه بیش از ۲۴۰ هزار زائر اربعین به پایگاه‌ها و پست‌های امدادی این جمعیت از ابتدای شهریورماه تاکنون خبر داد و گفت: ۱۴۵ هزار زائر در این مدت از سوی هلال‌‍‌احمر اسکان داده شدند.به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی جمعیت هلال‌احمر، یعقوب سلیمانی در تشریح خدمات امداد و نجات این جمعیت در طرح اربعین حسینی گفت: از روز اول شهریورماه تا پایان روز ۲۵ شهریور، ۲۴۰ هزار و ۲۴۷ زائر به مراکز و پایگاه‌های امدادی هلال‌احمر در محورهای مواصلاتی کشور و در گذرگاه‌های مرزی مراجعه کرده و از خدمات این جمعیت بهره‌مند شده‌اند.  او از برپایی ٢٣٠٠ دستگاه چادر امدادی به‌ منظور اسکان اضطراری زائران در مرزهای کشور خبر داد و افزود: از ابتدای شهریورماه تا کنون ۱۴۵ هزار و ۶۸۲ نفر در چادرها و اردوگاه‌های هلال‌احمر اسکان داده شده‌اند.

موج سنگین بازگشت زائران اربعین

فرمانده کل انتظامی کشور به زائران حسینی توصیه کرد در آستانه اربعین با توجه به موج سنگین بازگشت زوار اباعبدالله‌الحسین(ع) و سیاست مرزی عراق، از مراجعه به مرزها بخصوص مهران و شلمچه برای خروج از کشور خودداری کنند. سردار حسین اشتری در ارتباط ویدیوکنفرانسی با قرارگاه‌های اربعین فراجا در سراسر کشور با تسلیت ایام سوگواری امام حسین(ع) ضمن تشکر و قدردانی از زحمات همه کارکنان در این مأموریت مقدس و خدا قوت به تک تک آنها اظهار داشت: با توجه به سیاست مرزی عراق زائران ایرانی از مراجعت به مرزها خودداری کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8007/22/627108/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها