«ایران» از روند معاملات در بازار سهام گزارش می‌‌دهد

سبزپوشی زغال‌سنگی‌ها برای دومین روز متوالی


گروه اقتصادی/روز دوشنبه، روند نزولی شاخص‌ها در بورس تداوم یافت تا باز هم رنگ قرمز رنگ غالب تابلوی معاملاتی بازار سهام باشد. در این روز روند خروج پول حقیقی از بازار تداوم یافت و ارزش معاملات نیز با کاهش روبه‌رو شد و شاخص کل بورس با کاهش 4 هزار و 96 واحدی به عدد یک میلیون و 373 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز یک هزار و 698 واحد کاهش یافت و نقطه حمایت روانی 400 هزار واحد را لمس کرد. در فرابورس نیز شاخص آیفکس 53 واحد از ارتفاع خود را از دست داد تا در ارتفاع 18 هزار و 576 واحدی به کار خود پایان دهد.
از نظر کارشناسان، ثبات نسبی قیمت دلار در محدوده 30 هزار تومان، عضویت دائم ایران در سازمان همکاری شانگهای و افزایش آمار صادراتی و ترانزیتی در کنار تداوم عرضه محصولات در بورس کالا و آزادسازی صادرات زغال‌سنگ از جمله مهم‌ترین خبرهای مثبتی بودند که بر بازار سهام روز دوشنبه اثرگذار شد.
همچنین تداوم کاهش قیمت جهانی فلزات و قیمت‌های محصولات پلیمری و شیمیایی در کنار تقویت روند رکودی بازارهای جهانی و افزایش نااطمینانی‌ها در نتیجه تنش‌های بین‌المللی، از اخبار منفی بودند که قیمت‌ها را در بازار سهام کاهشی کردند.
29 درصد بازار سبزپوش شد
در جریان معاملات دیروز، از مجموع 738 نماد قابل معامله در بازار تنها 218 نماد (29 درصد) با افزایش قیمت روبه‌رو شدند و 520 نماد با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند که محدوده صفر تا منفی یک درصد با 167 نماد بیشترین تعداد از نمادهای منفی را در خود جای داده بود. در این روز 3 نماد با کاهش بیش از 6 درصد و 9 نماد با افزایش بیش از 6 درصد روبه‌رو شدند و در مقابل 85 نمادی که در صف فروش قرار گرفته بودند، 49 نماد در بالاترین قیمت مجاز روزانه به صف نشستند.
دیروز حقیقی‌ها 200 میلیارد تومان از معاملات سهام و 44 میلیارد تومان از صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت خارج کردند. ارزش معاملات خرد نیز در حدود 150 میلیارد نسبت به روز قبل کاهش یافت و به محدوده 2 هزار میلیارد تومان رسید.
زغال سنگ در صدر ورود پول حقیقی
با اتمام معاملات روز دوشنبه، گروه استخراج زغال سنگ برای دومین روز متوالی  سبز پوش شد تا ارزش بازاری این گروه  در مدتی کوتاه با افزایش بیش از 11.5 درصدی روبه‌رو شود. آمار نشان می‌‌دهد نماد «کزغال» در این مدت با بیشترین رشد قیمت روبه‌رو شده و بیشترین تراکنش را نیز بین نمادهای موجود در این گروه به خود اختصاص داده است. موضوعی که از نظر کارشناسان اعلام خبر آزادسازی صادرات زغال سنگ (پرورده) توسط انجمن زغال سنگ ایران، از جمله مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار برآن بوده است.
دیروز گروه زغال سنگ بار دیگر در صدر ورود پول حقیقی قرار گرفت تا با احتساب 17 میلیاردی که در این روز به معاملات این صنعت وارد شد، در مجموع 30 میلیارد تومان در این هفته از طرف حقیقی‌ها به سهام  زغال سنگی‌ها وارد شده باشد. این موضوع در حالی اتفاق افتاده که بر اساس گزارش‌های منتشر شده در سایت کدال، این شرکت‌ها در حال حاضر صادرات انجام نداده‌اند و تنها شرکت بورسی‌ای که محصول آن مشمول مجوز صادراتی می‌‌شود نیز در حال بازاریابی برای محصولات خود است.
 دریافت مجوز افزایش قیمت خدمات، گروه هتل و رستوران را سبزپوش کرد
گروه هتل و رستوران دومین گروه سبزپوش معاملات روز دوشنبه بود که با ورود پول حقیقی روبه‌رو شد و ارزش بازاری سهام آن نیز افزایش 2.66 درصدی را به ثبت رساند. موضوعی که از نظر کارشناسان  اخذ مجوز شرکت‌ها برای افزایش نرخ خدمات در بخش هتلداری و همچنین تصویب افزایش سرمایه شرکت‌ها در سایر بخش‌های خدماتی، بیشترین تأثیر را بر آن داشته است و این موارد منجر به اقبال سهامداران به این صنعت در بازار سهام شده است.
کارشناسان پیش‌بینی می‌‌کنند با افزایش تقاضای خدمات اقامتی در نتیجه رفع کامل محدودیت‌های ناشی از کرونا و همچنین تقویت صنعت گردشگری از طریق پیمان شانگهای، سودسازی این صنعت نیز به میزان قابل توجهی با افزایش روبه‌رو شود. در حال حاضر نسبت قیمت به درآمد صنعت در محدوده عدد 34 قرار دارد و بازده دارایی‌ها و حاشیه سود عملیاتی آن نیز در محدوده نامناسب ارزیابی می‌‌شود.





آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8009/10/627251/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها