خبرخوان


رشد 30 درصدی ورود آب به دریاچه ارومیه

با وجود کاهش 110 میلیون مترمکعبی روان‌آب به دلیل کمبود بارندگی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه در سال‌جاری نسبت به متوسط 7 سال قبل 30 درصد افزایش یافت. به گزارش فارس، بر اساس جزئیات آماری ثبت شده از میزان بارندگی کشور در حوضه آبریز دریاچه ارومیه، از ابتدای مهرماه 1400 تا پایان مردادماه 1401، میزان بارش دریاچه ارومیه 284.9 میلی‌متر بود. این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته شاهد ثبت بارش 293.4 میلی‌متری در این حوضه آبریز بودیم. از طرفی متوسط بلندمدت بارش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از مهرماه تا پایان مردادماه معادل 339.7 میلی‌متر است. بر این مبنا در سال آبی جاری، تا این لحظه میزان بارش‌های حوضه آبریز دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته 3 درصد و نسبت به متوسط بلندمدت 16 درصد کاهش را تجربه کرده است. 

 
شبکه گاز گیلان و استان‌های شمال‌‌غرب کشور تقویت می‌شود

پروژه خط انتقال گاز «رشت - چلوند» یکی از پروژه‌های مهم شرکت ملی گاز ایران است که در مجاورت خط لوله موجود اول سراسری در حال اجراست. به گزارش شانا، نعمت‌الله شهرویی، مجری این طرح به تشریح ضرورت اجرای آن پرداخت و اظهار کرد: با توجه به گذشت بیش از ۵۰ سال از عمر خط لوله اول سراسری گاز، ضرورت داشت خط لوله‌ جدید جایگزین آن شود از این رو احداث پروژه «رشت - چلوند» در دستور کار قرار گرفت. وی با تشریح ویژگی‌های این پروژه توضیح داد: این خط لوله به طول ۱۵۱ کیلومتر و قطر ۴۲ اینچ از تأسیسات تقویت فشار گاز لاکان رشت آغاز شده است و تا منطقه چلوند آستارا ادامه دارد تا به خط ۳۰ اینچ اردبیل متصل شود و گاز را به شمال‌‌غرب کشور انتقال دهد. مجری طرح با بیان اینکه این پروژه در دو قطعه در حال اجراست، افزود: قطعه اول از لاکان رشت تا نیروگاه پره‌سر و قطعه دوم از نیروگاه پره‌سر تا چلوند امتداد می‌یابد. 
مسئول پروژه «رشت - چلوند» گفت: با وجود همه موانع فرارو تاکنون این پروژه بدون هیچ‌گونه حادثه و خطر در مجاورت خط لوله اول سراسری گاز انجام شده و دست‌اندرکاران پروژه توانسته‌اند پیشرفت ۸۲ درصدی در قطعه اول و ۸۷ درصدی در قطعه دوم را با تلاش و صبوری خود برای این پروژه مهم رقم بزنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8008/14/627150/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها