موضع صریح وزیر امورخارجه ایران در نیویورک:

پرونده اتهامی هسته‌ای آژانس باید بسته شود


گروه سیاسی/ پس از موضع‌گیری «رافائل گروسی»، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه مسائل باقی‌مانده میان ایران و آژانس را نمی‌توان رها کرد، وزیر امور خارجه ایران خواستار آن شد که آژانس از رویکرد سیاسی در مورد برنامه هسته‌ای فاصله بگیرد. حسین امیرعبداللهیان این موضع را در دیدار «آنیکن هویتفلد»، وزیر خارجه نروژ در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل مطرح کرد. وزیر خارجه در این دیدار با تبیین مواضع اصولی جمهوری اسلامی در روند مذاکرات رفع تحریم‌ها تأکید کرد که در صورت وجود اراده لازم نزد امریکا، توافق همچنان در دسترس است. امیرعبداللهیان همچنین یادآور شد که آژانس باید بر اساس وظایف و مسئولیت فنی خود عمل کند و از رویکرد سیاسی و دوگانه در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای فاصله بگیرد.
وزیر خارجه همچنین در دیدار «سایمون کاوونی» وزیر امور خارجه ایرلند نیز حصول توافق را نیازمند حسن‌نیت و اراده امریکا و ۳ کشور اروپایی دانست و تأکید کرد که در پرتو توافق هسته‌ای باید تحریم‌های یکجانبه علیه ایران برطرف شده و پرونده اتهامی هسته‌ای در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته شود.
کاخ سفید: فاصله زیادی تا توافق با ایران داریم
تأکید ایران بر لزوم نشان دادن اراده برای پایان بخشیدن به مذاکرات از سوی طرف‌های غربی در حالی است که مقام‌های امریکایی همچنان ادعا می‌کنند فاصله زیادی تا حصول توافق دیده می‌شود. «جان کربی»، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی در شورای امنیت ملی کاخ سفید این ادعا را مطرح کرد و از سوی دیگر «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه امریکا نیز ضمن تکرار ادعای ممکن بودن بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران تهدید کرد که به فشار بر تهران درخصوص فعالیت‌های منطقه‌ای ادامه می‌دهد. این مواضع ادعایی از سوی مقام‌های دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور امریکا در حالی مطرح شد که همزمان «نانسی پلوسی»، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان امریکا اعلام کرد که از توافق هسته‌ای دولت این کشور با ایران حمایت می‌کند.
مسئولان دیپلماتیک امریکا در حالی از دور از دسترس بودن توافق سخن می‌گویند که این مواضع با در نظر گرفتن تلاش‌هایی که مقام‌های صهیونیستی در روزها و هفته‌های اخیر علیه روند مذاکرات وین به جریان انداخته‌اند، چندان عجیب به نظر نمی‌رسد. در جدیدترین این تلاش‌ها «یائیر لاپید»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با «لیز تراس»، نخست‌وزیر انگلیس درباره آخرین تحولات مذاکرات وین گفت‌و‌گو کرد. «لاپید» در این دیدار تأکید کرد که «در مذاکرات بر سر بازگشت به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ نباید دیگر امتیازی از سوی غرب به ایران داده شود».
در پی چنین تلاش‌هایی از سوی مقام‌های صهیونیستی بود که «جیمز کلورلی»، وزیر خارجه جدید انگلیس بدون اشاره به بی‌مسئولیتی طرف غربی و با انداختن توپ در زمین ایران مدعی شد:«شاهد پیشرفت مذاکرات با سرعتی که انتظارش را داشتیم، نبوده‌ایم. مذاکرات متوقف شده است. اکنون در دست ایرانیان است. یک پیشنهاد بسیار معقول و عملی روی میز است. ایرانی‌ها باید از این فرصت برای حرکت در جهت بهتر استفاده کنند». این ادعاها در حالی است که برخی دیگر از مقامات امریکایی نظرات متفاوتی را مطرح کرده‌اند. این موارد نشان می‌دهد امریکایی‌ها بیشتر به‌دنبال فرصت خریدن هستند و تلاش دارند تا با بازی رسانه‌ای خود را از این بی‌عملی تبرئه کنند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8012/5/627655/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها