اختلافات داخلی تل‌آویو بر سر پرونده ترسیم مرزهای دریایی بالا گرفت

موقعیت لرزان سران اسرائیل روی گسل کاریش


حسین فاطمی: به دنبال انتشار اخباری مبنی بر توافق احتمالی میان اسرائیل و لبنان در پرونده ترسیم مرزهای دریایی، گسل سیاسی و جنگ لفظی میان سران و احزاب اسرائیلی در حال اوج گرفتن است که بخشی از آن به فضای انتخابات زودهنگام پارلمانی در سرزمین‌های اشغالی بازمی‌‌گردد.
در این فضای رقابتی بعد از اینکه بنیامین نتانیاهو که به عنوان چهره محوری جریان اپوزیسیون در حزب لیکود از هر فرصتی برای حمله به دولت اتئلافی بنت، لاپید نهایت استفاده را می‌‌برد، در سخنانی تأکید کرد یائیر لاپید در پرونده ترسیم مرزهای دریایی به سید حسن نصرالله باخته است، مقامات فعلی دولت اسرائیل بر آن شدند تا به این اتهامات پاسخ گویند. به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، یائیر لاپید نخست‌وزیر اسرائیل در سخنانی خطاب به نتانیاهو گفت: «۱۰ سال در تلاش برای دستیابی به توافق ترسیم مرزها شکست خوردی.» لاپید از نتانیاهو خواست که با اظهاراتش به منافع امنیتی اسرائیل آسیب نرساند و با پیام‌های غیرمسئولانه به حزب‌الله کمک نکند.  اظهارات نتانیاهو واکنش بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل را هم به همراه داشت. او نیزدر این باره تأکید کرد که ملاحظات سیاسی نتانیاهو را به این سمت و سو و اتخاذ چنین مواضعی هدایت می‌کند.
 جنگ قدرت
این اظهارات تند پس از آن عنوان شده که نتانیاهو به قصد افزایش نفوذ و ارتقای جایگاه سیاسی خود، در حمله به لاپید بر سر این توافق‌ها در توئیتی اعلام کرد: «نخست وزیر کنونی اسرائیل تسلیم تهدیدات دبیرکل حزب‌الله لبنان شده است. یائیر لاپید به صورت شرم‌آوری تسلیم تهدیدات سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان شد. ای شهروندان اسرائیل! لاپید زمین دارای حاکمیتی را به همراه میدان گازی بزرگی که متعلق به شماست، به حزب‌الله می‌دهد. او این کار را بدون مذاکره‌ای در کنست (پارلمان اسرائیل) و بدون همه‌پرسی انجام می‌دهد. لاپید اختیار این را ندارد که اراضی دارای حاکمیت را به یک کشور دشمن تحویل بدهد.»
البته دیگر شخصیت‌های اسرائیلی هم نگاهی مشابه با نتانیاهو دارند. در همین باره به نوشته روزنامه عبری زبان معاریو، آموس یادلین، رئیس سابق دستگاه اطلاعات اسرائیل نیز اظهار کرد: «استانداردهای توافق درباره تعیین مرزهای دریایی نه در اسرائیل و نه در لبنان منتشر نشدند و فرض نزدیک به واقعیت این است که سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان به هر آنچه می‌خواست، رسیده و به همین دلیل او احساس رضایت دارد.»
این دست اظهارنظرها که شمار آنها در روزهای اخیر بسیار زیاد شده است، نشان‌دهنده بروز شکافی عمیق بین سران رژیم صهیونیستی بر سر توافق مرزی بین تل‌آویو و بیروت است.
توافقی که هنوز جزئیات آن رسانه‌ای نشده است، اما به گفته یک منبع آگاه و عالی رتبه لبنانی پیشنهاد میانجی امریکایی درباره ترسیم مرزهای دریایی با اسرائیل در جهت منافع لبنان مثبت بوده است و در آن حقوق لبنان در میدان قانا و خط ۲۳ مرز دریایی و میدان‌های گازی (واقع در مرزهای آن) به شکل کامل حفظ شده است.
این در حالی است که بنا بر اطلاعات شبکه کان در اسرائیل به نقل از یک مسئول سیاسی این رژیم، لاپید و گانتس با متن پیشنهادی موافق هستند. لذا جدول زمانی برای توافق احتمالی میان اسرائیل و لبنان کوتاه‌تر شده است و شرکت «انرجین» (شرکت صاحب امتیاز حفاری در میدان کاریش) می‌خواهد حفاری را در اواسط ماه جاری میلادی (اکتبر) آغاز کند. این شرکت نفتی و گازی در حال حاضر برای آزمایش جریان معکوس گاز از ساحل به سکو، آماده می‌شود.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8019/4/628727/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها