اصلاحات دیر هنگام «بولسونارو» کم اثر مانده است

ناکامی احتمالی یک رئیس‌جمهور سهل‌انگار


پائولینا ویه گاس،  گزارشگر سیاسی
مترجم: وصال روحانی

با نزدیک شدن موعد برگزاری دوره جدید انتخابات ریاست جمهوری برزیل، ژائر بولسونارو، رئیس‌جمهور فعلی این کشور، دست به فعالیت‌های گسترده‌ای زده تا با جلب نظر مردم آرای لازم را برای حفظ خود در مقامش جمع‌آوری کند. او طی اقدامات هفته‌های اخیرش قیمت سوخت و بخصوص بنزین را 10 درصد کاهش داده، برای خانواده‌های فقیر کمک خرجی‌های ماهانه تعیین کرده، به راننده‌های تاکسی‌ها و کامیون‌های دولتی یارانه داده و به خانواده‌های بسیار فقیری که زاغه‌نشین هستند و نمی‌توانند از گاز لوله کشی استفاده کنند، ماهانه 30 دلار داده تا سیلندر گاز خریده و به خانه ببرند. اهتمام‌هایی از این دست سبب شده نرخ تورم در برزیل قدری پایین آید و حتی برای درصدی از بیکاران مشاغل تازه‌ای ایجاد شود اما عمق مشکلات و میزان کمبودها در برزیل به حدی می‌رسد که شاید موارد فوق هم بولسونارو را در انتخابات پیش رو سرفراز نکند و تن به شکست بدهد. جدیدترین نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد بولسونارو 67 ساله از لولا داسیلوا 76 ساله که اکنون رقیب اصلی او در انتخابات مهرماه است 10 درصد عقب‌تر است. به اعتقاد کارشناسان اگر کار به دور دوم انتخابات و دوئل بولسونارو و داسیلوا بکشد، برتری میزان آرای داسیلوا از 15 درصد هم فراتر خواهد رفت.
دل «او» برای مردم نسوخته است
توماس ترومن که اینک روزنامه نگار است و سخنگوی دولت برزیل در زمان حکمرانی دیلما روسف بود، در طلیعه پاییز 2022 می‌گوید: «بله، بولسونارو تکانی به خود داده اما برای او بسیار دیر شده و کارش تمام است. چهار سال بعد از شروع زمامداری ناموفق او همه براحتی احساس می‌کنند که اصلاحات روزهای آخر او هم فقط برای اندوختن آرای هر چه بیشتر بوده و او واقعاً دلش برای مردم نسوخته است.» واقعیت امر نیز این است که در دوره زمامداری بولسونارو رسوایی‌های اجتماعی زیادی شکل گرفته و اقتصاد این کشور تقریباً فلج شد. دیگر مسأله مهم این است که اسلاف او نیز خدمات چندانی به برزیل ارائه نکردند. در دوره روسف دست بردن غیر قانونی او در موارد اقتصادی صدای همه را در آورد و موجب صدور رأی عدم کفایت برای وی در مجلس برزیل شد و میشل تمر دیگر رئیس‌جمهور دو دهه اخیر برزیل هم به‌دلیل دریافت رشوه‌های کلان و پولشویی، بی‌آبرو و از کار برکنار شد. رسوایی کمپانی بزرگ عمرانی و ساختمان‌سازی او دربر چت هم که مشخص شد صدها میلیون دلار به این و آن رشوه داده تا مجوز ساخت و سازهای گسترده خود در اینجا و آن جا را بگیرد، مزید بر علت شد و پایه‌های دو سه دولت اخیر برزیل را سست‌تر کرد.
زمانی که بولسونارو انتخابات ریاست جمهوری برزیل را فتح کرد، این رخداد از رخدادهای بزرگ اجتماعی قرن جاری در این کشور توصیف شد اما لولا در آن زمان به اتهام اختلاس زندانی بود و سایر رهبران پیشین این کشور هم گوشه نشین و تحت پیگرد قضایی بودند. امروز اما شرایط دیگری حاکم است و لولا با رهایی از زندان و لغو شدن احکام مجازات پیشین‌اش اعتبارش را به طور نسبی بازیافته است و بولسونارو با‌ وجود اصلاحات اخیرش نتوانسته است بر کمبودهایی سایه بیندازد که در سال‌های اخیر مردم برزیل را بشدت دردمند کرده بود. یک مورد از سهل‌انگاری‌های بزرگ و پرشمار بولسونارو برخورد او با مشکلات عظیم برخاسته از رواج بیماری کرونا در سه سال گذشته بود که وی این بیماری را کوچک و مسخره نامید و گفت یک «آنفلوانزای جزئی» است. 
افزایش 80 درصدی قیمت ارزاق عمومی
بی کفایتی‌هایی از این دست موجب شده 44 درصد از شرکت کنندگان در یک نظر سنجی سراسری اخیر در برزیل دوران زمامداری وی را بسیار «تلخ و بد» بنامند و خواستار پایان هر چه سریعتر آن شوند. یکی از میلیون‌ها فرد ناراضی در برزیل جورسیلی کاروالیو، زنی 28 ساله در سائو پائولو است که می‌گوید اگر چه کمک خرجی اهدا شده توسط دولت ریودوژانیرو قدری از مشکلات خانواده او را حل کرده اما افزایش خیره‌ کننده بهای ارزاق عمومی در سال گذشته و 9 ماه نخست سال‌جاری این کمک خرجی را محو کرده و کمر طبقه متوسط و کارگر را شکسته است. یکی از نکاتی که صحت حرف‌های این زن فعلاً بیکار را نشان می‌دهد، افزایش وحشتناک و تقریباً 80 درصدی قیمت محصولات مختلف لبنی در بازه زمانی مورد بحث است. او می‌گوید: «بولسونارو یک مرد سطحی و بدون تعصب نسبت به مشکلات حاد کشورش است و چون خودش و اطرافیان او زندگی مرفهی دارند، برایش هیچ فرقی نمی‌کند، سایرین چه می‌کشند. من و خانواده‌ام قطعاً به فردی بجز او در انتخابات پیش رو رأی خواهیم داد.»
کار به دور دوم نمی‌کشد
با توجه به اینکه دور اول انتخابات برزیل روز 13 مهر برگزار می‌شود، بخت بولسونارو برای کاستن از برتری چشمگیر داسیلوا اندک است و مردم تصمیم خود را درباره او و فرجام این انتخابات از حالا گرفته‌اند. دور دوم (و نهایی) انتخابات در صورت لزوم در روز 10 آبان انجام خواهد شد اما خیلی‌ها معتقدند کار به آن جا نخواهد کشید و بولسونارو بهای گزاف ساده انگاری‌های خود و کم اثر ماندن اصلاحات ماه‌های اخیرش را با خروجی دردناک از صحنه در همان دور اول خواهد پرداخت.
منبع: Washington post

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8008/4/627184/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها