اخبار



تانکر ترکرز خبر داد
صادرات 1.5 میلیون بشکه‌ای نفت ایران  در ماه ژوئن

گروه اقتصادی/ مؤسسه بین‌المللی تانکر ترکرز در تازه‌ترین گزارش خود از صادرات 1.5 میلیون بشکه‌ای نفت ایران در ماه ژوئن خبر داد. به این ترتیب مجموع صادرات نفت ایران طبق میانگین آمار کپلر و مؤسسه تانکر ترکرز بیش از یک میلیون بشکه در روز محاسبه می‌شود. به گزارش فارس، مؤسسه مطالعات انرژی آکسفورد در گزارش ماه آگوست (ماه گذشته میلادی) خود با عنوان «نوسانات بازار نفت: ارزیابی روایت‌های صعودی و نزولی» با استناد به آمار مؤسسه ردیابی نفتکش‎‌ها کپلر و تانکر ترکرز، رقم صادرات نفت ایران را اعلام کرد. طبق این گزارش، میزان صادرات نفت ایران در ماه ژوئن توسط مؤسسه کپلر و تانکر ترکرز به ترتیب 1 و 1.5 میلیون بشکه در روز محاسبه شده است. روند صعودی تولید نفت ایران نیز همچنان تداوم یافته است.
صادرات نفت ایران در 6 ماهه نخست سال 2022، یک میلیون بشکه در روز بود
صادرات نفت ایران در 6 ماهه اول سال 2022 طبق آمار مؤسسه کپلر و تانکر ترکرز به ترتیب 0.825 و 1.175 میلیون بشکه در روز محاسبه می‌شود و میانگین آمار این دو مؤسسه، معادل یک میلیون بشکه در روز است. طبق آخرین گزارش سازمان اوپک ،نیز میزان صادرات نفت ایران با احتساب میعانات گازی 1.116 میلیون بشکه در روز بوده است.

عضویت در سازمان شانگهای می‌تواند ایران را به ‌هاب انرژی منطقه تبدیل کند

گروه اقتصادی/ عضویت رسمی جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای روز جمعه (۲۵ شهریور) در بیست و دومین نشست سران این سازمان در سمرقند اعلام شد. اسناد عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای روز چهارشنبه به امضای حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و دبیرکل سازمان همکاری شانگهای رسید و لایحه عضویت در این نهاد اقتصادی منطقه‌ای برای طی مراحل قانونی تقدیم مجلس شورای اسلامی شده است. کارشناسان و تصمیم‌سازان کشور معتقدند که این عضویت می‌‌تواند به تحقق اهداف ایران در زمینه انرژی کمک کند. عضو کمیسیون انرژی مجلس با تأکید بر اینکه عضویت ایران در سازمان شانگهای راه تبدیل ایران به ‌هاب انرژی منطقه را هموار می‌کند، اعلام کرد: عضویت ایران در این سازمان ناشی از دیپلماسی هدفمند دولت با همسایگان و قابل قدردانی است. «مصطفی نخعی»  در صفحه توئیتری خود با اشاره به عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای نوشت: عضویت ایران در سازمان شانگهای ناشی از دیپلماسی هدفمند دولت با همسایگان و قابل قدردانی است. وی ادامه داد: کشورهای عضو و ناظر در سازمان مذکور، بزرگ‌ترین تولیدکننده و مصرف‌کنندگان انرژی در جهان هستند. نخعی تأکید کرد: باید از فرصت پیش آمده برای ارتقای جایگاه ایران در حوزه انرژی و تبدیل شدن به‌ هاب انرژی منطقه استفاده کرد.
تنظیم نقشه راه دیپلماسی انرژی برای همکاری با اعضای این سازمان
در همین حال، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر لزوم تدوین نقشه راه دیپلماسی انرژی کشورهای عضو شانگهای، یادآور شد: باید مشخص شود که قرار است میان ایران، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، روسیه، هند، پاکستان و افغانستان و ترکیه چه قراردادهای گازی یا نفتی منعقد شود. «هادی بیگی‌نژاد» در گفت‌وگو با ایرنا در مورد عضویت رسمی ایران در سازمان همکاری شانگهای، گفت: گسترش تعاملات سیاسی و مبادلات اقتصادی با کشورهای مختلف می‌تواند به رونق اقتصاد کشور کمک کند، مسلماً پیوستن ایران به سازمان همکاری شانگهای هم نقش مهمی در توسعه مبادلات تجاری ایران دارد. عضو کمیسیون انرژی مجلس یازدهم با اشاره به دیدارهای آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی با رؤسای جمهور کشورهای منطقه در حاشیه اجلاس شانگهای، افزود: دیدار و گفت‌وگوی رئیس جمهور کشورمان با رؤسای جمهور کشورهای عضو شانگهای منجر به توسعه روابط سیاسی و تعمیق پیوندهای اقتصادی خواهد شد و همکاری‌های بازرگانی و تجاری را تقویت می‌کند. وی با بیان اینکه گام‌های اولیه دیپلماسی عمومی در سازمان شانگهای برداشته شده است به دیدارهای ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: دیدارهای دوجانبه آیت‌الله رئیسی با رؤسای جمهور روسیه، چین، ترکمنستان، ترکیه، ازبکستان و تاجیکستان در این اجلاسیه مهم بود، چون کشوری همانند ترکمنستان سال‌ها ارتباط اقتصادی خود را با ایران قطع کرده بود و با امضای قرارداد سواپ گازی با این کشور مقرر شد که گاز ترکمنستان از طریق ایران به جمهوری آذربایجان منتقل شود، این قرارداد تجاری می‌تواند به رونق اقتصاد و تأمین گاز استان‌های شمالی کشور هم کمک کند. گفتنی است بیست و دومین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای روز جمعه در حالی به کار خود پایان داد که ۹ کشور جمهوری اسلامی ایران، هند، جمهوری قزاقستان، جمهوری خلق چین، قرقیزستان، پاکستان، فدراسیون روسیه، تاجیکستان و ازبکستان عضو  رسمی سازمان همکاری شانگهای هستند و سه کشور افغانستان، بلاروس و مغولستان دارای وضعیت ناظر و ۶ کشور جمهوری آذربایجان، جمهوری ارمنستان، پادشاهی کامبوج، جمهوری دموکراتیک فدرال نپال، جمهوری ترکیه و جمهوری دموکراتیک سوسیالیستی سریلانکا شرکای گفت‌وگوی سازمان همکاری شانگهای هستند. ایران با بسیاری از این کشورها مراودات در حوزه انرژی دارد.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8009/13/627256/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها