واکنش شدید رسانه‌های عراقی به کشته شدن دختر 15 ساله

گلوله امریکایی در قلب زینب


عماد هلالات / در تمرین تیراندازی نظامیان امریکایی در منطقه «ابوغریب» در تاریخ 28 شهریور یک دختربچه عراقی به نام «زینب عصام ماجد الخزعلی» در پی اصابت گلوله کشته شد. به نوشته کانال صابرین نیوز، نظامیان امریکا در پایگاه «ویکتوریا» در غرب بغداد، در یک تمرین تیراندازی بی‌محابا اقدام به تیراندازی کردند که در این میان این دختربچه در روستای «البوعلوان» مورد هدف یکی از تیرها قرار گرفت. اهالی می‌گویند که بارها از اینکه میدان تیر این پایگاه نظامی در نزدیکی روستایشان قرار گرفته به نهادهای مختلف و ارتش شکایت برده و نتیجه‌ای نگرفته‌اند. آنها می‌گویند که میدان تیر باید به دور از مناطق مسکونی باشد. به گفته اهالی پیش از این نیز چهار مرتبه سابقه اصابت تیر به مردم روستا وجود داشته است.
در همین زمینه، قیس الخزعلی از اعضای بلندپایه حشد الشعبی عراق و دبیرکل عصائب اهل الحق در بیانیه‌ای ضمن محکومیت کشتن دختر 15 ساله عراقی خواستار ایجاد یک گروه حقیقت‌یاب توسط دولت و دستگاه قضائیه شده است. قیس الخزعلی گفت: اجرای تحقیقات فوری درمورد شهادت دختر ۱۵ ساله «زینب عصام» را که با تیرهای نیروهای امریکایی به شهادت رسید ، مطالبه می‌کنیم و از دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی می‌خواهیم گزارش مفصلی به ملت عراق ارائه دهند که پیامدهای این حادثه بزدلانه را بازگو کند و توضیح دهد که چگونه یک پایگاه نظامی در مخالفتی آشکار با قانون اساسی و با نقض صریح حاکمیت عراق، در خاک کشور قرار دارد و چگونه می‌شود که به بهانه تمرین نظامی در میان مناطق مسکونی اقدام به تیراندازی می‌کند درحالی که موانع حفاظتی یا اماکنی خاص برای تمرین که از تیراندازی به خانه شهروندان جلوگیری کند وجود نداشته باشد.
برخی از نمایندگان پارلمان عراق، شخصیت‌های سیاسی و همچنین عشایر و عموم مردم عراق کشتن زینب عصام الخزعلی توسط نیروهای امریکایی را محکوم کردند و خواستار رسیدگی فور ی این پرونده شدند.
به نقل از المیادین، فرماندهی عملیات بغداد از آغاز تحقیقات درباره مرگ یک دختر نوجوان در منطقه ابوغریب در غرب پایتخت عراق خبر داد. این در حالی است که منابع عراقی می‌گویند که این دختر نوجوان به ضرب گلوله نظامیان امریکایی کشته شده است. مرکز اطلاع‌رسانی امنیتی عراق در این خصوص گزارش داد: «زینب عصام ماجد الخزعلی» دختر نوجوان عراقی بر اثر تیراندازی تصادفی کشته شده است و مراجع ذیربط که مسئول پیگیری این پرونده هستند، نتیجه تحقیقات را به محض روشن شدن به اطلاع افکار عمومی عراق خواهند رساند و اقدامات قانونی لازم را درباره هرکسی که ثابت شود در این حادثه دخیل بوده است، انجام می‌دهند.
 در تاریخ بیستم اردیبهشت نیز نیروهای امریکایی مستقر در پایگاه الحریر در ۴۰ کیلومتری شمال شرق اربیل به سمت مناطق مسکونی و خودروهای غیرنظامی شلیک کردند که تلفاتی در پی نداشت. در آن زمان نیز ادعا شد که امریکایی‌ها در حین تمرین نظامی به اشتباه به سمت خانه‌های مسکونی شلیک کرده‌اند. البته این اولین و آخرین بار امریکایی‌ها نبوده و نخواهد بود. اشغالگران امریکایی از سال 2003 تا کنون به غیر از اشغال و غارت منابع طبیعی عراق موجب کشتار صد‌ها هزار نفر عراقی شدند که کشتن دختر 15 ساله عراقی را باید در همین راستا ارزیابی کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8011/6/627572/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها