ایران در ایران


کشاورزان گلستان برای قرارداد کشت پاییزه اقدام کنند

گرگان - معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان با تأکید بر تداوم حمایت از کشاورزان برای اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها از بهره‌برداران استان خواست برای بستن قرارداد کشت محصولات پاییزه به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند.
به گزارش ایرنا ،محمدرضا عباسی افزود: برای زراعت پاییزه چغندرقند در استان تا کنون در ۵۰۰ هکتار با بهره‌برداران قرارداد بسته شده و برنامه امسال جهاد کشاورزی زراعت پاییزه چغندرقند در 5 هزار هکتار است. وی از آمادگی مراکز جهاد کشاورزی استان برای بستن قرارداد کشت دانه روغنی کلزا خبر داد و پیش‌بینی کرد امسال در ۶۵ هزار هکتار از اراضی گلستان کلزا به‌صورت قراردادی کاشته شود. عباسی در خصوص زراعت گندم در گلستان افزود: امسال برای زراعت این محصول راهبردی در ۳۸۰ هزار هکتار از اراضی مستعد استان برنامه‌ریزی شده که زمان و نحوه قرارداد کشت گندم با بهره‌برداران بزودی اعلام می شود.مطابق تقویم زراعی، مناسبت‌ترین زمان کشت گندم در خطه گلستان از میانه آبان ماه به مدت یک ماه در اراضی دیم و از اول تا ۳۰ آذر در زمین‌های آبی انجام می‌شود. استان گلستان در تولید محصولات پاییزه از جمله دانه روغنی کلزا و گندم در میان استان‌ها از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

شهرک تخصصی زرشک در خراسان جنوبی ایجاد می‌شود

بیرجند - رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: همزمان با برگزاری جشنواره ملی زرشک در مهر امسال عملیات اجرایی شهرک تخصصی زرشک در این استان آغاز می‌شود.
«مهدی جعفری» افزایش تقاضا و قیمت محصول زرشک، کمک به معیشت کشاورزان و  ایجاد دغدغه بین مسئولان به منظور حمایت از این محصول ارزشمند را از اهداف برگزاری جشنواره ملی زرشک در خراسان جنوبی ذکر کرد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: معرفی زرشک به ایرانیان و سراسر دنیا، کمک به فروش محصولات زرشک به‌صورت تره بار، افزایش قیمت فروش با افزایش تقاضا، ایجاد شور و نشاط و امید بین زرشک‌کاران، ایجاد دغدغه در بین مسئولان استان برای حمایت از زرشک‌کاران و تأکید بر نفش هویتی زرشک در معرفی خراسان جنوبی از دیگر اهدافی است که در جشنواره ملی زرشک به‌دنبال آن هستیم. جشن برداشت زرشک از ۲۱ تا ۲۶ مهر امسال در شهرستان‌های زیرکوه، قائنات، سربیشه، درمیان و بیرجند برگزار می‌شود و جشنواره ملی زرشک در ۲۷ مهر ماه برگزار خواهد شد. خراسان جنوبی رتبه اول سطح زیر کشت و تولید زرشک را در ایران دارد.

عبور خوزستان از تنش آبی تابستانه

اهواز- استاندار خوزستان با اشاره به اختصاص سه میلیارد مترمکعب آب در سال آبی گذشته (مهرماه ۱۴۰۰ تا ۳۱ شهریورماه ۱۴۰۱) به بخش کشاورزی این استان، گفت: با وجود تمام سختی‌ها خوزستان از تنش آبی تابستانه [حوضه] سد و رودخانه کرخه عبور کرد.
صادق خلیلیان در نشست سازگاری با کم‌آبی افزود: با همکاری فرمانداران، ائمه جمعه و تشکل‌های کشاورزی موفق شدیم ضمن توزیع مناسب آب در بین کشاورزان و مدیریت آب، از تنش تابستانه حوضه کرخه عبور کنیم. وی یکی از موفقیت‌های استان خوزستان در سال زراعی گذشته را با وجود کاهش ۲۱ درصدی بارندگی، افزایش ٢۴ درصدی خرید تضمینی گندم در این استان عنوان کرد و گفت: این رکورد در سال زراعی جاری (مهرماه ۱۴۰۱ تا پایان شهریورماه ۱۴۰۲) نیز دست‌یافتنی است و سهمیه‌ای که برای خوزستان در نظر گرفته شده تحقق پیدا خواهد کرد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8018/12/628541/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها