هنرمندان در فضای مجازی

یادی از سالروز تولد و درگذشت چهره‌های شاخص فرهنگ و هنر، هشدار نسبت به «زمزمه بدخواهان برای تجزیه ایران» و پیامد ناآرامی‌های اخیر تهران و دیگر شهرهای کشور بر عرصه فرهنگ و هنر از جمله تیترهایی است که می‌توان رد آن را در رصد فضای مجازی و رسانه‌های رسمی کشور دید.

یاد روز
سالروز آمدن و رفتن چهره‌های شاخص و به‌نوعی نخبگان فرهنگی، هنری و ادبی، همیشه فرصتی برای یادآوری و قدرشناسی از آنهاست. از جمله چهره‌های شاخص فرهنگی که این روزها بهانه‌ای برای یادبود اوست، احمد محمود (متوفی ۱۲ مهر ۱۳۸۱) نویسنده شهیر و پرآوازه ایرانی است که رمان‌های «مدار صفر درجه»، «زمین سوخته»، «داستان یک شهر»، «درخت انجیر معابد» و... از آثار اوست.
مهرداد بهار اگر در قید حیات می‌بود، شمع تولد ۹۲ سالگی‌اش را فوت می‌کرد اما در ۲۲ آبان ماه ۱۳۷۳ و در ۶۵ سالگی از دنیا رفت. او پنجمین فرزند محمدتقی بهار «ملک‌الشعرا» بود که ۱۰ مهر ۱۳۰۸ خورشیدی دیده به جهان گشود. ابوالقاسم اسماعیل‌پور به همین مناسبت در گفت‌وگویی با ایسنا از دلخوری فرزند ملک‌الشعرای‌بهار از سایه سنگین پدر گفته است: «مهرداد بهار همیشه به شوخی می‌گفت، من تا موضوعی را مطرح می‌کنم، سریع می‌گویند پسر ملک‌الشعرای‌بهار حرف‌های پدرش را می‌زند و از این نظر تاحدی مکدر بود که چرا من خودم دیده نمی‌شوم!»

​​​​​​​چالش روز
در حالی که بر اساس برنامه‌ریزی‌های پس از ایام سوگواری محرم و صفر، انتظار می‌رفت تا فصل باشکوهی در فضای اقتصادی موسیقی ایران رقم بخورد، بسیاری از اجراهای زنده حوزه موسیقی به‌دلیل ناآرامی‌های اخیر تهران و دیگر شهرهای کشور با تصمیم تهیه‌کنندگان و خوانندگان به حالت تعلیق درآمده‌اند. «مهر» در گزارشی با ارائه اطلاعاتی از کنسرت‌هایی که قرار بود اجرا شوند اعلام کرده که ناآرامی‌های اخیر تهران و سایر شهرهای کشور متأسفانه شرایطی را فراهم آورده که بسیاری از خوانندگان و هنرمندان موسیقی در حوزه‌های مختلف، کنسرت‌های خود را لغو کرده‌اند. این شرایط در حالی است که گفته می‌شد تعدادی از خوانندگانی که طی سال‌های اخیر مجوز فعالیت رسمی در کشور نداشتند و بعد از مدتی مجاز به انتشار تک آهنگ شده‌اند، طی هفته‌های منتهی به شروع فصل تازه کنسرت‌ها موفق به دریافت مجوز برگزاری کنسرت هم شده‌اند و این شرایط می‌توانست برای آنها آغازگر فصل تازه‌ای از فعالیت‌ها باشد.
کارگردان نمایش «پدر» که پیش از این در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر به صحنه رفته بود، وضعیت تئاتر و اجرای این اثر نمایشی را بلاتکلیف دانست و از آسیب اتفاقات این روزها به عرصه فرهنگ و هنر گفت. آروند دشت‌آرای کارگردان نمایش «پدر» که پیش از تعطیلی‌های اخیر تئاتر، در سالن اصلی مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت، درباره وضعیت اجراهای باقیمانده این اثر نمایشی به مهر گفته است: «کاملاً در یک وضعیت معلق و مبهم هستیم و نمی‌دانیم وضعیت تئاتر و اجراهای نمایشی چگونه خواهد بود. گروه‌های تئاتری از جمله گروه این اثر نمایشی متضرر شده‌اند. در شرایط اینچنینی حوزه فرهنگ و هنر آسیب می‌بیند و شاهد تعطیلی سینما، تئاتر و کنسرت‌های موسیقی هستیم.» او همچنین گفته است «انتظار می‌رود بعد از بازگشایی مجدد تئاتر شهر بتوانیم تعداد اجراهایی را که تعهد داشتیم به صحنه ببریم.»
خبر روز
بیستم شهریورماه و در آستانه روز ملی سینما، سازمان سینمایی اعلام کرد که «هفته مهر سینمای ایران» به مناسبت روز ملی سینما و با هدف تحقق استمرار شادابی و پویایی در محیط روانی سینمای کشور و توجه خاص به مقوله عدالت فرهنگی و هنری در دولت سیزدهم در راستای تکریم سینماگران پیشکسوت، فعالان سینمای ایران در رشته‌های مختلف و هنرمندان ایثارگر طراحی و پیش‌بینی شده است. محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر توسعه فناوری سینمایی و سمعی و بصری سازمان سینمایی به ایسنا اعلام کرده که برگزاری هفته مهر سینمای ایران که قرار بود از ۶ تا ۱۲ مهرماه امسال برگزار شود، به زمانی دیگر موکول شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8018/20/628650/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها