وزیر اقتصاد با اشاره به رشد 4.3 درصدی اقتصاد در بهار امسال خبر داد

پرداخت ۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت گذشته


وزیر امور اقتصادی و دارایی و سخنگوی اقتصادی دولت با بیان اینکه انضباط حوزه مالی کاملاً تحت مدیریت دولت است، گفت: در شش ماهه اول امسال حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان اصل اوراق بدهی دولت گذشته را بازپرداخت کرده‌ایم.  سیداحسان خاندوزی صبح روزگذشته در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد: بحمدالله با دقتی که در حوزه انضباط مالی صورت گرفته، از این جهت شرایط کاملاً تحت مدیریت دولت است و حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان اصل اوراق بدهی دولت گذشته را در شش ماه سال ۱۴۰۱ بازپرداخت انجام دادیم که با سود آن عدد بیشتری می‌‌شود اما اصل آن به این ترتیب است. وی افزود: انتشار اوراق هم نسبت به سال گذشته بسیار کاهش پیدا کرده و ما در حالی که ۶ ماهه اول سال گذشته ۱۳۸ هزار میلیارد تومان واگذاری اوراق مالی دولت را داشتیم، در شش ماهه اول امسال مجموعاً ۶۳ هزار میلیارد تومان واگذاری اوراق مالی دولت را داشتیم. خاندوزی طی سخنانی در نشست خبری خود با بیان اینکه انضباط مالی دولت رویکرد اصلی دولت سیزدهم برای بهبود شاخص‌های کلان اقتصادی کشور بوده است، اظهار کرد: در نیمه نخست امسال میزان برداشت از تنخواه به کمتر ۱۰ هزار میلیارد تومان کاهش یافت در حالی که در مدت مشابه پارسال این میزان به بیش از ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده بود.
عوامل بهبود شرایط کسب و کار
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بهبود شرایط کسب و کار رویکرد دیگر دولت برای رشد اقتصادی بود و در این مدت شرایط 2 هزار و 900 پروانه کسب و کار تسهیل شد که ۹۰ درصد آن جزو مجوزهای اعلانی است. خاندوزی یادآور شد: در نیمه نخست امسال ۷۰ هزار میلیارد تومان از اصل اوراق بدهی دولت گذشته تسویه شده است که این رقم با احتساب سود آن، بیشتر می‌شود. خاندوزی با بیان اینکه وزارت اقتصاد از همه ابزارهای خود برای ترمیم خسارت به کسب و کارها استفاده می‌کند، اظهار کرد: همه باید برای ترمیم لطمه‌هایی که در روزهای گذشته به کسب و کارهای حقیقی و مجازی وارد شده تلاش کنیم. دولت هم اهتمام دارد با ابزارهایی که در اختیار دارد برای جبران این خسارت‌های وارده به مردم اقدام کند.
رشد اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۱ به ۴.۳ درصد رسید
سخنگوی اقتصادی دولت گفت: کاهش قطعی برق و اقدامات حمایتی دولت از تولید موجب شد تا رشد اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۱ به ۴.۳ درصد برسد. خاندوزی افزود: در ابتدای سال وضعیت تولید منفی ۵.۸ بوده که در شهریورماه سال جاری به مثبت ۶.۷ رسید. همچنین کاهش قطعی برق و اقدامات حمایتی دولت از تولید موجب شد تا رشد اقتصادی در بهار سال ۱۴۰۱ به ۴.۳ درصد برسد.
کاهش ۲۴ درصدی تورم تولید کننده
وی ادامه داد: تورم تولیدکننده وضعیت بهتری دارد به طوری که این عدد از ۷۳ درصد تورم تولیدکننده در بهار سال گذشته به ۴۹ درصد در بهار امسال کاهش یافت. سخنگوی اقتصادی دولت تصریح کرد: دولت در اصلاحات اقتصادی ابتدا خود را مسئول می‌داند، به همین دلیل امسال از تنخواه کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان استفاده شد که این رقم در سال گذشته ۵۰ هزار میلیارد تومان بود.
۷۵ درصد از تعهد درآمد بودجه امسال محقق شده است
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره میزان درآمد محقق شده بودجه امسال نیز گفت: ۷۵ درصد میزان تعهد درآمد مدنظر قانون بودجه محقق شد و هم اینکه دولت به دنبال کاهش کسری بودجه است که برای جبران آن و عدم استقراض به دنبال مدیریت بودجه است به طوری که کمتر از ۱۰ هزار میلیارد تومان از تنخواه استفاده کرد. وی ادامه داد: البته تخصیص‌هایی از قبل وجود دارد که امیدواریم تا مهر بتوانیم پرداخت کنیم تا مطالبات عمرانی قبل از زمستان پرداخت شود. خاندوزی بیان کرد: در چشم انداز نیمه دوم سال سهم هر وزارتخانه در میزان کسب درآمد مشخص است و تلاش این است وزارتخانه‌هایی که می‌توانند کسب درآمد داشته باشند، ۱۰۰ درصد تعهد خود را محقق کنند.وی ادامه داد: در دولت تصمیم داریم در شش ماهه دوم سال، از مجموع دارایی‌هایی که در اختیار دولت است از طریق مولدسازی و یا واگذاری دارایی‌ها به بخش خصوصی، کسری بودجه دولت را جبران کنیم.
پرداخت ۷۹۳ هزار فقره وام خرد تا
 ۱۵ شهریور
وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره پرداخت وام خرد بدون ضامن در نیمه نخست امسال گفت: تا نیمه شهریورماه در مجموع ۷۹۳ هزار فقره وام خرد تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان به افراد واجد شرایط پرداخت شده است و متقاضیان بسیاری هم هنوز نتوانسته‌اند وام دریافت کنند که به بانک‌های دولتی تأکید کردیم پرداخت را سرعت ببخشند.
 حضور رئیس جمهور در جلسات خصوصی‌سازی بعد از ۱۴ سال
خاندوزی در موضوع واگذاری به بخش خصوصی و نواقص آن در سال‌های گذشته به خبرنگار مهر گفت: در یک سال اخیر دولت به آسیب شناسی خصوصی‌سازی‌های گذشته پرداخته و بعد از ۱۴ سال رئیس جمهور شخصاً در این جلسات شرکت کرده و با حضور وی معضلات و راهکارهای خصوصی‌سازی بررسی شده و پیشرفت‌های خوبی نیز در این زمینه حاصل شده است. در ماه‌های اخیر نیز اجلاس بین‌المللی با حضور صاحبنظران داخلی و خارجی و فعالان اقتصادی برگزار شد. خاندوزی در ادامه گفت: بازگرداندن اعتماد باید اصل واگذاری دولت به بخش خصوصی باشد و فسخ قرارداد باید آخرین مرحله اجرایی انجام گیرد.
آخرین وضعیت ارائه کالابرگ
سخنگوی اقتصادی دولت درباره آخرین وضعیت ارائه کالابرگ، گفت: این موضوع از دستور کار دولت خارج نشده است اما قرار شده گزارش عملکرد دوره آزمایشی در ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ارائه شود که چنین شد و وزارت تعاون پیشنهاد داد مهرماه یک دوره آزمایشی دیگر داشته باشد که وقتی به کل کشور تعمیم داده می‌شود مشکلی نباشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8019/8/628685/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها