گامی دیگر در مسیر تحقق دیپلماسی اقتصادی دولت

هیأت 100 نفره از 65 شرکت روسی راهی تهران شد


گروه سیاسی/ پنجشنبه گذشته بود که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ملاقات دوجانبه با آیت‌الله رئیسی، اعلام کرده بود «یک هیأت از روسیه با حضور نمایندگان ۸۰ شرکت بزرگ روسی هفته آینده عازم ایران خواهند شد.» حالا سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده ۶۵ شرکت روسی در قالب هیأت ۱۰۰ نفره، مذاکرات خود را از امروز (دوشنبه) در تهران و به مدت سه روز آغاز می‌کنند.
جزئیات زمینه‌های کاری هیأت اقتصادی روسیه
جزئیات ارائه شده از برنامه کاری این هیأت اقتصادی بزرگ روسی، نشان‌دهنده باز شدن دریچه‌های مهم همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور و تنوع زمینه‌های کاری است که بخش‌های مختلف صنعتی و تجاری دو کشور تعریف کرده‌اند. 
سخنگوی وزارت صمت در گفت‌‌وگو  با مهر، با اشاره به اینکه ۶۵ شرکت روسی در قالب هیأت ۱۰۰ نفره، مذاکرات خود را از دوشنبه در تهران به مدت سه روز آغاز می‌کنند، اظهار کرد: در این مدت فعالان اقتصادی کشورمان در مجموع ۷۵۰ جلسه تجاری با نمایندگان شرکت‌های روسی برگزار خواهند کرد. امید قالیباف افزود: حوزه فعالیت شرکت‌های روسی در هیأت تجاری شامل صنایع غذایی و کشاورزی (غلات)، شیرینی و شکلات، آبزیان، تجهیزات و ماشین‌آلات صنایع غذایی و کشاورزی، دارو و تجهیزات پزشکی، شیشه و بلور، صنایع فلزی، سیستم‌های مخابراتی و رادیویی، انرژی و بازیافت است. وی ادامه داد: همچنین طبق اعلام مرکز صادرات روسیه، تا آخر امسال بیش از ۱۰ هیأت بزرگ تجاری دیگر به ایران سفر خواهند کرد. قالیباف گفت: طرف مذاکره هیأت تجاری روسیه با محوریت اتاق بازرگانی تهران، اعضای اتاق‌های بازرگانی سراسر کشور و شرکت‌های دانش‌بنیان مرتبط با حوزه تجارت است. حضور این هیأت 100 نفره از شرکت‌ها و تجار روسی که مطابق توصیفات سخنگوی وزارت صمت حوزه‌های به مراتب متنوعی را تعقیب می‌‌کنند، نشان‌دهنده ظرفیت‌ها و توان اقتصادی و صنعتی گسترده جمهوری اسلامی ایران است؛ ظرفیت‌هایی که می‌‌تواند پاسخگوی نیازهای کشوری همچون روسیه نیز باشد.
ولادیمیر پوتین نیز در دیدار پنجشنبه گذشته خود با آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران در زمینه تکنولوژی‌های پیشرفته دستاوردهای خوبی داشته است، از تمایل این کشور برای همکاری‌ها در این زمینه‌ها خبر داد. وی با اشاره به روابط گسترده تجاری مسکو – تهران، از افزایش رفت‌وآمد مقامات اقتصادی دو کشور ابراز خشنودی و اظهار کرد: حجم تجارت بین دو کشور در سال گذشته میلادی ۸۱ درصد و در ۵ ماهه نخست امسال ۳۰ درصد افزایش یافته است.
دولت سیزدهم در مسیر رونق دیپلماسی اقتصادی
افزایش 81 درصدی حجم تجارت ایران و روسیه که ولادیمیر پوتین به آن اشاره کرده است، هرچند تحولی مهم در تجارت خارجی کشور محسوب می‌‌شود، اما تنها یکی از بخش‌های پازل گسترش دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم است. به عبارت دیگر، این اتفاق هرچند گامی مهم در توسعه همکاری‌های اقتصادی دو کشور است، اما می‌‌توان آن را در چهارچوب فراگیرتر «دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم» نیز تعریف کرد. دیپلماسی اقتصادی به‌عنوان یکی از پیوست‌های مهم سیاست همسایگی، تاکنون تحولات مهمی را در تجارت خارجی کشور از آسیا تا امریکای‌جنوبی به دنبال داشته است.
این رشد چشمگیر در دیپلماسی اقتصادی، از زمستان سال گذشته پس از نخستین سفرهای خارجی آیت‌الله رئیسی به مسکو و تاجیکستان آغاز شد. در سفر به تاجیکستان که با هدف حضور در نشست سران اکو انجام شد، زمینه احیای قرارداد سوآپ گازی میان ایران، ترکمنستان و آذربایجان فراهم شد و در سفر آیت‌الله رئیسی به روسیه نیز پایه‌های روابط اقتصادی نوینی بنا نهاده شد که امروز سفر هیأت بزرگ اقتصادی روسی یکی از نتایج آن است.
از زمستان سال گذشته تا امروز، یا تهران میزبان سران همسایه بوده یا همچون قطر و عمان، آیت‌الله رئیسی به کشورهای همسایه سفر کرده است؛ هرچند سفر به قطر با هدف حضور در اجلاس سران اوپک گازی صورت گرفت، اما چه در این سفر و چه در سفر به عمان، همکاری‌های اقتصادی و رونق تجارت میان دو کشور در دستور کار بود. اگر این دستاوردها را در کنار حضور صنایع خودرویی ایران در ونزوئلا قرار دهیم، می‌‌توان گفت امروز دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم ظرفیت‌های تازه‌ای را برای کشور از آسیا تا امریکای‌جنوبی ایجاد کرده است؛ ظرفیت‌هایی که علاوه بر خنثی‌سازی تحریم‌ها، رونق تازه‌ای برای اقتصاد ملی به دنبال خواهد داشت.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8008/2/627227/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها