سران قاره سبز با پیشنهاد تعلیق بخش زیادی از بودجه اصلاحی مجارستان، به جنگ اقتصادی با بوداپست رفتند

شمشیر آخته اروپا علیه حامی اروپایی روسیه


زهره صفاری/ کمیسیون اروپا در ادامه اقدامات تنش برانگیز خود علیه مجارستان، با پیشنهاد تعلیق 65 درصد از بودجه تخصیص داده شده به این کشور، اقتصاد بوداپست را به چالشی جدی کشاند؛ پیشنهادی که اگر ظرف یک تا سه ماه آینده در نشست وزرای اقتصاد عضو اتحادیه اروپا نیز تصویب شود، مجارستان به نخستین کشوری بدل خواهد شد که حمایت اقتصادی این اتحادیه را از دست خواهد داد. بهانه اروپا برای چنین چیزی، اتهام فساد و رشوه سیستمی علیه دولت مجارستان است که از معدود حامیان اروپایی روسیه محسوب می‌‌شود.
به گزارش پولتیکو، بوداپست در حال حاضر 17 برنامه اصلاحاتی خود را با حمایت مالی اتحادیه اروپا در دستور کار دارد و تعلیق 7.5 میلیارد پوند از بودجه اروپا، سه برنامه اصلاحاتی این کشور را پوشش می‌‌دهد. یوهانس ‌هان، مسئول بودجه کمیسیون اروپا معتقد است: «این تعلیق هدفمند یک اعتراض آشکار کمیسیون برای حفظ بودجه اتحادیه اروپا است. اما این شرایط به همین جا ختم نخواهد شد و اگر بوداپست در اجرای تعهداتش کوتاهی کند، کمیسیون این حلقه را تنگ‌تر خواهد کرد.»
این موضعگیری علیه مجارستان در شرایطی است که سران اتحادیه اروپا از بیش از 12 سال قبل و با روی کارآمدن ویکتور اوربان، نخست وزیر حامی روسیه و منتقد این اتحادیه همواره سیاست‌های حقوق بشری او را در کشورش مورد انتقاد قرار می‌‌دهند. منتقدان بر این باورند که نفوذ حزب حاکم بر سازمان‌های قضایی مجارستان و همچنین کنترل رسانه‌ها، نگرانی‌ها از فساد خاموش سران بوداپست را بیشتر می‌‌کند. همین دلایل سبب شده است ، سران اتحادیه اروپا فقدان نظارت دموکراتیک بر کشورهای عضورا بهانه کرده و با استناد به مکانیسم جدیدی که در سال 2020 به تصویب رسید و به این اتحادیه مجوز تعلیق بودجه‌ها به بهانه فساد سیستمی را داده است، مجارستان را نخستین قربانی این موضوع کنند.
با این حال کارشناسان معتقدند با توجه به مصوب نبودن این تعلیق از سوی کمیسیون، درهای مصالحه با مجارستان از سوی اتحادیه اروپا به طور کامل بسته نشده است. به نوشته ای اف پی، آنچه مسلم است کشورهای عضو اتحادیه اروپا به رغم همه چالش‌افکنی‌ها علیه مجارستان همچنان رفتار محتاطانه‌ای در قبال این کشور دارند چراکه در بسیاری از تصمیمات بزرگ این اتحادیه به موافقت آن نیاز دارند. همین شرایط سبب شده است که دیپلمات‌های اروپایی خشم خود از روابط اوربان با کرملین و مخالفت او با تحریم‌های بیشتر علیه مسکو را فروخورده و انتقادات‌شان را هرگز علنی نکنند.
 جنگ آشکار
اما فشارهای اخیر اتحادیه اروپا بر مجارستان از سوی این کشور بی پاسخ نمانده است، اوربان که همواره با تحریم‌های اتحادیه علیه روسیه مخالفت داشت، به تازگی اعلام کرده با پشت کردن به تصمیم سران قاره سبز، شرط روسیه برای پرداخت بهای گاز به روبل را می‌‌پذیرد. این تصمیم در حالی اتخاذ شد که چند ماه قبل نیز وزیر خارجه مجارستان به صراحت  نقش اتحادیه اروپا برای تصمیم‌گیری درباره قراردادهای گازی کشورش با روسیه را هیچ خوانده بود. همین کشمکش‌ها، اختلافات را به جایی رساند که روز پنجشنبه کمیسیون اروپا در گزارشی مجارستان تحت رهبری ویکتور اوربان را خارج از نظام مبتنی بر دموکراسی واقعی خواند و دولت حاکم بر بوداپست را متهم به خودکامگی انتخاباتی کرد.
به نوشته یورونیوز، این گزارش در استراسبورگ به رأی گذاشته و با کسب 433 رأی موافق در برابر 123 رأی مخالف و 28 رأی ممتنع تأیید شد. اما آن طور که فرانس پرس نوشت این گزارش با واکنش تند مجارستان همراه شد و پیتر سیارتو، وزیر امور خارجه این کشور گفت: «من این گزارش را توهینی به تک تک مجارستانی‌ها می‌‌دانم و تعجبم از این است که چرا افرادی در بروکسل و استراسبورگ سعی در تحقیر کشور ما دارند. پارلمان اروپا بهتر است به جای اتهام‌زنی نادرست به بوداپست، به مشکلات واقعی اتحادیه اروپا مانند بحران انرژی رسیدگی کند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8008/4/627186/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها