نجوای «آوای زمین» با نت‌های موسیقی


رضا مهدوی
موسیقی پژوه و نوازنده سنتور

​​​​​​​ محمد رضا علیقلی، هنرمند شناخته شده درعرصه موسیقی است و البته این شناخت بیشتر به خاطر تعداد قابل توجه ساخت موسیقی فیلم در گونه‌های مختلف است. مجموعه «آوای زمین» یکی از آثار صوتی اوست که دربردارنده نگاه خلاق آهنگساز به انواع شنیدارهایی است که برای شنیدنشان، نیازمند مجموعه‌داری و توجه خاص به موسیقی‌های خارج از روال روزمرگی است.
از ویژگی‌های بارز این آلبوم، انتخاب شایسته از موسیقی خالص و مجرد و انتزاعی در گونه‌سازی است که موجب شده این آلبوم مورد توجه عام و خاص قرار بگیرد و همچنین دستمایه‌ای باشد برای برنامه‌سازی‌ها و میان برنامه‌های رسانه‌ای.
باید گفت موسیقی نهفته در طبیعت هماره منبع الهام موسیقیدانان مبدع و دگراندیش بوده است. آوای نهفته در کره زمین فارغ از هر زبان و‌ نژاد، زبانی است بین‌الملل که کشش‌های هجایی و گاه ریتمیک، آن را به‌سر منزل مقصود رهنمون می‌کند. حضرت مولانا بدرستی فرموده: «خشک سیمی، خشک چوبی خشک پوست/ ازکجا می‌آید این آوای دوست» بعید نیست محمدرضا علیقلی نیز به‌دنبال اصوات گمشده‌ای بوده و سعی کرده در مجموعه «آوای زمین» با نگاه نوپو و نوجوی خود تا حد امکان همراه با تصورات و تخیلات و هم برگرفته از عینیت، صداهایی را جست‌و‌جوگر باشد و در استودیو پرورش یافته کند، تا مخاطب بتواند در ژرفایی دور نگرانه خود را غوطه ور کند. گفتنی است، بهره‌گیری از صدا، سازها و‌آلات آکوستیک و بیشتر از ادوات کوبه‌ای، نشان از دو عنصر آدمیت و حیات او و دیگری نظم شبانه‌روز زمین است که نیم بیشتر آن، آب است و دنیای زیرین دریاها و اقیانوس‌ها نیز حاکی از زندگی جاندارانی است که صدا تولید می‌کنند و همچنان انسان از آنان بی‌اطلاع است.
 موسیقی «آوای زمین» در حقیقت بیانگر سلسله صداهایی است که در ساحت‌های مختلف به نظم کشیده شده و می‌خواهد تداوم منطقی راز خلقت را بین آدمیت با دیگر مخلوقات و چهارعنصر اربعه: آب، آتش، خاک و باد، فضا‌سازی شنیداری ایجاد کند و نوعی شنیدن موسیقی وار از زمین که ابعاد گوناگون و وسیعی را شامل می‌شود. این مجموعه دارای پانزده شیار (تراک) است که تراک دوازدهم آن ابتکاری بس جالب و دلنشین دارد که برگرفته از اذان مؤذن‌زاده اردبیلی است و تنها شیار با کلام آن محسوب می‌گردد. همچنین چینش موسیقایی برگرفته از جنوب ایران بویژه دمام‌نوازی بوشهر این قطعه را رنگین کمانی پرتلألو نشانگراست. آوای زمین را می‌توان از مجموعه آثار شنیداری کاربردی تلقی کرد و بهره‌های چند‌منظوره از آن انتظار داشت.
آوای زمین
موسیقی: محمدرضا علیقلی
ناشر: هرمس
سال: 1379


آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8009/24/627336/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها