رئیس جمهور در تماس تلفنی جداگانه با خانواده دو شهید مدافع امنیت در مشهد و تبریز تأکید کرد

ضرورت برخورد قاطع با آشوبگران و اشرار


گروه سیاسی/ محکومیت اغتشاش آشوبگران و پیگیری عاملان جنایت شهادت مدافعان امنیت، محور گفت‌و‌گوهای آیت‌الله رئیسی با خانواده‌های شهدای مدافع امنیت، در دو شهر مشهد و تبریز بود. ساعتی پس از بازگشت رئیس جمهور از سفر به مقر سازمان ملل در نیویورک، رئیس جمهور با خانواده شهید دوست‌محمدی، شهید مدافع امنیت در شهر مقدس مشهد تماس گرفت و با آنان گفت‌و‌گو کرد. 
روز بعد، شامگاه شنبه نیز، آیت‌الله رئیسی با خانواده دیگر شهید مدافع امنیت، زنده‌یاد حسین اوجاقی، این بار در شهر تبریز تماس گرفت و شهادت او را به خانواده‌اش تبریک و تسلیت گفت. آیت‌الله رئیسی در این دو تماس جداگانه، بر چند محور تأکید کرد؛ نخست قدردانی از رشادت‌های این شهدا در مقابله با آشوبگران و دیگری تأکید بر پیگیری عاملان این جنایت‌ها، در مشهد 
یا تبریز. 
رئیس جمهور در گفت‌و‌گو با خانواده شهید مدافع امنیت دوست محمدی، ضمن تفکیک میان اعتراض و اخلال در نظم و امنیت عمومی، بروز وقایعی از جنس آنچه را به شهادت این شهید انجامید، آشوبگری و شرارت خواند و ضرورت برخورد قاطع با معارضان امنیت و آرامش کشور و مردم را به دستگاه‌های مسئول متذکر شد.

قدردانی از مجاهدت‌های شهدا
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، آیت‌الله رئیسی شامگاه شنبه در گفت‌و‌گوی تلفنی با خانواده شهید مدافع امنیت، زنده‌یاد حسین اوجاقی، با قدردانی از مجاهدت‌های این شهید والامقام در مقابله با آشوبگران و صیانت از امنیت شهر تاریخی و ولایتمدار تبریز در روزهای گذشته، شهادت او را به خانواده‌اش تبریک و تسلیت گفت.
رئیس جمهور حضور پرشکوه مردم در مراسم تشییع شهید اوجاقی را نماد دلبستگی جامعه با فرهنگ ایثار و شهادت دانست و اظهارکرد: حضور حماسی مردم شهر تبریز در مراسم تشییع پیکر این شهید بزرگوار، نشانه قدرشناسی این مردم نسبت به مدافعان امنیت و انزجار آنان از آشوب‌طلبان و اخلال‌گران نظام و امنیت عمومی است.
آیت‌الله رئیسی خطه قهرمان‌پرور آذربایجان را گرانیگاه مبارزه برای استقلال و آزادی ایران در تاریخ معاصر خواند و گفت: تبریز چه در جریان انقلاب اسلامی و چه در پیش از آن، همواره یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های دفاع از استقلال و آزادی ایران بوده است و امروز نیز مردم ولایتمدار و میهن‌دوست این شهر، اجازه نخواهند داد امنیتی که به بهای خون صدها هزار شهید بدست آمده، از سوی گروه‌های سازماندهی‌شده و معارضان جمهوری اسلامی ایران، خدشه‌دار شود.
رئیس جمهور در پایان این گفت‌و‌گو بر پیگیری پرونده شهادت شهید اوجاقی از سوی مراجع مسئول تأکید کرد و به خانواده این شهید اطمینان داد دولت با جدیت در کنار دستگاه‌های امنیتی و قوه قضائیه، در راستای مجازات عاملان این جنایت تلاش خواهد کرد.
شهید حسین اوجاقی از بسیجیان شهر تبریز بود که در جریان مقابله با اغتشاشات اخیر در این شهر، از سوی آشوبگران مورد اصابت چاقو قرار گرفت و به درجه رفیع شهادت نایل آمد.

برخورد قاطعانه با مسببین
آیت‌الله رئیسی، جمعه گذشته پس از بازگشت از سفر به نیویورک، در تماس تلفنی با خانواده شهید مدافع امنیت در مشهد، محمدرسول دوست‌محمدی، ضمن ابراز مراتب تسلیت خود در خصوص این واقعه دلخراش و دلجویی از خانواده این شهید بزرگوار، بر پیگیری و برخورد قاطعانه با مسببین شهادت وی تأکید کرد. رئیس جمهور با تأکید بر ضرورت تفکیک میان اعتراض و اخلال در نظم و امنیت عمومی، بروز وقایعی از جنس آنچه را به شهادت شهید دوست‌محمدی انجامیده است، آشوبگری و شرارت خواند و ضرورت برخورد قاطع با معارضان امنیت و آرامش کشور و مردم را به دستگاه‌های مسئول متذکر شد. آیت‌الله رئیسی حضور غیرتمندانه شهید دوست‌محمدی در صحنه دفاع از امنیت را نماد زمان‌شناسی، ولایتمداری و میهن‌دوستی این شهید برشمرد و گفت: امنیت ایران اسلامی و ملت شریف ایران، مرهون مجاهدت و خون هزاران شهید همچون شهید دوست‌محمدی است و دولت و ملت ایران با جان و دل قدر این امنیت و همه مدافعان و مجاهدان این عرصه را می‌دانند. شهید محمدرسول دوست‌محمدی از بسیجیان و رزمندگان مدافع حرم در مشهد مقدس بود که در جریان آشوب‌های چند روز گذشته در این شهر، به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

بــــرش
رئیس جمهور در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی چین تأکید کرد
خنثی‌سازی تحریم‌ها در روابط نزدیک‌تر با چین و روسیه

​​​​​​​گروه سیاسی/ چندجانبه‌گرایی که نمونه‌هایی از آن در سازمان‌هایی چون اجلاس شانگهای و اکو و اوراسیا دیده می‌شود، راهی برای مقابله با یکجانبه‌گرایی در جهان است. این عبارت، رویکرد مورد تأکید آیت‌الله رئیسی درباره نظم جهانی و بین‌المللی است که در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی چینی «سی‌جی‌تی‌ان» بر آن تأکید شد. آیت‌الله رئیسی در این گفت‌و‌گو که همزمان با حضور در مقر سازمان ملل در نیویورک انجام شد، تحریم را شکلی از جنگ علیه ملت‌ها و جایگزینی برای حمله نیروهای نظامی برشمرد و درعین حال گفت که ایجاد روابط نزدیک‌تر با پکن و مسکو می‌تواند به خنثی کردن تحریم‌های ظالمانه امریکا کمک کند.
تحریم، سلاح است
آیت‌الله رئیسی در گفت‌و‌گو با این شبکه تلویزیونی چینی، تأکید کرد: روابط بین ایران و کشورهای منطقه قطعاً می‌تواند بسیاری از این تحریم‌ها را که به دست امریکایی‌ها اعمال می‌شود، خنثی کند. رئیس جمهور با بیان اینکه تحریم‌ها سلاح هستند، افزود: در سال‌های قبل، آنها عادت داشتند نیروی نظامی روی زمین بیاورند و از اقدام نظامی استفاده کنند. اما امروز صورت این تهدید به اعمال تحریم‌های ظالمانه تغییر کرده که تحمیل ظالمانه علیه ملت‌ها است و در واقعیت شکلی از جنگ علیه ملت‌ها است.
خنثی‌سازی تحریم ها با روابط با کشورهای مستقل
آیت‌الله رئیسی در بخش دیگری از مصاحبه راه‌های مقابله با تحریم به مثابه سلاح را روابط میان کشورها دانست و تصریح کرد: روابط بین جمهوری اسلامی ایران، چین و روسیه و سایر کشورها که ممکن است تحت تحریم باشند، به خودی خود می‌تواند کمک بزرگی در خنثی کردن تحریم‌های اعمال شده از سوی امریکا باشد. رئیس جمهور در اشاره به پیشرفت‌های ایران با وجود این تحریم‌ها گفت: به‌رغم تحریم‌هایی که تاکنون علیه ما اعمال شده، شاهد پیشرفت بزرگی در جمهوری اسلامی ایران بوده‌ایم. امریکایی‌ها انتظار این سطح از پیشرفت را نداشتند. با این حال و علیرغم تحریم‌ها، ما متعهد و متمرکز برای حرکت به سمت پیشرفت‌های بیشتر در بسیاری از عرصه‌های مختلف به شکلی متعهدانه و استوار با تقویت روابط با کشورهای دوست مثل چین، روسیه و کشورهای آسیای میانه هستیم.
پایان یکجانبه‌گرایی در جهان
آیت‌الله رئیسی در ادامه از تمایل برای نظم جهانی جدید گفت و افزود: معتقدیم دوران جدید، دوران چندجانبه‌گرایی است. در طول همکاری ما، چین، روسیه و دیگر اعضا در سازمان همکاری شانگهای، سازمان اوراسیا و سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، این تلاش‌های مشترک در همکاری می‌تواند باعث ایجاد قدرت‌های جدید شود. 
ناراضی بودن برخی طرف‌ها از روابط ایران و چین
رئیس‌جمهور در بخش دیگری از این گفت‌و‌گو، با اشاره به روابط ایران و چین اظهارکرد: ما روابط ریشه‌دار و بسیار دیرینه با چین داریم. این رابطه راهبردی است. ما یک توافق جامع 25 ساله با چین را امضا کردیم و احتمالاً برخی به دلیل این واقعیت که ما به این توافق دست یافتیم، ناراضی هستند. وی تصریح کرد: معتقدیم که اجرای جامع این توافق بین دو کشور مستلزم تعهد قوی است. معتقدم در دوران تصدی رئیس‌جمهور شی گام‌های قابل توجهی توسط دوست ما، کشور چین در حوزه‌های اقتصاد، تجارت و تولید برداشته شده است. ظرفیت‌هایی تحت رهبری او برای تقویت روابط بین جمهوری اسلامی ایران و چین ایجاد شده است. فکر می‌کنم کاری که ما با رهبری فعلی چین انجام داده‌ایم، این بوده که راه را برای پیشبرد روابط بهتر و محکم‌تر هموار کنیم.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8013/2/627705/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها