با اعلام بنیاد سینمایی فارابی

«جنگ جهانی سوم» نماینده سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۳ شد


فرهنگی/ با نزدیک شدن به روزهای پایانی مهلت معرفی نماینده کشورها به آکادمی اسکار (۳ اکتبر برابر با ۱۱ مهر)، تکلیف نماینده سینمای ایران در نود و پنجمین دوره جوایز اسکار مشخص شد و هیأت معرفی نماینده سینمای ایران به مراسم اسکار امسال در نهایت فیلم «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی را به عنوان نماینده سینمای ایران برای معرفی به این آکادمی انتخاب کرد؛ فیلمی که به‌واسطه حضور در هفتاد و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز و کسب دو جایزه در بخش افق، از جمله بهترین فیلم برای هومن سیدی و بهترین بازیگر مرد برای محسن تنابنده انتخابی دور از ذهن نبود.
غایبان بزرگ یک فهرست
«جنگ جهانی سوم» در حالی به عنوان نماینده سینمای ایران به اسکار معرفی شده است که امسال سینمای ایران به نسبت سال‌های گذشته با توجه به انطباق با استانداردهای لازم (تجربه حضور در جشنواره‌های بین‌المللی، پخش کننده معتبر جهانی، اکران در بازه زمانی مشخص - یکم ژانویه ۲۰۲۲ تا ۳۰ نوامبر- و...) از بضاعت کمتری برخوردار بود. از میان آثاری که امسال تجربه حضور در جشنواره‌های معتبر جهانی داشتند «برادران لیلا» سعید روستایی و «شب، داخلی، دیوار» با مشکل پروانه نمایش مواجه بود و دیگر فیلم این فهرست که نامش به عنوان یکی از گزینه‌های نمایندگی سینمای ایران در اسکار شنیده می‌شد؛ یعنی«بی‌رؤیا» آرین وزیردفتری - تجربه حضور در جشنواره ونیز - حتی در فهرست پنج فیلم منتخب هیأت انتخاب ایرانی جای نداشته است. صبح روز گذشته و پیش از معرفی رسمی نماینده سینمای ایران به اسکار سعید روستایی در گفت‌وگویی با ایسنا گلایه کرد که چرا فیلمش با وجود برخی ویژگی‌های مهم برای شرکت در اسکار، در کمیته بررسی نماینده سینمای ایران به آکادمی وجود ندارد؟
5 فیلم برگزیده هیأت انتخاب ایران
در خبری که روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی منتشر کرده مریلا زارعی، محمد داوودی، رسول صدرعاملی، مهدی سجاده‌چی، سیدمحمد حسینی، حامد شکیبانیا، محمدحسین حقیقی و پرویز شیخ طادی به عنوان اعضای کمیته انتخاب نماینده ایران به اسکار ۲۰۲۳ معرفی شده‌اند. بر اساس این اطلاعیه، هیأت انتخاب از میان ۵۷ فیلم حائز شرایط در مرحله اول، ۱۷ فیلم را برای بازبینی انتخاب و پس از بررسی‌های مجدد پنج فیلم را به عنوان نامزد نهایی معرفی کرده است. «موقعیت مهدی» ساخته هادی حجازی، «پسر دلفینی» ساخته محمد خیراندیش، «بدون قرار قبلی» ساخته بهروز شعیبی، «تفریق» ساخته مانی حقیقی و «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی پنج فیلم نهایی بودند که در فهرست نامزدهای معرفی به آکادمی اسکار ۲۰۲۳ قرار گرفتند.
شایستگی‌های «جنگ جهانی سوم»
«پخش‌کننده توانمند و فعال، داشتن موفقیت‌های بین‌المللی معتبر، داشتن مراتب بالای فنی و استاندارد و نقش‌آفرینی‌های قابل توجه» دلایل انتخاب «جنگ جهانی سوم» به عنوان نماینده ایران در اسکار عنوان شده است. پرویز شیخ‌طادی سخنگو و عضو کمیته معرفی فیلم ایرانی به اسکار ۲۰۲۳ در این باره به ایرنا گفته است: «دلایل انتخاب ابتدا داشتن شرایط و ضوابط راهیابی به مراسم اسکار بود. مواردی نظیر داشتن پخش کننده مسئول و توانمند و فعال، تولید ایران با زبان غالب فارسی، ‌امتیاز داشتن موفقیت‌های بین‌المللی معتبر، داشتن مراتب بالای فنی و استاندارد، نقش‌آفرینی‌های قابل توجه، کارگردانی برجسته، فیلمبرداری و صحنه و گریم متناسب با متن و داشتن فیلمنامه و ایده نو که نسبتاً بی‌نقص‌تر از بقیه آثار باشد.»
این اولین حضور هومن سیدی به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار است. سال 2022 فیلم «قهرمان» اصغر فرهادی، سال 2021 «خورشید» مجید مجیدی، سال 2020 مستند «در جست و جوی فریده» به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی، سال 2019 «بدون تاریخ بدون امضا» به کارگردانی وحید جلیلوند و سال 2018 «نفس» به کارگردانی نرگس آبیار نمایندگان سینمای ایران در بخش فیلم‌های غیرانگلیسی زبان بودند. فرهادی در سال‌های 2012 و 2017 با فیلم‌های «جدایی نادر از سیمین» و «فروشنده» برنده جایزه بهترین فیلم غیرانگلیسی زبان اسکار شده بود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8009/23/627295/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها