گفت‌وگوی فعالان حوزه کار و رفاه درباره گزینه پیشنهادی وزیر کار با «ایران»:

جامعه کارگری زاهدی وفا را شایسته وزارت می‌داند


گروه اقتصادی/ شاید هنگامی که با حکم رئیس‌جمهور، محمد هادی زاهدی وفا در پی استعفای عبدالملکی از سمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی سرپرستی این وزارتخانه عریض و طویل را بر عهده گرفت، هیچکس فکر نمی‌کرد التهابات ایجاد شده پیرامون این وزارتخانه در این مدت کم فروکش کند، اما حالا آرامش حاکم بر این وزارتخانه باعث شده  برنامه‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دوباره روی ریل قرار بگیرد؛موضوعی که حالا اغلب کارشناسان حوزه تعاون، کار و رفاه اجتماعی همگی بر آن صحه گذاشته و معتقدند برای نخستین بار فردی برای تصدی این وزارتخانه به مجلس معرفی شده که می‌تواند خواسته‌ طیف‌های گوناگون این وزارتخانه از کارگر گرفته تا افراد کم توان و ناتوان را برآورده سازد.نشان به آن نشان که در این حدود دو هفته‌ای که رئیس‌جمهور او را به‌عنوان وزیر پیشنهادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کرده، فعالان کارگری و اجتماعی، نمایندگان مجلس، تشکل‌های صنفی و مردم نهاد از او حمایت کرده و زاهدی وفا را فردی کاربلد، متکی به دانش روز و مسلط به سه حوزه این وزارتخانه اعلام کرده‌اند. توضیح آنکه فعالانی که به نوعی با دیدگاه‌های دولت سیزدهم زاویه دارند نیز عملکرد او را تحسین کردند و معتقدند می‌تواند این وزارتخانه را در راستای اهداف از پیش تعیین شده هدایت کند. آنها عملکرد 4 ماهه او را به‌عنوان نمونه یادآوری می‌کنند.
بخشی از عملکرد زاهدی وفا در دوران سرپرستی
زاهدی وفا در این 4 ماه که تصدی وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی را داشته، با رویکرد فراجناحی خود که همان رسالت دولت مردمی سیزدهم است، توانسته رضایت بازنشستگان را با کمک دولت جلب کند و در موضوع معیشت و حق مسکن کارگری نیز در این مدت کوتاه  اقداماتی انجام داده که به نظر می‌رسد در صورتی که تصدی اش بر وزارت تعاون، کار ورفاه اجتماعی ادامه داشته باشد بتواند این برنامه را عملیاتی و در پایان دولت سیزدهم به پایان برساند.
زاهدی وفا، همچنین توسعه همکاری‌های مشترک کار با دیگر کشورهای منطقه را  از برنامه‌های خود دانسته و در این مدت کم توانسته با انعقاد قراردادهایی در این حوزه عملکرد موفقیت آمیزی داشته باشد. برای مثال در همین مدت کم با کشور ترکمنستان قرارداد همکاری امضا شده که نشانه‌ای از عزم جدی برای استفاده ازظرفیت سازمان همکاری شانگهای است که می‌تواند نقش مؤثری در توسعه اشتغال و رشد اقتصادی برای کشور داشته باشد.
تغییراتی در راستای بهبود رفاه جامعه
زاهدی وفا در این مدت کم دست به تغییرات اساسی در حوزه وسع سنجی دهک‌ها زده و معتقد است این فرایند باید مورد بازنگری قرار بگیرد، چنانچه او بارها اعلام کرده که این روند و پایش در سال 1402 تغییر خواهد کرد، چرا که اعتقاد دارد این روند دارای کاستی‌های زیادی است. او همچنین براصلاح وضعیت صندوق‌های بازنشستگی و ارتقای سیاست‌های تأمین اجتماعی تأکید کرده و اصرار دارد که این نوع تغییرات در برنامه هفتم توسعه گنجانده شود. توضیحات زاهدی وفا در این باره ،خود گویای روشنی از این موضوع است.سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه طبقه پیشکسوتان مستحق‌ترین قشر برای دریافت خدمات متناسب با سن خودشان هستند، گفت: ما دغدغه خدمات بهداشتی را برای طبقه پیشکسوتان نباید داشته باشیم، اما اشکالاتی در نظامات بهداشتی ما وجود دارد. سرانه بهداشتی ما چندان کم نیست، اما یکی از اشکالات به نظام ارجاع برمی‌گردد. باید بهره‌وری در این زمینه ارتقا یابد.
زاهدی وفا همچنین به  وضعیت صندوق‌های بازنشستگی اشاره کرده و می‌گوید که بخشی از سهام صندوق‌های بازنشستگی متعلق به آنهاست. تأمین حدود ۸۰ درصد منابع صندوق برعهده دولت است؛ هر طرحی که در این زمینه و برای افزایش سهم صندوق در تأمین منابع داشته باشید از آن استقبال خواهیم کرد. یکی از اشکالاتی که در قانونگذاری مشاهده می‌شود این است که در احکام بودجه به‌دنبال منابعی باشیم که حتماً تأمین شدنی باشند. گاهی قوانینی تصویب می‌شود که چون بودجه‌اش دیده نشده عملیاتی نمی‌شوند.
توجه به اشتغال و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان
از دیگر برنامه‌های زاهدی وفا در این مدت کم، توجه به اشتغال و مهارت آموزی و توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان بوده است. توجه به جذب سرمایه‌گذاری و حرکت به سمت اشتغال‌های نوظهور  از دیگر برنامه‌های زاهدی‌وفا بوده است. زاهدی‌وفا درباره شرکت‌های دانش‌بنیان گفته است که تولید دانش‌بنیان یکی از بحث‌های جدی وزارتخانه است و باید به این سمت حرکت کنیم. اشتغالزایی و تولید دانش‌بنیان از بحث‌های جدی است که در دستور کار ما و پایش استان‌ها قرار دارد و به جد دنبال رصد دقیق اشتغالزایی در کشور هستیم؛ در بودجه نیز منابع خوبی در تبصره‌های مختلف برای اشتغالزایی دیده شده ،لذا آنچه مهم است ایجاد شغل‌های مولد و تثبیت بازار اشتغال است.
دیگر اقدامات زاهدی وفا
بهارستان امروز میزبان رئیس جمهور و محمد زاهدی وفا، وزیر پیشنهادی اش برای تصدی وزرات تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، جایی که زاهدی وفا در صحن علنی مجلس از خود و برنامه‌هایش دفاع خواهد کرد. قطع به یقین تأیید برنامه‌های زاهدی وفا در کمیسیون‌های مختلف مجلس از جمله اجتماعی، اقتصاد و بهداشت نقطه عطفی در کسب رأی اعتماد مجلس به وی خواهد بود.
اظهارات فعالان کارگری، تشکل‌های مردم‌نهاد نشان می‌دهد که چرا زاهدی وفا می‌تواند وزارتخانه تعاون، کار و رفاه اجتماعی را بخوبی اداره کند و آنها،او را صاحب این ظرفیت می‌دانند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8019/7/628707/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها