سوژه


واکنش قطر به شایعه محدودیت‌ها در جام‌جهانی

 کمیته سازماندهی جام جهانی 2022 اطلاعات منتشره شده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی مبنی بر محدودیت‌های متعدد در دوره برگزاری این مسابقات در قطر را تکذیب کرد. در بیانیه رسمی کمیته قطری سازماندهی جام جهانی 2022 آمده است: «تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از منابع رسمی نیست و حاوی اطلاعات غیرواقعی و نادرستی است. ما از طرفداران و بازدیدکنندگان برای مشاوره و سفر به قطر می‌خواهیم که به منابع رسمی رسانه‌های سازماندهی جام جهانی 2022 اعتماد کنند. فیفا و قطر بزودی راهنمای جامعی را برای هواداران فوتبال منتشر خواهند کرد که بسیاری از اطلاعات در حال پخش را از بین می‌برد. از همان ابتدا برگزارکنندگان جام جهانی 2022 اعلام کردند که همه می‌توانند از قطر بازدید کنند و از مسابقات لذت ببرند. قطر همواره کشوری باز، بردبار و میهمان‌نواز بوده و هواداران می‌توانند این موضوع را در مدت زمان جام جهانی تجربه کنند.» 

مهاجمی که جام جهانی را از دست داد
​​​​​​​
پدرو نتو، مهاجم تیم ملی پرتغال و باشگاه ولورهمپتون، به دلیل مصدومیت از ناحیه مچ پا جام جهانی را از دست خواهد داد. روزنامه انگلیسی دیلی میل در این مورد نوشت پزشکان باشگاه ولورهمپتون تأیید کردند که پدرو نتو به دلیل مصدومیت مچ پا باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد و حداقل دو ماه به دور از میادین خواهد ماند. به این ترتیب و به فاصله 44 روز تا شروع جام جهانی، نتو قطعاً این رقابت‌ها را از دست خواهد داد. این مهاجم 22 ساله پای ثابت اردوهای اخیر تیم ملی پرتغال بود و سه بازی ملی نیز در کارنامه او به چشم می‌خورد. او در پیروزی 7-0 پرتغال برابر آندورا نیز موفق به گلزنی شد. نتو در دقیقه 24 بازی هفته قبل برابر وستهام بود که مصدوم شد و جای خود را به آداما ترائوره داد. در ابتدا تصور نمی‌شد مصدومیت او جدی باشد اما آزمایشات تکمیلی نشان دادند که او باید جراحی شود. این بدون شک خبر بدی برای فرناندو سانتوس، مربی تیم ملی پرتغال است.

ضرر جام جهانی برای محیط زیست

روزنامه انگلیسی گاردین با ارائه گزارشی نوشته مصرف زیاد آب در ورزشگاه‌های قطر در جام جهانی باعث تأثیرات بد روی محیط زیست می‌شود. با نزدیک شدن به جام جهانی، قطر برای هر یک از زمین‌های استادیوم خود به حداقل ۱۰ هزار لیتر آب در روز نیاز دارد. آن هم در منطقه‌ای که تقریباً به آب شیرین دسترسی ندارد و دولت قطر به نمک‌زدایی تکیه می‌کند تا آب شور را تصفیه کند تا قابل شرب باشد. مشکل اینجا است که نمک‌زدایی که پیش‌بینی می‌شود در پنج سال آینده ۳۷ درصد در سراسر منطقه رونق بگیرد، هزینه‌های زیست محیطی هنگفتی از نظر سوخت‌های فسیلی دارد و باعث می‌شود جام جهانی بدون ضرر برای محیط زیست نباشد. با وجود کمبود آب، شورای همکاری خلیج فارس یکی از بالاترین مصرف کنندگان آب در جهان است و بشدت به کارخانه‌های آب شیرین کن وابسته است. امارات متحده عربی یکی از بالاترین میزان مصرف سرانه آب در جهان را دارد و مردم تقریباً ۵۰۰ لیتر در روز مصرف می‌کنند که ۵۰ درصد بالاتر از میانگین جهانی است. اگرچه قطر معتقد است جام جهانی بدون کربن خواهد بود، سازمان‌های آب و هوایی در جهان نسبت به این موضوع تردید دارند و به همین خاطر مصرف زیاد آب در ورزشگاه‌ها در کشوری که آب شیرین ندارد باعث می‌شود این جام جهانی آن طور که قبلاً گفته می‌شد بی‌ضرر برای محیط زیست نباشد.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8021/21/628922/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها