اخبار


کاهش سهم 30 درصدی حق بیمه
از درآمدهای تأمین اجتماعی طی یک دهه گذشته

بر اساس داده‌های سازمان تأمین اجتماعی، درآمدهای این سازمان در یک دهه گذشته افزایش بیش از هزار برابری داشته و این در حالی است که سهم حق بیمه از درآمدهای این سازمان به نسبت یک دهه پیش حدود 30 درصد کاهش یافته است.
در حالی که 2میلیون و ۸۵۰ هزار نفر به تعداد بیمه‌شدگان افزوده شده، در ابتدای دهه ۹۰ سهم حق بیمه از درآمدهای سازمان تأمین اجتماعی ۸۷ درصد بود اما این رقم در سال ۱۴۰۰ به ۵۷ درصد کاهش یافته است. در سال ۱۳۹۱، درآمدهای این سازمان ۲۲ هزار و ۵۴۴ همت بوده است که سهم عمده درآمدهای سازمان در این سال به‌واسطه دریافت حق‌بیمه از بیمه‌شدگان و بیمه‌پردازان است که رقمی بیش از ۱۹ هزار و ۶۳۶ همت را به خود اختصاص داده است، به عبارتی تقریباً ۸۷ درصد از منابع سازمان را تأمین کرده است. از دیگر سو در سال ۱۴۰۰ درآمدهای سازمان بیش از ۳۲۴ هزار و ۳۲۵ همت و درآمد حاصل از حق‌بیمه معادل ۱۸۶ هزار و ۷۲۴ همت بوده است، به‌عبارتی تقریباً ۵۷ درصد از درآمدهای سازمان به‌خاطر دریافت حق‌بیمه‌ها بوده است. این در حالی است که تعداد بیمه‌شدگان اصلی در سال ۱۳۹۱ معادل ۱۲ میلیون و ۲۸۶ هزار نفر بوده که این میزان در سال ۱۴۰۰ به رقم ۱۵ میلیون و ۱۲۸ هزار نفر افزایش یافته است. در سال ۱۳۹۱ هزینه‌های پرداختی به بازنشستگان معادل ۱۰۰,۰۰۳ هزار میلیارد ریال بوده است که تقریباً ۴۴ درصد از کل مصارف به هزینه‌های بازنشستگی اختصاص داشته است. این در حالی است که تعداد مستمری‌بگیران بازنشسته در این سال برابر با یک میلیون و ۱۸۷ هزار نفر بوده است. از طرفی دیگر در سال ۱۴۰۰، میزان مبالغ پرداختی به این گروه برابر با ۱,۴۷۶,۳۶۵ هزار میلیارد ریال بوده است؛ به‌عبارت دیگر، حدود ۴۵ درصد از کل مصارف سازمان را در بر داشته است. این در حالی است که تعداد مستمری‌بگیران بازنشسته در سال مذکور 2میلیون و ۳۹۸ هزار نفر بوده است. از نگاهی دیگر، هزینه‌های پرداختی بابت مستمری ازکارافتادگی و بازماندگان در سال ۱۳۹۱ معادل ۴۳,۶۰۲ میلیارد ریال بوده که این میزان در سال ۱۴۰۰ به رقم ۶۷۷,۷۸۴ میلیارد ریال افزایش یافته است.

مجوز مشاغل خانگی تا ۹۵ درصد به طور آنی صادر می‌شود

بر اساس گزارش‌ها از ابتدای امسال ۳هزار میلیارد تومان تسهیلات در بخش اشتغال خانگی اختصاص یافته که بیش از ۱۰۰ درصد کل تسهیلات سال گذشته بوده است. محمود کریمی بیرانوند، معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی  به تازگی آماری از پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی ارائه کرده و گفته است: با همکاری بانک مرکزی و وزارت کار، از ابتدای امسال برای متقاضیان مشاغل خانگی ۳هزار میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته است. به گفته وی این رقم بیش از ۱۰۰ درصد کل تسهیلات سال گذشته بوده و مجوز مشاغل خانگی در این دولت تا ۹۵ درصد به‌طور آنی صادر شده است. آنطور که معاون اشتغال وزیر کار گفته، فرایند نظارت و اجرای دقیق دستورالعمل پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی به منظور جلوگیری از انحرافات احتمالی با جدیت دنبال می‌شود. پیش از این معاون اشتغال وزارت کار گفته بود که در زمینه تأمین مالی مشاغل خانگی با همکاری بانک مرکزی حمایت‌های ویژه‌ای در نظر گرفته و به بانک‌های عامل ابلاغ شده که میزان اعتبارات نسبت به سال قبل 2برابر افزایش داشته است. مشاغل خانگی بهترین قالب کارآفرینی خصوصاً برای زنان و جوانان جویای کار است که برای عرضه محصولات خانگی نیازمند بازاریابی، حمایت و پشتوانه مالی هستند.


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8009/14/627258/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها