برخورد با تولیدکنندگانی که مرغ بالای ۴۳ روز را به کشتارگاه نفرستند

ضرب الاجل وزارت کشاورزی به مرغداران


گروه اقتصادی/ قیمت مرغ در روز‌های اخیر افزایش یافته است و نرخ این محصول در برخی از فروشگاه‌ها بالاتر از نرخ مصوب هر کیلوگرم 59 هزار و 800 تومان به فروش می‌رسد. در همین راستا مسعود امراللهی مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی با ارسال نامه‌ای به رؤسای جهاد کشاورزی استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری، خراسان رضوی، کرمانشاه و تهران با موضوع نظارت برمرغداری‌های بالای ۴۳ روز تأکید کرده است: «مرغدارانی که مرغ بعد از ۴۳ روز از جوجه‌ریزی را به کشتارگاه نفرستند به عنوان متخلف به سازمان تعزیرات حکومتی معرفی می‌شوند.»
به گفته امراللهی، حسب دستور برای برخورد با مرغدارانی که مرغ بالای ۴۳ روز را به کشتارگاه نفرستند و در راستای جلوگیری از افزایش قیمت و تأمین گوشت مرغ مورد نیاز در بازار استان‌ها، مدیران بازرسی طی یک اقدام ضرب الاجل با همکاری معاونت امور دام، معاونت بازرگانی و حراست استان‌ها، لیست همه مرغداری‌هایی را که بیش از ۴۳ روز از زمان جوجه‌ریزی آنها می‌گذرد استخراج نمایند.
چنانچه این مرغداری‌ها از کشتار مرغ ممانعت به عمل آورند، با هماهنگی دادستانی استان‌ها با مراجعه به این مرغداری‌ها در صورت عدم ارسال مرغ به کشتارگاه‌ها و احراز تخلف، برخورد جدی اعمال شود و پرونده متخلفان به سازمان تعزیرات حکومتی ارسال می‌شود.
فرایند وزن‌گیری مرغ 43 روز تا نهایت 45 روز است و تا این زمان مرغ وزن‌گیری کامل داشته و به وزن یک کیلو و 800 گرم می‌رسد. بر‌اساس نظام عرضه و تقاضا، هر زمان عرضه در بازار کم شود، تقاضا افزایش می‌یابد و منجر به بالا رفتن قیمت کالا در بازار می‌شود. این در شرایطی است که اکنون قیمت مرغ به بالاتر از نرخ مصوب رسیده و رو به افزایش است.
ملاک دفتر بازرسی و نظارت بر کالا‌های اساسی وزارت جهاد کشاورزی رعایت بازار از قیمت‌های مصوب سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده است که نرخ مرغ را 59 هزار و 800 تومان تعیین کرده است اما اکنون قیمت‌ها به بیش از 60 هزار تومان در بازار رسیده است. درحالی که تولیدکنندگان مرغ و طیور متعهد شده بودند تا پایان شهریورماه نرخ مصوب 59 هزار و 800 تومان را برای فروش رعایت کنند اما به این مصوبه متعهد نشدند.
دفتر بازرسی و نظارت؛ حامی مصرف‌کنندگان
دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی وزارت جهادکشاورزی اولویت خود را حمایت از مصرف‌کننده و پشتیبانی از آن تعیین کرده است. در واقع مهمترین وظیفه ذاتی این دفتر نظارت بر بازارها در نحوه تولید و توزیع و رعایت حقوق مصرف کنندگان بر اساس نرخ‌های مصوب ستاد تنظیم بازار است تا آرامش در بازارها حاکم شود.
علاوه بر رعایت اهداف درنظر گرفته شده برای این دفتر، معاونت امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی مکاتبه‌ای در راستای اجرایی‌سازی مصوبات شورای عالی امنیت ملی که پیرامون تولید مرغ سایز داشته است، خدمات دولتی را برای مرغ تا سن 42 روزه ارائه دهد درحالی که دفتر بازرسی و نظارت بر کالاهای اساسی در ابلاغیه خود از برخورد با مرغداری‌هایی که مرغ با سن بیشتر از 43 روز را عرضه نکرده‌اند خبر داده است.
این دفتر در دوره فعالیت کوتاه مدت 9 ماهه خود دستاوردهای در خور توجهی در مقابله با عدم رعایت قوانین و تخلفات داشته است و بر همین اساس بیش از یک میلیون بازرسی از واحدهای تولیدی و توزیعی و ارسال 75 هزار پرونده تخلف به سازمان تعزیرات داشته است. این دفتر در نقاطی که کالا کم عرضه شده و تقاضا افزایش پیدا کرده است، ورود کرده تا مشکلات به وجود آمده را رفع نماید.
حمایت وزارت جهاد کشاورزی از تولیدکنندگان مرغ و طیور
وزارت جهــــــــاد کشــــــاورزی در راستای حمایت از تولیدکنندگان مرغ و طیور، درنظر دارد تسهیلات سرمایه در گردش به دامداران و مرغداران ارائه کند و مرغ مازاد تولیدکنندگان توسط شرکت پشتیبانی امور دام کشور را خریداری نماید تا تولیدکنندگان نگرانی بابت تولید خود نداشته باشند.
همچنین ممنوعیت صادرات مرغ و تخم‌مرغ که در گذشته وجود داشت، لغو شد و چنانچه تولید مازادی وجود داشته باشد به کشورهای همسایه از جمله عراق صادر می‌شود. با آزادسازی که برای صادرات مرغ صورت گرفت، این صنعت هم بهره‌ور می‌شود و هم رشد می‌کند و می‌تواند بازار منطقه‌ای مناسبی را پیدا کند تا منجر به رونق و اشتغال در حوزه صنعت دام و طیور و افزایش بهره‌وری نتیجه طرح مردمی‌سازی شود.
وزارت جهاد کشاورزی در تلاش است با حمایتی که از تولیدکنندگان مرغ و طیور داشته است، منافع مصرف کنندگان را نیز لحاظ کند و کالاهای اساسی از جمله مرغ بر اساس قیمت‌های مصوب ستاد تنظیم بازاری عرضه شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8011/9/627522/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها