نرمش استراتژیک پکن مقابل تایوان


گروه جهان/ سخنگوی دولت پکن هفته‌ها پس از مانور نظامی و بزرگ خود بر فراز دریای چین، بر تغییر استراتژی کشورش نسبت به تایوان و تلاش حداکثری چشم بادامی‌ها برای الحاق صلح‌آمیز این جزیره تأکید کرد.
به گزارش رویترز، چین همواره حکومت دموکراتیک تایوان را بخشی از قلمرو خود خوانده آن هم در حالی که تایوان، حاکمیت چین را رد کرده و مردم این جزیره را تصمیم‌گیرندگان آینده و سرنوشت تایوان می‌دانند. در همین راستا و پس از سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان امریکا به تایوان، چین چند روز پیاپی مانوری همه‌جانبه از هوا و دریا در اطراف این تنگه اجرا کرد تا به نوعی تایوان را نسبت به تبعات هرگونه تحرکی علیه پکن آگاه کنند. «ما‌ژیائوگوئانگ»، سخنگوی دفتر روابط خارجی چین-تایوان در کنفرانسی خبری گفت: «چین درصدد است تا بیشترین تلاش‌هایش را برای دستیابی به اتحادی صلح‌آمیز انجام دهد. سرزمین مادری باید دوباره یکپارچه شود و این امر بدون شک اجتناب‌ناپذیر است. در عین حال عزم چین برای امنیت غلبه خود تغییر نخواهد کرد.» وی افزود: «تایوان می‌تواند سیستم اجتماعی متفاوتی نسبت به پکن داشته باشد و روش زندگی آنها، کیش و آیین شان قابل احترام است اما پیش شرط این موضوع احترام به حاکمیت و منافع ملی است.»
این موضع‌گیری که بازتابی از نگرش دولت پکن در این باره است، از نگاه بسیاری از کارشناسان نیز به رویکرد مثبت چین تعبیر شد. به طوری که کیو کیمینگ، رئیس دپارتمان حزب در مسائل تایوان گفت: «این اظهارات از سوی دفتر روابط خارجی نشان‌دهنده نرمش استراتژیک پکن در قبال تایوان است.» چین در حالی در این مسیر گام برداشته که همواره در برابر تایوان، بر الگوی یک کشور، دو سیستم تأکید داشته و با فرمولی مشابه هنگ کنگ برای الحاق به چین در 1997عمل کرده است. اما در عین حال همه احزاب سیاسی تایوانی این الگو را رد کرده و مدعی هستند نظرسنجی‌ها حاکی از نارضایتی تایوانی‌ها نسبت به این الحاق است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8011/4/627507/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها