پوتین‌ همزمان با اعلام بسیج نسبی به تهدیدات هسته‌ای غرب پاسخ داد

باد به سمت خودتان باز می‌‌گردد


حسین فاطمی/ ولادیمیر پوتین در سخنانی با تأکید بر موفقیت روسیه در آزادسازی لوهانسک از برگزاری رفراندوم در مناطق آزاد شده برای الحاق به روسیه خبر و هشدار داد، روسیه در صورت لزوم می‌‌تواند از تسلیحات هسته‌ای خود استفاده کند. وی همچنین از بسیج عمومی در کشورش برای مقابله با تهدیدات خارجی خبر داد. این در حالی است که به اعتقاد ناظران، تحولات اخیر حکایت از احتمال اوجگیری جنگ در اوکراین دارد.
مواضع دیروز -چهارشنبه- ولادیمیر پوتین را عملاً باید یک اتمام حجت در برابر غرب در نظر گرفت که نشان از آن دارد، کرملین به دنبال تثبیت موقعیتش در اوکراین است. به گزارش گاردین، این سخنرانی مهم ولادیمیر پوتین، رئیس‌‌جمهور روسیه که برای سه‌شنبه شب هماهنگ شده بود در نهایت به دیروز چهارشنبه موکول شد. پوتین در ابتدای صحبت‌هایش گفت: «سخنرانی من خطاب به روس‌ها، مردمان دونتسک و لوهانسک، سکنه خرسون و مناطق زاپوریژیا و دیگر مناطق آزاد شده است.»
رئیس‌جمهور روسیه به دولتش و وزارت دفاع دستور داد تا وضعیت حقوقی داوطلبان و نیروهای شبه‌نظامی دونباس را در سریع‌ترین زمان ممکن روشن کند. پوتین در بخش مهمی از سخنانش تصریح کرد: «روسیه از برگزاری رفراندوم‌های اعلام شده در لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژیا به منظور پیوستن به فدراسیون روسیه حمایت می‌کند.»
بر اساس گزارش‌ها، جمهوری‌های خودخوانده لوهانسک و دونتسک قرار است ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر (اول تا 5 مهر) برای پیوستن به روسیه رفراندوم برگزار کنند. دو منطقه دیگر یعنی زاپوریژیا و خرسون نیز فردا رفراندوم برگزار خواهند کرد. پوتین همچنین با اشاره به تهدیدهای اوکراین علیه روسیه با تأکید بر اینکه «بلوف» نمی‌زند، به این کشور هشدار داد: «از تمامی ابزار در دسترس استفاده خواهیم کرد تا کسانی که تلاش می‌کنند از تهدید اتمی علیه روسیه استفاده کنند، ببینند که چگونه ممکن است جهت باد به سمت خودشان تغییر کند.» وی همچنین با امضای دستور بسیج نسبی عمومی اعلام کرد که اقدامات برای بسیج عمومی از 21 سپتامبر (دیروز) آغاز شده و تنها شهروندانی می‌‌توانند در این بسیج شرکت کنند که تجربه کافی داشته باشند.
علاوه بر گفته‌های پوتین، ماریا زاخارووا هم مواضعی مطرح کرد که می‌‌تواند باعث تحریک اوکراینی‌ها شود. به گزارش خبرگزاری تاس، سخنگوی وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه در کانال تلگرامش نوشت: «ضد حمله ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین تأثیر معکوس و زیانباری برای اوکراین داشته است. این جوکر خون‌آلود مستقر در کی‌یف به واسطه ترفند کارت‌های بازی ایالات متحده، کشور و مردمش را که به او اعتماد و اطمینان داشتند، نابود کرد.»
طی چند روز گذشته، رئیس‌‌جمهور و مقامات اوکراینی از بازپس‌گیری برخی از مناطق تحت کنترل روسیه در سایه چند ضدحمله خبر داد.
 واکنش‌ها به سخنان پوتین
سخنان پوتین برای الحاق بخش‌هایی از خاک اوکراین به روسیه، با واکنش‌هایی همراه شد؛ پیش از همه واشنگتن به آن واکنشی نشان داد که می‌‌تواند از برنامه امریکا برای تداوم و تشدید درگیری‌ها در اوکراین حکایت داشته باشد. در همین راستا آنتونی بلینکن تأکید کرد: «امریکا هرگز ادعاهای روسیه را درباره الحاق بخش‌هایی از اوکراین به خودش حتی در صورت برگزاری رفراندوم در این مناطق به رسمیت نمی‌شناسد.»
به گزارش روزنامه گاردین، وزیر خارجه امریکا در توئیت دیروز -چهارشنبه- خود نوشت: «اگر روسیه این رفراندوم‌های شرم‌آور را برگزار کند، امریکا و جامعه بین‌الملل هرگز ادعاهای روسیه را درباره بخش‌های الحاق شده اوکراین به رسمیت نمی‌شناسند.» بلینکن در ادامه عنوان داشت: «ما به موضع کنونی خود در قبال مردم اوکراین ادامه می‌دهیم.»
جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی امریکا نیز این رفراندوم‌ را توهین به اصول حق حاکمیت و یکپارچگی قلمرو دانست و افزود: «ما این قلمرو را جزئی از اوکراین می‌دانیم.» وی افزود: «واشنگتن از بابت گزارش‌هایی که پوتین ممکن است دستور دهد تا نیروهای روسی بسیج شوند، آگاه است. این روند توانایی اوکراین را در عقب راندن نیروهای روسی تضعیف نمی‌کند.»
علاوه بر مقامات امریکایی، مقامات دیگر کشورها نیز در این خصوص دست به واکنش زدند؛ امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه به خبرنگاران گفت: «اگر برنامه رفراندوم تراژیک نباشد، حتماً خنده‌دار است.»
اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز گفته که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه تنها در صورتی که نتواند در جنگ پیروز شود جاه‌طلبی‌های خود را که خطر نابودی روسیه و اوکراین را در پی دارد، کنار می‌گذارد. شولتز در نخستین سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «به همین دلیل است که ما هرگونه صلح دیکته شده از سوی روسیه را نخواهیم پذیرفت و اینکه اوکراین باید بتواند در مقابل روسیه از خود دفاع کند.»
فومیو کیشیدا، نخست‌وزیر ژاپن نیز به مجمع عمومی سازمان ملل گفت: «اعتبار این نهاد به دلیل حمله روسیه به اوکراین در خطر است، چون مسکو یکی از اعضای دائم شورای امنیت است و ایجاد اصلاحات در این نهاد امنیتی ضرورت دارد.»
ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم در توئیت دیروز -چهارشنبه‌- خود با بیان اینکه این اقدامات به جنگ پوتین در اوکراین بیشتر دامن می‌زند، نوشت: «رفراندوم‌های شرم‌آور هیچ مشروعیتی ندارند و تغییری در ماهیت جنگ روسیه در اوکراین ایجاد نمی‌کند.» وی افزود: «جامعه بین‌الملل باید این نقض آشکار قانون بین‌الملل را محکوم کرده و حمایت‌ها از اوکراین را بیشتر کند.» وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین هم در کنفرانس خبری خود گفت: «موضع چین درخصوص اوکراین ثابت و شفاف است. چین از تمامی طرف‌ها می‌‌خواهد، وارد گفت‌وگو شوند و راهی برای مقابله با نگرانی‌های امنیتی تمامی طرف‌ها بیابند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8011/4/627505/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها