لف و نشر


یاد
امروز 17 مهرماه مصادف است با سالروز درگذشت محمدعلی جمالزاده نویسنده و مترجم ایرانی که بحق لقب پدر داستان‌نویسی کوتاه ایران را دارد.او داستان فارسی را با اصول و قواعد داستان اروپایی ترکیب کرد و از طنز بی‎‎‌نظیر خود نیز به آن افزود تا آثاری ماندگار مانند «فارسی شکر است» بیافریند. «یکی بود، یکی نبود» و «سروته یه کرباس» از مشهورترین کتاب‌های جمالزاده هستند. جمالزاده با انتشار یکی بود یکی نبود، زمینه‌ای برای ادبیات رئالیستی در ایران پدید آورد. او به‌خوبی توانست اصطلاحات و تعابیر عامیانه مردم کوچه و بازار را به نوشته‌های خود داخل کند و با این کارش موفق شد سبک جدیدی را به‌عنوان داستان کوتاه بنیانگذاری  کند. او شخصیت‌های مختلفی را وارد داستان‌هایش می‌کند که همگی تیپ و به نوعی نماینده بخشی از جامعه هستند. اما شخصیت‌پردازی‌هایش چنان استادانه است که مخاطب با خواندنش حس می‌کند شخصیت‌ها را می‌شناسد.
جمالزاده عمری طولانی داشت و 106 بهار را به چشم دید. اما از تمام این سال‌ها، تنها 13 سال در ایران زندگی کرد. او کار نوشتن را با نام مستعار شاهرخ، در مجله‌ کاوه آغاز کرد که در برلین منتشر می‌شد. «فارسی شکر است» داستان کوتاهی است که اولین بار در این نشریه به چاپ رسید و بعداً در کتاب« یکی بود، یکی نبود» منتشر شد. محمدعلی جمالزاده پژوهش و ترجمه نیز می‌کرد و نامه‌نگاری‌هایی نیز از او به‌جا مانده است.

دیگه چه خبر
نرگس آبیار که چندماهی است درگیر سریال سووشون است و در حال تولید آن است، در اواخر مردادماه امسال، مجوز ساخت این سریال را دریافت کرد، حالا مجوزهای سینمایی این کار را نیز خواهد گرفت. احتمالاً کار به‌صورت سریال برداشت شده و از دل آن، یک فیلم سینمایی روانه اکران می‌شود. آبیار به همراه تیم خود، ماههاست که برای تولید سووشون در شیراز به سر می‌برد.

محمدعلی باشه آهنگر که ۵ سال از آخرین ساخته او یعنی سرو زیر آب می‌گذرد نیز برای سینما متروپل، پروانه ساخت گرفته است.
«سرنگ ثریا»، نخستین ساخته لیلی عاج است. این هنرمند، پیشتر، نمایشنامه سالی که دوبار پاییز شد  را به رشته تحریر درآورد و کارهای موفقی چون شب، کمیته نان، خواب زمستانی و قندخون را به روی صحنه برد.

بهرام شاه محمدلو تهیه‌کننده، کارگردان و راوی قصه‌های «زیر گنبد کبود» که قرار بود بعد از چند دهه این مجموعه را دوباره به تولید برساند بیان کرد که همچنان منتظر اسپانسر است. اودرباره چرایی به تعویق افتادن تولید این مجموعه نمایشی در سخنان کوتاهی گفته: «در حال حاضر منتظر اسپانسر و سرمایه‌گذار هستیم، اگر سرمایه‌گذار فراهم شود وارد تولید خواهیم شد.»او درباره اینکه قرار نیست بودجه‌ای از طرف صداوسیما برای این اثر تأمین شود؟ عنوان کرد: «تا الان بودجه‌ای فراهم نبوده است.» شاه محمدلو درباره متن این مجموعه و اینکه برای تولید آماده است یا خیر اظهار کرد: «بخشی از کار آماده است و با حضور سرمایه‌گذار به تولید خواهد رسید.»
 
یک هنرمند امریکایی در اقدامی خلاقانه مجسمه‌های نقاشی شده انتزاعی را به باغ گیاه‌شناسی ایالتی و درختکاری تگزاس آورده تا از این طریق به گرده افشانی حشرات کمک کند. آستین کرونیکل نوشته: «چیدمان جدید آلیشیا فیلی؛ هنرمند اهل آستین ۷۰ مجسمه چوبی نقاشی شده انتزاعی را به مسیر جنگلی دانشگاه تگزاس در باغ گیاه شناسی ایالتی و درختکاری آن آورده است. آثار پر جنب و جوشی که درختان را مزین به آنها کرده تا به گرده افشانی حشرات کمک کرده و دیدگان انسان را به شوق بیاورد.»



نشر مروارید کتاب «مولانا در برابر معمای جبر و اختیار» نوشته احمد کتابی را در ۲۶۸ صفحه و بهای ۱۵۰ هزار تومان منتشر کرده است. در کتابی که پیش روی دارید، نظریات مولانا در بابِ جبر و اختیار به تفصیل و با استناد به شواهدِ متعددِ مستخرج از مثنوی معنوی، فیه مافیه و دیوان شمس بررسی شده است.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8021/24/628967/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها