برای سال زراعی جدید و با هدف افزایش 18 درصدی تولید

الگوی کشت محصولات کشاورزی امروز رونمایی می‌شود


الگوی کشت محصولات کشاورزی یا همان برنامه کشت محصولات زراعی باید در ابتدای سال زراعی جدید (اول مهر هر سال) در کشور اجرا شود اما با وجود گذشت 13 سال از ابلاغ این طرح توسط مجلس به مرحله اجرایی نرسیده بود و دولت‌ها برای عدم اجرا یا موفق نبودن اجرای آن بهانه‌های مختلف را بیان کرده‌اند. اما برای نخستین بار و پس از 13 سال این طرح مهم دردولت سیزدهم عملیاتی می شود.این درحالی است که اجرای الگوی کشت می‌تواند به تولید محصولات زراعی کشور نظم و نظام دهد و از تولید بی‌رویه محصول که برای آن بازار وجود نداشته باشد یا کاهش و کمبود محصول در کشور جلوگیری به عمل آید؛ الگوی کشت حتی روی استفاده درست از منابع آبی نیز می‌تواند مؤثر باشد و از تولید محصولات آب بر در مناطقی که با تنش‌های آبی مواجه باشد جلوگیری به عمل آورد.  دولت‌های گذشته در سال‌های گذشته همواره دلیل عدم اجرای الگوی کشت محصولات کشاورزی را نداشتن ابزار لازم الاجرا می‌دانستند و این طور اعلام می‌کردند که نمی‌توان به کشاورز اجبار کرد که حتماً یک محصول خاص را بکارد و کشاورزان براساس منفعت خود اقدام به کشت محصولات می‌کنند اما دولت سیزدهم نیز با استفاده از همین ایجاد منفعت و مشوق برای رعایت الگوی کشت، مصمم است که این طرح مهم را در کشور اجرا کند.  بر این اساس وزارت جهاد کشاورزی برنامه دارد که به تولید کالاهای اساسی که نیاز اول کشور است یارانه بپردازد تا کشاورزان برای تولید آنها انگیزه بیشتری داشته باشند به‌طور مثال برای کشت گندم در سال زراعی جاری یارانه 1500 تومانی گندم در نظر گرفته شده است. دراین باره محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: برای حمایت از تولید کالاهای اساسی در کشور به کشاورزانی که گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی بکارند یارانه به صورت مستقیم پرداخت می‌شود؛ در فاز اول به ازای هر هکتار 3 میلیون تومان به افرادی که دانه سویا بکارند پرداخت می‌شود، 3 میلیون تومان نیز به عنوان افزایش عملکرد بهره وری در این بخش پرداخت خواهد شد. وی افزود: 200 میلیارد تومان  برای کشت سویا در کشور یارانه بلاعوض در نظر گرفته شده و برای اجرا ابلاغ شده است. معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: برای سال زراعی آینده علاوه بر سویا؛ گندم، جو، برنج، کلزا، ذرت علوفه‌ای و عدس نیز به این صورت حمایت می‌شود تا شاهد جهش تولید در این محصولات باشیم.
افزایش 18 درصدی تولید محصولات کشاورزی با اجرای الگوی کشت
بنابراین گزارش وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرده است که با اجرای الگوی کشت در کشور شاهد افزایش 18 درصدی تولید محصولات کشاورزی باشیم. حدود 125 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود اما در تولید کالاهای اساسی مانند گندم، برنج، دانه روغنی و خوراک دام شامل ذرت، سویا و جو کم و بیش با کمبود تولید و وابستگی به واردات آنها مواجه هستیم که امیدواریم در سال‌جاری ضریب خوداتکایی در تولید این محصولات افزایش یابد.
الگوی کشت محصولات زراعی سال جدید امروز رونمایی می‌شود
محمد قربانی معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: در روز دوشنبه 
4 مهر ماه سال‌جاری از الگوی کشت برای سال زراعی جدید با حضور خبرنگاران رونمایی و برای کشاورزان اطلاع‌رسانی عمومی خواهد شد. وی افزود: این طرح شامل الگوی کشت برای همه محصولات زراعی در سال جدید زراعی 1402 - 1401 است.
اجرای الگوی کشت پس از 13 سال در کشور
مهدی سروی، کارشناس کشاورزی و امنیت غذایی نیز در گفت‌و‌گو با «ایران» در این خصوص اظهار کرد: خوشبختانه اجرای الگوی کشت در کشور پس از 13 سال قرار است بزودی اجرایی شود. وی افزود: مصوبه الگوی کشت محصولات کشاورزی در سال 88 توسط مجلس شورای اسلامی به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ شد اما طی این سال‌ها این وزارتخانه نتوانست آن را عملیاتی کند. این کارشناس کشاورزی و امنیت غذایی خاطرنشان کرد: بدون شک اجرای این طرح در کشور امنیت غذایی و تولید پایدار محصولات کشاورزی را تضمین می‌کند و از طرف دیگر برای حفاظت منابع پایه و افزایش بهره‌وری عوامل تولید، ضروری است.
سروی گفت: اجرا نشدن این طرح طی سالیان اخیر سبب شده در برخی از سال‌ها با فراوانی محصولاتی از جمله سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی روبه‌رو شویم، به طوری که به‌ دلیل نداشتن بازارهای صادراتی و صنایع تبدیلی کافی در کشور، این محصولات تلف و کشاورزان با زیان گسترده‌ای روبه‌رو شدند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8013/7/627673/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها