شرایط ثبت نام دانش‌آموزان اتباع در ایران بررسی شد

بیش از 100هزار دانش‌آموز افغانستانی در انتظار ثبت نام


اکرم رضایی ثانی
خبرنگار

روزنامه ایران به تازگی گزارشی مبنی بر مشکلات ثبت نام دانش آموزان افغانستانی در مدارس ایران منتشر کرد، طبق آن گزارش و بر اساس اظهار نظر فعالان حوزه مهاجرین همه چیز منوط به مجوز وزارت کشور است. اکنون زمان زیادی به بازگشایی مدارس در ایران نمانده و همچنان آمار قابل توجهی از دانش‌آموزان افغانستانی در انتظار اطلاعیه و مجوز وزارت کشور هستند تا بتوانند شور و شوق مهر را با کودکان ایرانی تقسیم کنند. کشمکش‌ها برای ثبت نام دانش‌آموزان اتباع افغانستانی در مدارس ادامه دارد و انتظار می‌رود وزارت کشور با توجه به شروع سال تحصیلی موانع تحصیل دانش‌آموزان را بردارد. در این گزارش آمار دانش‌آموزان افغانستانی را که وضعیت تحصیلی آن‌ها تعیین تکلیف نشده از زبان یکی از معلمین کشور و فعال حقوق مهاجرین می خوانید.
حمید بوالی، معلم مقطع متوسطه و مشاور تحصیلی و فعال حقوق مهاجرین در گفت‌وگو با «ایران»درباره مشکلات تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی در ایران اظهار داشت: طی درخواست‌های مکرر مهاجرین برای ثبت نام و پیگیری‌ آنان، یک نامه به وزارت کشور و روز دوشنبه یک نامه به رهبری ارسال شده است. نامه به رهبری آخرین قدمی بود که از سوی مهاجرین برای تحصیل در این کشور برداشته شد.
وی در پاسخ به این سؤال که قرار بود وزارت کشور اطلاعیه جدیدی درباره ثبت نام دانش‌آموزان افغانستانی در مدارس ایران ارائه کند، آیا اطلاعیه‌ای درخصوص تسهیل ثبت نام دانش‌آموزان اعلام شد، گفت: ما فعلاً هیچ خبری از وزارت کشور نداریم و آخرین اطلاعیه از سوی اداره اتباع صادر شد؛ بدین صورت است که کودکان سرشماری شده، به مدارس مراجعه نکنند و کماکان باید منتظر بمانند. در عین حال چیزی به بازگشایی مدارس در سراسر کشور نمانده است.
این فعال حقوق مهاجرین توضیح داد: تحصیل کودکان افغانستانی در کشور ما تا سال گذشته به دو دسته تقسیم می شد اما امسال با وجود موج جدید دانش‌آموزان افغانستانی به ایران، این دسته‌بندی به سه مورد رسید؛ دسته اول کسانی هستند که گذرنامه یا کارت آمایش دارند و می‌توانند به مدارس مراجعه و ثبت نام کنند. عموماً مشکلات این دسته  افراد مواجه شدن با رفتار سلیقه‌ای برخی مسئولین مدرسه و آموزش و پرورش و بی‌نظمی در ساماندهی آنان است.
بوالی با اشاره به دسته دوم از مهاجرین که با مشکل تحصیل در ایران مواجه هستند گفت: دسته دوم افرادی هستند که در طرح سرشماری امسال وزارت کشور ثبت نام و خود را جهت سرشماری معرفی کردند و سپس در سامانه اتباع ثبت شدند. همان زمانی که ثبت نام اتباع برای سرشماری اعلام شد تعداد قابل توجهی از آن‌ها اقدام کردند که تا پیش از این چنین جمعیتی مراجعه نکرده بود. جمعیتی بالغ بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار تا دو میلیون نفر از افغانستانی ها برای سرشماری مراجعه کردند که یک میلیون تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از آن‌ها امسال سرشماری شدند. در عین حال به دسته دوم اعلام شده که همچنان منتظر اطلاعیه‌های بعدی بمانند.
این معلم بیان کرد: دسته سوم از دانش‌آموزان مهاجر افغانستانی کسانی هستند که هنوز هیچ مدرکی ندارند. تا سال گذشته بنا به دستور رهبری این افراد در مدارس ثبت نام می‌شدند ولی امسال ثبت نام نشده اند و مشکلات متعددی دارند. افرادی که سرشماری شدند و برگه اقامت موقت هم گرفته‌اند از اردیبهشت تا کنون در حال پیگیری هستند و هنوز به هیچ نتیجه‌ای نرسیده‌اند. این فعال حقوق مهاجرین بیان کرد: دسته دوم و سوم از مهاجرین نمی‌توانند مستقیم به مدرسه بروند، باید از اداره اتباع برگه حمایت تحصیلی که مجوز است دریافت کنند. اینها هنوز پشت اداره اتباع وزارت کشور گیر کرده‌اند.
وی در واکنش به پر شدن ظرفیت مدارس بیان کرد: برخی در وزارت کشور یا وزارت آموزش و پرورش بعضاً علت ثبت نام نشدن دانش‌آموزان افغانستانی را، پر بودن ظرفیت مدارس می‌دانند. برآورد ما این است که تعداد دانش‌آموزان افغانستانی که در مدارس ثبت نام نشده‌اند ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار نفر باشد ولی مجوزی برای تحصیل به آن‌ها داده نشده است. از این رو ما هم پیشنهادها و راهکارهایی را برای حل مشکل ظرفیت مدارس اعلام کردیم.
بوالی درباره راهکارهایی که می‌توان توسط آن مشکلات ثبت نام دانش‌آموزان افغانستانی را حل کرد گفت: نسبت ظرفیت کل مدارس در مقایسه با تعداد دانش آموزان کل کشور بیشتر است اما این ظرفیت به طور متوازن در کشور توزیع نشده است. ما در حاشیه شهر تهران مدارسی داریم که حتی ۵۵ نفر در یک کلاس هستند ،پس واقعیت این است که ظرفیت برخی مدارس پر شده ،اما استان‌ها و مدارس دیگری را هم در کشور داریم که ظرفیت آن‌ها تکمیل نشده است. از این رو پیشنهاد دادیم که با توجه به الکترونیکی شدن ثبت نام مدارس، آموزش و پرورش لیست مناطق و مدارسی را که دچار مشکل ظرفیت نیستند  به مهاجران اعلام کند تا آن‌ها به مناطق و استان‌های دیگر مراجعه کنند.
وی افزود: راه حل دیگر استفاده از ظرفیت مدارس غیردولتی است، برخی خانواده‌های افغانستانی این توانایی را دارند که فرزندان‌شان در مدارس غیردولتی تحصیل کنند، مدارس غیردولتی هم از این امر استقبال می‌کنند، اما از آنجا که وزارت کشور مجوز ثبت نام نداده مدرسه غیر انتفاعی هم نمی‌تواند آن‌ها را ثبت نام کند.
این مشاور تحصیلی گفت: پیشنهاد دیگر این است که کار را به دست مردم و گروه‌های فرهنگی و مردمی بسپارند، زیرا نهادها و گروه‌های مردمی تمایل دارند در زمینه حل مشکلات تحصیل کودکان افغانستانی کمک کنند. بهتر است در این زمینه به مردم اعتماد شود، فقط لازم است  بستر قانونی آن فراهم شود. راه حل دیگر که می‌تواند به تحصیل دانش‌آموزان افغانستانی در ایران کمک کند این است که از ظرفیت معلمان و استادان افغانستانی استفاده شود؛ پس از حمله طالبان به افغانستان معلمان، استادان دانشگاهی و فرهنگیان زیادی به ایران مهاجرت کردند که می‌توان برای آموزش به دختران و پسران دانش‌آموز افغانستانی در ایران از آن‌ها بهره برد. 

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8011/14/627573/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها