گزارش «ایران» از نشست خبری بازرسان سازمان نظام روانشناسی با موضوع تخلفات و عملکرد سازمان

تخلف سازمان نظام روانشناسی در صدور پروانه


تاکنون تنها برای 8 هزار نفر از حدود 40 هزار عضو در سازمان نظام روانشناسی و مشاوره پروانه اشتغال صادر شده است، حالا روانشناسان تا 10 سال برای گرفتن پروانه اشتغال باید در صف انتظار باشند و دست آخر هم شاید کلاً اخذ پروانه برای آنها تا سنین میانسالی به رؤیایی دست نیافتنی بدل شود. یکی از شعارهای دولت، رونق کسب و کار و تسهیل دریافت پروانه برای راه‌اندازی کسب و کار است اما شاهد هستیم که برخی نهادها نه تنها به هیچ عنوان در این راه گامی برنداشته‌اند، بلکه دستیابی به پروانه را به امری محال و نشدنی بدل کرده‌اند. سازمان نظام روانشناسی حالا با وجود داشتن 40 هزار عضو اجازه نمی‌دهد که روانشناسان بتوانند پروانه دریافت کرده و در مسیر اشتغالزایی گام بردارند. کارشناسان و متخصصان این حوزه عزم خود را جزم کرده‌اند تا با هدف تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار بتوانند در این مسیر با افرادی که سختگیری‌های بیهوده دارند، مخالفت کرده و به هدف مورد نظر که چیزی نیست جز افزایش اشتغال و کاهش آمار بیکاری، دست یابند.
به گزارش «ایران»، ناصر قراملکی، بازرس سازمان نظام روانشناسی در نشست خبری با موضوع تخلفات و عملکرد سازمان نظام روانشناسی گفت: بالاترین رکن نظام روانشناسی مجمع عمومی است، این مجمع شامل همه اعضای کانون می‌شود و طبق قانون هر ساله باید برگزار شود و گزارش سالانه نیز ارائه دهد اما برخلاف قانون عمل کرده و 18 سال است که این مجمع برگزار نشده است. ما از سال 95 عضو هیأت بازرسان هستیم و به ضروری بودن برگزاری مجمع اشاره کرده‌ایم اما شورای مرکزی همکاری نکرده و در نهایت هم موضوع به مجلس و سازمان بازرسی کشیده شده حالا پس از 18 سال، سال گذشته این مجمع  برگزار  و بنا شد که تا تیرماه سال بعد گزارش حسابرسی آماده شود و حداکثر تا شهریور ماه مجمع عمومی برگزار شود که متأسفانه این اتفاق نیفتاد.
به گفته قراملکی، اگر هم‌اکنون نیز شروع به مکاتبه کنیم در خوشبینانه‌ترین حالت ممکن، مجمع در ماه‌های مهر و آبان برگزار می‌شود، بنابراین جای سؤال دارد که همکاران ما در شورای مرکزی چرا به قانونی که ادعا می‌کنند خودشان نوشته‌اند و برای بهبود اوضاع بوده، عمل نمی‌کنند. متأسفانه شورای مرکزی نظام روانشناسی به وظیفه خود عمل نکرده و در مواردی ورود پیدا کرده که صلاحیت نداشته است و همچنین بعضاً مصوباتی عملیاتی شده که خلاف قانون بوده است.
بازرس سازمان نظام روانشناسی در ادامه بیان کرد: از وظایف شورای مرکزی این بود که صلاحیت‌ها را مشخص کند اما می‌بینیم که  مواردی وجود دارد که غیرروانشناسان نیز پروانه می‌گیرند. در حال حاضر سازمان روانشناسی 40 هزار عضو دارد، اما متأسفانه فقط برای 8 هزار نفر مجوز صادر شده است. 32 هزار عضو باقیمانده از یک روز تا 12 سال باید در نوبت دریافت مجوز باشند، این در حالی است که برخی افراد خاص سریعاً پروانه می‌گیرند. بنابراین مشکل زمانی برای صدور پروانه وجود ندارد. در عین حال هم دو سال زمان می‌برد تا تعداد پشت نوبتی‌ها به صفر برسد، اصلاً کار سختی نیست و با یک سازکار مشخص می‌توان به نتیجه مطلوب رسید. او در خصوص افرادی که پروانه ندارند، اظهار داشت: این افراد ناچار به فعالیت تحت نظر روانشناسان دیگر  یا به عنوان کارورز هستند، چون از رشته و تخصص خود باید امرارمعاش کنند. باوجود گزارش‌های متعدد به نهادهای نظارتی، افراد سنگ‌اندازی می‌کنند و معضل اصلی هم لابی است با این همه سازمان بازرسی کل کشور به طور جدی با ما در حال همراهی است.
دعوت از بازرسان هم مهندسی می‌شود
جواد خلعتبری، بازرس سازمان نظام روانشناسی نیز در این نشست، بیان کرد: تلاش زیادی کردیم اما باز هم مجمع عمومی پس از 18 سال به شیوه خاصی برگزار شد. در این جلسات همه بازرسان باید در جلسات باشند اما دعوت‌ها نیز مهندسی شده است. دلیل هم مشخص است چون بازرسان می‌توانند تخلفات را گزارش  و انحلال شورای مرکزی را در مجمع عمومی اعلام کنند، به همین دلیل می‌خواهند بازرسان را حذف کنند.
به اعتقاد خلعتبری، برگزاری کارگاه‌های روانشناسی واجب است اما اگر اعضای سازمان، شرکت در کارگاه‌ها را منوط به صدور پروانه کنند، این کار تخلف است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8009/22/627326/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها