آسیا


کودتا در چین، شایعه‌ای که زود تکذیب شد

حسین فاطمی/ بر اساس گزارش‌های خبری نام شی جین پینگ، رئیس جمهور چین پس از انتشار گزارش‌های تأیید نشده‌ای از وقوع کودتای نظامی در چین و حبس خانگی وی به یکی از ترندهای اصلی در توئیتر تبدیل شد. به گزارش نیوزویک، نام «شی» و «هشتگ کودتای چین» پس از اینکه صدها هزار کاربر توئیتر شایعه‌های تأیید نشده‌ از برکناری رئیس جمهورچین توسط ارتش آزادی‌بخش خلق چین را نقل کردند، به سرعت ترند شد. در همین راستا به گزارش نیوزروم پست توئیتر مملو از اخباری درخصوص بازداشت خانگی شی جین پینگ شده است.
بر اساس مطالب منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی تحرکات نظامی بی‌سابقه‌ای در اطراف محل اقامت شی جین پینگ در پکن مشاهده شده است. خودروهای نظامی در نزدیکی محل اقامت وی در حال حرکت بودند. با این حال، هیچ تأیید رسمی در مورد این ویدیوها وجود ندارد. تعدادی از کاربران رسانه‌های اجتماعی از چین نیز اعلام کردند، کودتا تقریباً تأیید شده چرا که این کشور بدون ذکر دلیل خاصی بیش از 9 هزار پرواز داخلی را لغو کرده است. برخی حتی گفتند که ژنرال لی کیائومینگ، فرمانده ارتش چین قرار است رئیس جمهور بعدی شود. در گزارشی که در وب سایت نیوز‌هایلند ویژن منتشر شد، آمده است، هو جین تائو، رئیس جمهور سابق چین و ون جیابائو، نخست وزیر سابق چین، سونگ پینگ، عضو سابق کمیته دائمی را متقاعد کرده و کنترل دفتر گارد مرکزی را به دست گرفته‌اند.
همچنین بر اساس گزارش نشریه اپک تایمز، فلایت مستر اعلام کرد که 9 هزار و 583 پرواز در سراسر چین در تاریخ ۲۱ سپتامبر لغو شده است.
در مقابل این ادعاها، خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد که هیچ حضور امنیتی در پکن پس از شایعه کودتا در چین و یک هفته پیش از برگزاری مراسم مربوط به تأسیس جمهوری خلق این کشور مشاهده نمی‌شود. البته این خبرگزاری هم اذعان داشت که اخبار تأیید نشده رسانه‌ای این هفته حاکی از آن بود که ارتش چین در حال طراحی کودتا در طول «هفته طلایی تعطیلات رسمی» است که پیش از روز ملی چین در اول اکتبر است. خبرنگار این خبرگزاری نیز با گزارش میدانی خود از پکن عنوان داشت: «هیچ نشانه‌ای از تنش در پایتخت دیده نشده است. مردم در سراسر شهر از جمله میدان تیان‌آن‌من زندگی عادی خود را دارند. همچنین سفر به و از پکن میسر است. بلیت سفرهای هوایی و قطار به صورت آنلاین در دسترس است اگرچه قیمت‌ها به دلیل برگزاری این مراسم گران شده است. قطعی اینترنت یا رسانه‌های اجتماعی یا حتی تغییر در پخش برنامه‌های تلویزیونی نیز وجود ندارد.»

آزمایش موشکی کره شمالی در آستانه رزمایش امریکا

کره شمالی روز گذشته یک موشک بالستیک به سمت دریای ژاپن پرتاب کرد.به گزارش ایرنا به نقل از شبکه تلویزیونی ژاپن، روز گذشته ارتش کره جنوبی در بیانیه‌ای خبر جدیدترین پرتابه کره شمالی را منتشر و تأکید کرد، تحلیل برد، ارتفاع و سرعت موشک در حال انجام است. به گزارش رویترز، این موشک احتمالاً خارج از منطقه انحصاری اقتصادی ژاپن سقوط کرده است.این پرتاب در شرایطی انجام شده است که کره جنوبی و امریکا تصمیم دارند در پایان ماه جاری میلادی در رزمایشی با حضور یک ناو هواپیمابر هسته‌ای امریکا شرکت کنند. ضمن اینکه  کاملا هریس، معاون رئیس‌جمهور امریکا نیز امروز (۴ مهرماه سال جاری) برای یک سفر چهار‌روزه وارد ژاپن می‌شود و پس از آن نیز به کره جنوبی‌ می‌رود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8013/4/627664/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها