اخبـــــار


گزارش «ایران» از نحوه خدمات‌رسانی در بازگشت زائرین اربعین
600 هزار زائر ایرانی همچنان در عراق حضور دارند

گروه اجتماعی/ در طول چند روز اخیر، کاروان‌های متشکل از زائران اربعین به کشور بازگشته و حدود 600 هزار زائر همچنان در عراق حضور دارند که این تعداد نیز تا هفته آینده به سفر خود خاتمه می‌دهند. حالا با اتمام مراسم اربعین حسینی در عراق، صحن حضرت زهرا در نجف نیز اعلام کرده که از امروز یعنی 22 صفر دیگر پذیرای زائران نخواهد بود. آستان مقدس علوی از اول صفر، صحن حضرت زهرا را در اختیار زوار اربعین برای استراحت و خواب قرار داد و در این مدت نیز زائران توسط میهمانسرای حضرت پذیرایی می‌شدند.
سیدمجید میراحمدی، رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه تا روز گذشته 2میلیون و 740 هزار نفر از زائران به میهن بازگشتند، به خبرنگار «ایران» گفت: الحمدالله در اربعین امسال، وضعیت بسیار خوبی رقم خورد و میزان ماندگاری در مرزها هنگام بازگشت کوتاه شد. در سال‌های گذشته مردم حتی تا 36 ساعت هم در مرزها منتظر می‌ماندند اما امسال این میزان، به متوسط نیم ساعت کاهش یافت. در حال حاضر در حدود 600 هزار زائر همچنان در عراق حضور دارند که تا هفته آینده به کشور بازمی‌گردند. وی ادامه داد: در اربعین امسال 10 هزار اتوبوس از نهادهای مختلف از جمله نیروهای مسلح به زائران خدمات‌رسانی کردند و این خدمات‌دهی همچنان تا بازگشت آخرین زائران در جریان است. به گفته میراحمدی، با وجود گرمای هوا در کشور عراق، امکانات خوبی پیش‌بینی شد و تا هفته آینده هم ادامه‌دار خواهد بود. قرار است که موکب‌ها هم تا 4 روز دیگر خدمات ارائه دهند. رئیس ستاد مرکزی اربعین در پاسخ به این سؤال که مدیریت عراق در اربعین چگونه بود، توضیح داد: برادران عراقی هم تلاش‌های خود را به انجام رساندند، تنها در حوزه حمل‌ونقل مشکلاتی وجود داشت و زائران در روزهای اول اندکی معضل آب و برق داشتند.
نزدیک به 2میلیون و 500 هزار زائر خدمات درمانی دریافت کردند
به گفته رئیس جمعیت هلال احمر ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار خدمت درمانی به زائران اربعین ارائه شد. از تاریخ ۱۷ شهریور تاکنون یک میلیون و ۶۴۶ هزار و ۲۰۹ نفر ویزیت عمومی شده‌اند و ۴۴ هزار و ۲۶۵ مورد مراجعه به متخصص طب اورژانس و ۲۱ هزار و ۸۸۸ مورد مراجعه به متخصص زنان به ثبت رسیده است. پیرحسین کولیوند، با اشاره به اینکه ۱۹هزار و ۷۳۹ نفر توسط متخصص قلب ویزیت شده‌‌اند از درمان ۲۰ هزار و ۷۰ نفر از زائران اربعین سال‌جاری توسط متخصص ارتوپد و ۱۸ هزار و ۳۶۴ نفر توسط سایر پزشکان متخصص خبر داده و اضافه می‌کند: در پیاده‌روی اربعین تاکنون ۷۱ هزار و ۴۶۲ تزریق برای افراد انجام شده، همچنین ۴۹۳ هزار و ۴۰۶ سرم‌تراپی، ۲۰هزار و ۹۷ پانسمان، ۸۷۹۸ نوار قلب، ۱۴هزار و ۱۷۱ قند خون و ۶۲۲۴ بخیه برای زوار اربعین انجام شده است. ۴۶۴ هزار و ۷۷۱ نفر از زوار گرمازده شدند علاوه‌بر این به 7هزار و ۳۸۵ نفر از زائران، خدمات گچ و آتل‌بندی ارائه شده است.


شناسایی ۲۸۹ مبتلای جدید کرونا در کشور
بیشتر فوت‌شدگان کرونا در ایران چه افرادی بودند؟

بنابر اعلام وزارت بهداشت، طی شبانه‌روز منتهی به روز گذشته ۲۸۹ بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی شدند و ۷۴ نفر از آنها بستری شدند. متأسفانه ۱۴ بیمار نیز جان خود را به علت ابتلا به این بیماری از دست دادند.
مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۷ میلیون و ۵۴۲ هزار و ۸۲۲ نفر رسید.مجموع جان باختگان این بیماری، به ۱۴۴ هزار و ۳۰۱ نفر رسید.خوشبختانه تا کنون ۷ میلیون و ۳۲۰ هزار و ۹۴۱ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند.۲۷۷ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. همچنین تاکنون ۶۵ میلیون و ۶۱ هزار و ۱۵۲ نفر دوز اول، ۵۸ میلیون و ۴۵۵ هزار و ۶۰۸ نفر دوز دوم و ۳۱ میلیون و ۱۲۶ هزار نفر، دوز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۵۴ میلیون و ۶۴۲ هزار و ۷۶۰ دوز رسید. همچنین در حال حاضر هیچ شهرستانی در وضعیت قرمز نیست و ۲۰ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۵۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۷۱ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
اداره بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت اعلام کرد، در همه‌گیری بیماری کووید ۱۹، میزان بستری زنان و مردان با اختلاف بسیار اندک برابر بوده است اما ۵۵ درصد فوت‌شدگان این بیماری مرد و ۴۵ درصد زن بوده‌اند. براساس آخرین اطلاعات منتشر شده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از میزان کل مرگ‌ها در کشور ۵۷ درصد مرد و ۴۳ درصد زن بوده‌اند و سلامت مردان همواره کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین از دوران نوزادی تا پیری، زنان نسبت به مردان از سلامت جسمی بالاتری برخوردارند و ۱۵ علت شایع مرگ‌و‌میر، بیشتر در مردان بروز می‌کند. به‌طور متوسط، مردان پنج سال زودتر از همسران خود دچار مرگ‌و‌میر می‌شوند. دلیل اصلی این موضوع آن است که مردان معمولاً کمتر از زنان به سلامت خود توجه دارند و مراجعات پزشکی آنها برای غربالگری بیماری‌ها و چکاپ دوره‌ای کمتر است و زمانی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند که بیماری آنها در مرحله پیشرفته و وخیم‌تری قرار دارد، در حالی که مهم‌ترین بیماری‌های شایع و شناخته شده تهدیدکننده سلامت مردان، اغلب قابل پیشگیری هستند.

جزئیات تخفیف ۶۵ درصدی ۸ خدمت دندانپزشکی در مراکز جامع سلامت

مدیرکل اداره سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت با اشاره به کاهش چشمگیر پرداخت از جیب مردم برای بسته خدمات دهان و دندان در شهرها و روستاها، هشت خدمت رایگان دندانپزشکی در روستاها را برشمرد و گفت: این خدمات برای گروه هدف در شهرها هم با تخفیف بسیار خوب تا ۶۵ درصد انجام می‌شود.
دکتر زهرا سیدمعلمی  درباره اقدامات درمانی وزارت بهداشت در زمینه دندانپزشکی، به ایسنا گفت: در تعرفه‌های دندانپزشکی که ابلاغ شده است، بر اساس مصوبه هیأت وزیران تعدیل پرداخت مردم برای خدمات صورت گرفته است و بسته خدمتی در مناطق روستایی و شهری شامل معاینه،‌ آموزش بهداشت، فلوراید تراپی، شیارپوش کردن دندان‌ها یا فیشورسیلانت، ترمیم دندان‌ها، کشیدن دندان‌های شیری و دائمی، درمان عصب زنده و پانسمان دندان‌ها است. این خدمات برای گروه هدف در روستاها کاملاً رایگان و در شهرها هم با تخفیف بسیار خوب تا ۶۵ درصد انجام می‌شود. سایر خدمات دندانپزشکی که در مراکز جامع خدمات سلامت ارائه می‌شود اما جزو بسته خدمتی نیستند نیز با تخفیف ارائه می‌شود. این یک گام بزرگ است که افزایش تعرفه‌ای که طی دوسال اخیر اتفاق افتاده بود را تعدیل کرد.
وی افزود: گروه هدف ما برای دریافت این بسته خدمتی ذکر شده شامل کودکان صفر تا ۱۴ سال در مراکز جامع خدمات سلامت و مادران باردار و شیرده است؛ البته درحال کار هستیم تا گروه‌های دیگری هم مشمول این بسته خدمتی با شرایط ذکر شده بشوند. کل مردم امکان استفاده از خدمات دندانپزشکی مراکز جامع خدمات سلامت را به شکل تخفیف‌دار دارند و برای سایر افراد غیر گروه‌های هدف نیز در شهرها و روستاها خدمات سلامت دهان و دندان تا ۶۵ درصد کاهش تعرفه داشته است. از ۵۶۰۰ مرکز جامع خدمات سلامت، 3 هزار و 400 واحد دارای خدمات دندانپزشکی هستند و مردم می‌توانند با مراجعه به این مراکز خدمات ذکر شده را دریافت کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8008/22/627219/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها