در پنج ماهه نخست سال جاری صورت گرفت

ارزآوری 6/1 میلیارد دلاری صادرات محصولات کشاورزی


امین محمودی
 خبرنگار

ایران به لحاظ اقلیمی یکی از متنوع ترین مناطق تولید محصولات کشاورزی در جهان را به خود اختصاص داده است به طوری که کارشناسان معتقدند کشورمان علاوه بر خودکفایی در تولید بسیاری از محصولات کشاورزی و تأمین نیاز مصرفی مردم می‌‌تواند سهم عظیمی در صادرات محصولات کشاورزی به دیگر کشورها داشته باشد.
اخیراً سازمان فائو (خواربار جهانی) اعلام کرده ایران علاوه بر تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی برای خود می‌تواند نیاز کشورهای حوزه خلیج فارس را تهیه و تأمین کند.
با تشدید تحریم‌های پولی و بانکی امریکا و متحدانش علیه کشورمان صادرات محصولات کشاورزی و محصولات پتروشیمی توانسته‌اند بیشترین ارزآوری را برای کشورمان به همراه داشته باشند.
در سال گذشته 8 میلیون و 502 هزار تن محصول کشاورزی و مواد غذایی به ارزش 5 میلیارد و 258 میلیون دلار به دیگر کشورها صادر شد که بخش عظیمی از این صادرات روانه کشورهای همسایه از جمله عراق، چین، افغانستان، پاکستان، ترکیه، کویت، عمان، امارات و کشورهای اوراسیا شد، به همین دلیل می‌‌توان گفت محصولات کشاورزی و مواد غذایی ایران در دنیا بازار 500 میلیون نفری را به خود اختصاص داده است.
در بین این کشورها همواره طی 5 سال اخیر عراق بیشترین تقاضا برای واردات محصولات کشاورزی و مواد غذایی از ایران را داشته است به طوری که طی این مدت 13 میلیارد دلار از این محصولات به این کشور صادر شده است.
بررسی آمارهای پنج ماهه گمرک نشان می‌‌دهد طی این مدت 44 میلیون و 75 هزار و 277 تن کالا به ارزش 20 میلیارد و 924 میلیون و 489 هزار دلار از کشور صادر شده که از این میزان 2 میلیون و 970 هزار و 329 تن آن به ارزش یک میلیارد و 674 میلیون و 395 هزار دلار به محصولات غذایی و کشاورزی اختصاص دارد.
80  درصد صادرات محصولات کشاورزی به کشور‌های همسایه است
با توجه به آنکه اولویت تجاری دولت سیزدهم، ارتباط با کشورهای همسایه به جای کشورهای غربی است، بیشتر محصولات کشاورزی نیز به مقصد این کشورها صادر می‌‌شوند در این خصوص  سرپرست دفتر امور بین‌المللی وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای اولین بار در حوزه صدور خدمات فنی و مهندسی بویژه دانش بنیان با ازبکستان تحولات مثبت صورت گرفته است.
هومن فتحی گفت: اگر از منظر عضویت در شانگهای روابط با ازبکستان به عنوان یکی از کشورهای عضو سازمان مطرح شود، باید دید که عضویت در سازمان شانگهای چه مزایایی  بعد از توسعه روابط کشاورزی دارد.
 به گفته وی، سازمان شانگهای یکی از سازمان‌های مهم است که در بعد اقتصادی فعالیت دارد، به طور مشخص در حوزه کشاورزی سازمان همکاری شانگهای در قالب اجلاس منظم وزرای کشاورزی حوزه صادرات هماهنگ می‌‌کند.
فتحی می‌‌گوید: صادرات بخش کشاورزی تکیه بر کشورهای منطقه است به طوری که بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد صادرات کشاورزی ایران به کشورهای همسایه و منطقه است؛ بنابراین با عضویت در شانگهای بخش اعظم صادرات به کشورهای چین، روسیه، قزاقستان و ازبکستان  انجام می‌‌شود.
سرپرست دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طی سال‌های اخیر به طور متوسط حدود ۵۰ میلیون دلار محصولات کشاورزی به ازبکستان صادر شد که عضویت در شانگهای حداکثر می‌‌تواند تا ۴ برابر مناسبات ما با ازبکستان در حوزه‌های تولید و خدمات فنی و مهندسی بویژه دانش بنیان افزایش دهد. بنا بر گفته فتحی، در حوزه خدمات فنی و مهندسی بویژه دانش بنیان با ازبکستان تحولات مثبت صورت گرفته است به طوری که ماه اخیر هیأتی از شرکت‌های مهم دانش بنیان فعال در بخش کشاورزی به سرپرستی مسئولان ارشد وزارت جهاد کشاورزی به ازبکستان اعزام کردیم.
کاهش هزینه‌های تولید، راه افزایش صادرات
همچنین رضا نورانی، رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی در گفت‌وگو با «ایران» عنوان کرد: برای افزایش صادرات محصولات کشاورزی و ارزآوری آنها باید هزینه‌های تولید محصولات کشاورزی و مواد غذایی کاهش یابد.
وی افزود: به‌عنوان‌مثال در حال حاضر قیمت میوه‌های هسته‌دار در بازارها بشدت افزایش‌ یافته که این امر طبیعتاً سبب خواهد شد بازارهای صادراتی این محصولات از بین برود.
رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی اظهار کرد: نظارت بر تولید و عرضه محصولات کشاورزی و بسته‌بندی این محصولات برای صادرات نیز می‌تواند به افزایش کمی و کیفی این محصولات کشاورزی منجر شود.
چین به دنبال واردات پرتقال و کیوی ایران است
چین یکی از کشورهایی است که از شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون تمایل زیادی به واردات محصولات کشاورزی ایرانی از جمله عسل، کیوی و پرتقال نشان داده و به نظر می‌‌رسد به دنبال دیگر محصولات کشاورزی کشورمان نیز باشد.
در همین خصوص رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران گفت: طبق پیگیری‌های وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران و مسئولان ارشد استان، کشور چین بعد از پرتقال خواستار واردات کیوی از مازندران است.
حسن عنایتی افزود: مذاکراتی برای صادرات محصولات کشاورزی از مازندران به کشورهای مختلف جهان در حال انجام است و چین اشتیاق خود را برای واردات پرتقال و کیوی از این استان نشان داده است.
وی با اعلام اینکه ظرفیت تولید سالانه کیوی در استان مازندران حدود ۲۰۰ هزار تن است، گفت: در صورت تداوم تولید کیوی باکیفیت، روند افزایش صادرات این محصول دنبال خواهد شد.
 رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ادامه داد: در سال زراعی گذشته با اتخاذ رویکردهای علمی درصدد تولید کیوی یک اندازه در استان بودیم و با بازدیدهایی که تجار کشورهای مختلف از باغات این استان داشتند، اکنون محصولات کشاورزی مازندران در صف صادرات به کشورهای مختلف جهان قرار گرفته و باید رعایت دستورالعمل‌های به‌روز جهان برای صادرات محصولات کشاورزی مازندران با جدیت در دستور کار تجار قرار گیرد و در این راستا فعالان اقتصادی دارای اهلیت و دارای مجوز از اتاق بازرگانی، امکان فروش کیوی و پرتقال استان در خارج از کشور را خواهند داشت. عنایتی با اشاره به اینکه ظرفیت صادرات یک میلیارد دلاری محصولات کشاورزی و دیگر کالاها از مازندران به چین فراهم شده، تصریح کرد: اکنون اراضی باغی دارای محصولات باکیفیت در مازندران برای صادرات پرتقال به چین شناسایی شده که با توجه به ضوابط بهداشتی و خواسته‌های طرف چینی برای صادرات این میوه اقدام خواهیم کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8013/7/627672/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها