ایران زمین


افزایش نگرانی برای تأمین آب در پاییز
شهرهای لرستان منبع آب پایدار ندارند

خرم‌آباد- زنگ خطر بی‌آبی در روزهای پایانی تابستان در لرستان به صدا درآمده است. چشمه‌های خشک و رودخانه‌های کم جان در حالی به کندی نفس می‌کشند که چشمداشت به آسمان و تقویت چشمه‌ها و رودخانه‌ها با باران‌های پاییزی انتظاری زمانبر است و خشکسالی ممتد دو ساله این استان را تا نیمه پاییز نیز همراهی می‌کند.
چهره کنونی لرستان در جغرافیای آبی، شباهتی با آمارهایی که در این حوزه از لرستان به ثبت رسیده ندارد. ۵۹ درصد مساحت استان در حوزه کرخه و ۴۱ درصد در حوزه کارون بزرگ قرار گرفته است. لرستان با بیش از ۱۳۰ رودخانه دائمی و فصلی با طول حدود 9 هزار کیلومتر در دو حوزه کارون و کرخه با تولید حدود ۸ میلیارد متر مکعب رواناب و حدود ۴.۵ میلیارد متر مکعب رواناب ورودی به استان در مجموع ۱۲.۵ میلیارد متر مکعب، معادل ۱۲ درصد از آب‌های جاری کشور را تشکیل داده و یکی از غنی‌ترین شبکه‌های آب سطحی کشور است. به گفته داریوش حسن‌نژاد ،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، به سبب خشکسالی دو سال متوالی در استان، دبی چشمه‌ها در لرستان کاهش پیدا کرده است. وی با بیان اینکه چشمه‌های شهر خرم آباد  از این قاعده مستثنی نیستند افزود: متأسفانه ما در استان لرستان منابع آبی پایدار و آبی که از مخازن سدها برای شرب شهرها تأمین شود نداریم. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان با تأکید بر اینکه تعداد 8سد در استان در حال ساخت است، افزود: 6 مورد از این سدها، دارای تخصیص آب شرب است. حمیدرضا کرموند،مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان، در این رابطه با بیان اینکه در لرستان سه هزار روستا داریم که از این تعداد حدود هزار و ۶۰۰ مورد تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب استان هستند به مهر گفت: همچنین حدود هزار و ۴۰۰ روستا  به‌صورت خودگردان اداره می‌شوند. وی با اشاره به وقوع خشکسالی در لرستان عنوان کرد: متأسفانه به‌دلیل وقوع خشکسالی، چشمه‌های استان خشک شده است. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان بیان داشت: در حال حاضر بالغ بر ۲۲۰ روستای استان از طریق تانکر آبرسانی می‌شوند. کرموند با بیان اینکه نه تنها در روستاها، بلکه در شهرهای استان نیز با کمبود آب مواجه هستیم افزود: استان با کمبود آب مواجه است، رودخانه‌ها خشک شده‌اند و منابع آبی زیرزمینی استان بشدت افت پیدا کرده‌اند.

کمبود شدید سرویس مدارس در اصفهان

اصفهان- مدیرکل آموزش‌وپرورش استان اصفهان گفت: در سال‌ جاری با کمبود شدید سرویس مدارس در اصفهان روبه‌رو هستیم که ممکن است ترافیک را چندین برابر کند.
محمدرضا ابراهیمی ،ظهر چهارشنبه در آیین بهره‌برداری از ناوگان جدید اتوبوسرانی و آغاز به کار ستاد مهر شهر اصفهان، اظهار داشت: بعد از دو سال و چند ماه شاهد بازگشایی مدارس به‌صورت حضوری هستیم و بار دیگر شور و نشاط به مدارس و محیط‌های آموزشی بازگشته است.وی اضافه کرد: در گذشته بیش از هشت هزار سرویس مدرسه در این شهر وجود داشت، اما با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی مدارس، رانندگان [عمدتا] از این عرصه خارج شده‌اند؛ از این‌رو از فروردین‌ماه ۱۴۰۱ کارگروه ماده ۱۸ تحت نظر انجمن اولیا و مربیان و سازمان تاکسیرانی شهرداری تشکیل  شد و به بررسی مسائل و مشکلات مرتبط با ترافیک مهرماه و حمل‌ونقل دانش‌آموزان پرداخت، در نهایت بعد از تلاش و جلسات مکرر، تعداد کل سرویس مدارس امسال در مهرماه به نصف زمان قبل از ایام کرونا رسید. مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه تلاش شده است  دانش‌آموزان در محدوده اسکانی خود ثبت‌ نام شوند، خاطرنشان کرد: برای رفع معضل کمبود سرویس مدارس و کاهش ترافیک شهر خانواده‌ها و دانش‌آموزان بویژه دوره متوسطه به استفاده از حمل‌ونقل عمومی تشویق شدند، زیرا استفاده از حمل‌ونقل عمومی از جمله اقدامات ذیل آموزش فرهنگ شهروندی است.

رتبه اول خوزستان در توسعه دوره پیش دبستانی

اهواز - معاون آموزش ابتدایی اداره‌کل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به آغاز سال تحصیلی ۸۰ هزار نوآموز پیش دبستانی، گفت: برای چندمین سال متوالی، در بحث دوره پیش دبستانی همچنان استان خوزستان از نظر توسعه کمی و کیفی این دوره، در رتبه اول کشوری قرار دارد. 
سیده فرانک موسوی اظهار کرد: امسال ۸۰ هزار نوآموز پیش دبستانی خوزستانی در سطح استان وارد دوره پیش دبستانی شده‌اند. یکی از مهم‌ترین اهداف این دوره، آماده‌سازی نوآموزان برای ورود به مدرسه و پایه اول ابتدایی است. وی افزود: مهم‌ترین رویکرد آموزش و پرورش در دوره پیش دبستانی آموزش مهارت‌های زندگی اجتماعی و تربیت‌پذیری کودکان است
.
افزایش جوجه‌ریزی در مرغداری‌های خراسان جنوبی

بیرجند - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: مقایسه آمارها نشان می‌دهد میزان جوجه‌ریزی در خراسان جنوبی نسبت به گذشته بهتر و به ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار قطعه افزایش پیدا کرده است.
مهدی جعفری با تأکید بر اینکه در زمینه قیمت گوشت مرغ در خراسان جنوبی برای تثبیت بازار اقدامات بسیاری انجام شده است، می‌افزاید: قیمت گوشت مرغ در برخی نقاط کشور افزایش یافته است و در خراسان جنوبی قیمت مرغ در مراکز عرضه مستقیم از جمله  بازارروزها نباید از قیمت مصوب یعنی ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان بالاتر برود. وی با بیان اینکه جوجه‌ریزی در واحدهای مرغداری باید رصد شود تا به پایداری خوبی در این زمینه برسیم، همچنین تحلیل وضعیت جوجه‌ریزی و دورنمای ۴۵ روزه مورد توجه باشد، می‌افزاید: اینکه برخی خرده‌فروش‌ها مرغ را با قیمت بیشتر از مصوب به فروش می‌رسانند باید توسط اتاق اصناف و اتحادیه مربوطه رسیدگی و رصد شود.

70 درصد از تاکسی‌های بجنورد فرسوده‌اند

بجنورد - مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهرداری بجنورد گفت: ۷۰ درصد از تاکسی‌های زرد در بجنورد فرسوده هستند.
حمیدرضا شافعی با اشاره به اینکه در حال حاضر هیچ کمبودی در ارتباط با تعداد ناوگان تاکسیرانی در بجنورد وجود ندارد، اظهار کرد: برخی از مسائل همچون وجود خیابان‌های یک‌طرفه در شهر یا مسیرهای طولانی موجب شده تعدادی از رانندگان تمایلی به فعالیت در آن مسیرها نداشته باشند. وی افزود: در حال حاضر ۷۰ درصد از تاکسی‌ها در این شهر فرسوده هستند و نیاز به نوسازی دارند اما خودروی مناسب جهت نوسازی وجود ندارد. شافعی ادامه داد: هم‌اکنون پژو از رده خارج شده است و سمندها نیز پلاک نمی‌شوند از سوی دیگر هزینه خرید خودرو بسیار بالا رفته و خرید خودروی جدید در توان رانندگان تاکسی بجنورد نیست. وی تأکید کرد: در صورت در اختیار قرار دادن خودرو جهت نوسازی باید تسهیلات ارزان‌قیمت در اختیار رانندگان قرار گیرد تا آنها بتوانند اقدام به نوسازی خودروی خود کنند در غیر این صورت، خرید نقدی برای بسیاری از رانندگان امکان‌پذیر نیست. این مقام مسئول بیان کرد: این موضوع با وزارت کشور مطرح شده و منتظر پیگیری و پاسخ این وزارتخانه برای حل این مشکل هستیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8011/11/627540/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها