60 کارشناس و فعال اقتصادی دستاورد بزرگ دولت سیزدهم در پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای را بررسی کردند

آورده‌های شانگهای برای ایران


گروه اقتصادی/ مسئولان دولت قبل تمامی مراودات اقتصادی و تجاری با دنیا را به مذاکرات برجام گره زده بودند و می‌‌گفتند تا برجام به نتیجه نرسد، امکان برقراری هیچ گونه فعالیت تجاری با سایر کشورها وجود ندارد، از این رو تمامی وقت خود را صرف مذاکره با طرف‌های خارجی کرده بودند. رفت و آمدهای مکرر به نشست‌های خارجی و در انتظار گذاشتن مردم، از مسائلی بوده که در 8 سال فعالیت دولت قبل، کشور را معطل خود کرده بود. از آن سو مدت‌ها موضوع جدیدی با عنوان FATF نیز مطرح بود که در این مورد نیز مسئولان دولت قبل عنوان می‌‌کردند که بانک‌ها و مؤسسات مالی کشورهای دیگر به دلیل مشخص نبودن موضع ایران در زمینه مقابله با پولشویی و تأمین مالی تروریسم از انجام هرگونه مراوده پولی و مالی با ما سر باز می‌‌زنند. این بحث چند مرتبه به جلسات مجامع عالی کشور نیز کشیده شد و در نهایت به دلیل نگاه به بیرون دولت قبل، کشور بسیاری از فرصت‌های تجاری و اقتصادی با دنیا را از دست داد. با شروع دولت سیزدهم، این رویکرد تغییر کرد و با وجود اینکه دولت ادامه انجام مذاکرات برجامی را مدنظر خود قرار داد، اما تلاش کرد تا کشور معطل مذاکرات نماند. بنابراین با تغییر دیپلماسی اقتصادی و توجه به ظرفیت‌های همسایگان برای انجام امور تجاری، موفقیت‌هایی به دست آمد و حجم تجارت خارجی کشور در مدت یکساله فعالیت دولت سیزدهم به 2.5 برابر افزایش یافت. به تازگی  نیز با حضور رئیس جمهور در شهر دوشنبه تاجیکستان، ایران رسماً به سازمان همکاری‌های شانگهای به عنوان یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های تجاری دنیا پیوست و بزودی مقدمات پیوستن به کشورهای عضو اکو نیز فراهم می‌‌شود.

فضای منفی غرب علیه ایران در حال شکسته شدن است
محسن زنگنه
نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس

 پیمان شانگهای در شرایط مناسبی قرار دارد و عضویت رسمی کشور ما به این پیمان دارای مزیت مستقیم و غیرمستقیم اقتصادی است. در پیمان شانگهای کشورهای بزرگ و قدرتمند اقتصادی مانند روسیه و چین حضور دارند.مزیت غیرمستقیم اقتصادی آن هم این است که فضای منفی که کشورهای غربی آن را ایجاد کرده‌اند در حال شکسته شدن است. 


غرب به دنبال تسلط بر شریان‌های مالی و مناسبات ایران از طریق FATF
محمد خوش‌چهره
اقتصاددان

پیمان شانگهای می‌‌تواند برای کشور مزایا و ثمرات زیادی داشته باشد. در حقیقت این پیمان یک ظرفیت جغرافیایی است و مجموع جمعیت کشورهای عضو، بازار بسیار بزرگی را تشکیل می‌‌دهند. ازسوی دیگر کشورهای عضو از نظر جغرافیایی بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و همین موضوع، آنها را به سمت همگرایی برای یک کار مشترک می‌‌کشاند. گستردگی معادن چین، روسیه و ایران را که هر کدام در دنیا ممتاز هستند نیز می‌‌توان یک پتانسیل بزرگ دانست که می‌‌تواند منافع مناسبی برای اعضا به همراه داشته باشد. 
پیمان شانگهای برای برخی کشورها به طور خاص برجسته‌تر است و در رأس آن سه کشور ایران، چین و روسیه قرار دارند. یک جریان اقتصادی ناعادلانه در جهان با ترکتازی دنیای سلطه و در راس آن امریکا و اروپا وجود دارد. این کشورها ابزارهایی طراحی کرده اند که باعث شده بیش از 100سال سیطره اقتصادی قوی داشته باشند. نظام پولی جهان با سلطه دلارو نیز نهادهایی همچون بانک جهانی، صندوق بین‌المللی پول و... از دیگر ابزارهایی هستند که در کنار انحصار در رسانه و خبرگزاری‌های بزرگ و... نیز به این موضوع کمک کرده‌اند. اما برخی کشورهای عضو پیمان شانگهای هستند که این مناسبات را قبول ندارند و به یکجانبه بودن آن معترض هستند، بنابراین بهترین راهکار، این است که به سمت همکاری‌های منطقه‌ای بروند. این استدلال قابل دفاع است، چرا که در همگرایی‌ها قطعاً می‌‌توان بازارهای بادوام‌تری پیدا کرد و در مقابل سلطه اقتصادی جهانی، کشورها قدرت چانه‌زنی خود را بالا ببرند. در پاسخ به این سؤال که گفته می‌‌شود برای رشد و توسعه اقتصادی و افزایش مبادلات تجاری، ما قطعاً باید FATF را بپذیریم باید گفت که مطمئناً نظم دادن و شفاف‌سازی در چهارچوب منطقی برای ایران مفید است، ولی چیزی که غرب به دنبال آن است فراتر از ادبیات ساده‌ای است که به کار می‌‌برد. با توجه به شرایط جنگ اقتصادی و تحریمی که دنیای سلطه با ما دارد از FATF استفاده ابزاری و امنیتی می‌‌کند و به همین دلیل نیز باید هوشیار باشیم. از سوی دیگر در حال حاضر بسیاری از کشورها عضو FATF نیستند، ولی در تجارت جهانی حضور دارند و بسیاری از کشورها نیز با هوشیاری به جای عضویت دائم، به دنبال عضویت ناظر هستند تا الزامات این نهاد شامل حال‌شان نشود.


بدون اجرای کامل FATF، امکان شکستن تحریم‌ها فراهم شد
غلامرضا مصباحی مقدم
عضو مجمع تشخیص مصلحت

پیوستن ما به پیمان شانگهای به عنوان نهمین عضو، موجب می‌‌شود از ظرفیت بسیار بزرگی برای همکاری‌ها، پیمان‌های اقتصادی و داد و ستدهای مالی بین مجموعه کشورهای عضو پیمان برخوردار باشیم و البته برخلاف صحبت‌های دولت قبل، عضویت ما در این پیمان، منوط به قبول حضور ما در کنوانسیون FATF نیست. ما با عضویت در پیمان شانگهای و بدون الحاق به FATF می‌‌توانیم تحریم‌هایی را که امریکا علیه ما تحمیل کرده تا حدود زیادی بشکنیم و بی اثر کنیم. به عبارت دیگر با این عضویت دائم، شرکت‌ها و بانک‌های عضو پیمان شانگهای با ما همکاری اقتصادی و داد و ستد مالی خواهند داشت بدون اینکه مشکلی برای ما ایجاد شود. این پیمان، خارج از روابط ایران با تحریم‌های غرب برقرار شده و کمک کننده خواهد کرد. حقیقتاً ما از همان ابتدا می‌‌دانستیم که عضویت ما در چنین نهادهای بین‌المللی و منطقه‌ای، منوط به قبول الحاق به FATF نیست. 


هژمونی امریکا به چالش کشیده شد
علی اکبر کریمی
نایب رئیس اول کمیسیون اقتصادی

وزن پیوستن به پیمان شانگهای بسیار بالاست و از نظر توان نظامی، ظرفیت‌های انرژی، ترانزیت کالا و... برای کشور ما دستاوردهای بالایی دارد. ایران با بازار بزرگی روبه‌رو است و می‌تواند وابستگی خود را از غرب کم کند.
هم‌اکنون سه عضو مهم این پیمان یعنی چین، روسیه و ایران از سوی کشورهای غربی و امریکا تحریم شده‌اند و عضویت ایران به این پیمان باعث شده تا هم افزایی بین کشورهای عضو ایجاد شده و هژمونی امریکا را به چالش بکشد و ابزاری برای تقابل با امریکا خواهد بود.
غرب با پیش کشیدن بحث عضویت در پیمان FATF به دنبال فشار به ایران است و متأسفانه در دولت قبل هم در این زمینه بسیار منفعلانه عمل شد و هر نوع تحرک بین المللی را منوط به پذیرش پیمان FATF می‌دانست تا غرب بر ما به لحاظ پولی و بانکی سلطه یابد.


فرصت خنثی سازی 80 درصد تحریم‌ها  فراهم شد
حمیدرضا ترقی
عضو حزب مؤتلفه اسلامی

عضویت در این پیمان علاوه بر موارد اقتصادی، به لحاظ افزایش ضریب امنیتی کشورمان نیز نقش بسیار بالایی در خنثی کردن تحریم‌های غرب علیه ایران دارد. از سوی دیگر این پیمان می‌‌تواند میزان تجارت و تبادل اقتصادی ایران را به چندین برابر افزایش دهد و علاوه بر گسترش تولید داخل، برای مثبت کردن تراز بازرگانی بین ایران و این کشورها که علاقه‌مند به استفاده از کالاهای ایرانی هستند نیز می‌‌تواند کارآمد باشد.
با عضویت در پیمان شانگهای زمینه سرمایه‌گذاری قدرت‌های اقتصادی عضو شانگهای در ایران نیز فراهم شده است، به گونه ای که می‌‌تواند تقریباً تا 80 درصد تحریم‌های امریکا را خنثی کند. پیمان شانگهای می‌‌تواند برای ایران در شرایط کنونی یک فرصت بی نظیر و تعیین کننده باشد.
البته در گذشته برخی همه چیز را منوط به الحاق ایران به FATF کرده بودند، ولی در طول فعالیت دولت سیزدهم بی خاصیت بودن آن بخوبی اثبات شد.


موانع تجارت با کشورهای عضو شانگهای باید برطرف شود
مصطفی رناسی
عضو اتاق بازرگانی اصفهان

کشورهای عضو این پیمان بسیار مهم و قابل توجه هستند و اینکه کشور ما در این پیمان حضور دارد، پتانسیل بالقوه‌ای برای ما بخصوص در حوزه اقتصادی ایجاد می‌‌شود، ولی به این معنا نیست که از فردا اقتصاد ما با این عضویت بهبود می‌‌یابد، بنابراین برای بالفعل شدن این پتانسیل‌ها باید موانعی که بر سر راه  توسعه اقتصادی وجود دارد، برداشته شود.


ادعای پیوستن به FATF ؛ شرط ارتباط با دنیا، درست نبود 
علی اکبر لبافی
معاون سابق وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

درباره پیمان شانگهای و مزایای حضور ایران در این پیمان، باید گفت عضویت در شانگهای اقدام مؤثری است زیرا می‌‌توانیم با کشورهایی که عضو آن هستند تعاملات پولی و بانکی داشته باشیم. علاوه بر آن می‌‌تواند مشکلات پولی و ارزی که با کشورهای منطقه داریم نیز حل کند. اینکه در سایر دولت‌ها اعلام می‌‌کردند بدون وجود FATF  نمی‌توان عضو هیچ پیمانی شد، درست نبود.


دوری از یکجانبه گرایی دلار
اکبر ابراهیم نژاد
عضو اتاق بازرگانی ایلام

ما می‌‌توانیم در زمینه پتروشیمی، میعانات، کشاورزی، دانش بنیان و... در اوضاع تحریم با روبل معامله کنیم و این نوع مراودات باعث می‌‌شود از بحث یکجانبه‌گرایی دلار دور شویم. بسیاری از کشورها بخصوص اعضای سازمان همکاری‌های شانگهای، روبل روسیه را قبول دارند و ما می‌‌توانیم با آن کشورها نیز مراوده اقتصادی داشته باشیم.


30 درصد اقتصاد دنیا در اختیار کشورهای شانگهای
بهاءالدین حسینی‌ هاشمی
کارشناس اقتصادی

پیوستن ایران به سازمان شانگهای به عنوان یک عضو رسمی ارزشمند است، چرا که چند کشور بزرگ در این پیمان عضو هستند. این کشورها دارای بازار بزرگی بوده و 30 درصد از اقتصاد دنیا را به خود اختصاص داده‌اند، بنابراین عضویت ما می‌‌تواند در توسعه تجارت و تسهیل مبادلات تجاری بین‌المللی تأثیرگذاری مثبتی داشته باشد و باعث کاهش هزینه‌های تجارت خارجی، جذب سرمایه‌‌گذاری مشترک شود و توسعه اقتصادی برای کشور به ارمغان بیاورد.


امکان مقابله مناسب با تحریم‌ها فراهم شد
محمدعلی رضایی
عضو اتاق بازرگانی ایران

بی شک عضویت در پیمان شانگهای می‌‌تواند بسیاری از مشکلات کشور را حل کند و در مبادلات تجاری و اقتصادی، ورود به بازارهای جهانی و... موفق‌تر عمل کنیم. ارتباط با سایر کشورها بویژه کشورهای منطقه‌ای و نزدیک می‌‌تواند به ما کمک کند تا با تحریم‌ها مقابله مناسب‌تری داشته باشیم. بسیاری از کشورها عضو FATF هستند، ولی از قوانین آن براحتی می‌‌گریزند و کسی متوجه آن نمی‌شود، ولی ما در ایران این قوانین را اجرا می‌‌کنیم. 


دولت قبل بهانه‌جویی می‌کرد
میثم پیله‌فروش
اقتصاددان

با وجود اینکه سال‌ها حرف از عضویت در شانگهای بوده، اما دولت قبل اعلام می‌‌کرد عضویت در هیچ سازمان جهانی به علت تحریم ما از FATF  وجود ندارد. اما باید گفت با توجه به اقدامی که دولت سیزدهم انجام داد عضویت با موفقیت به سرانجام رسید. از سوی دیگر اتفاقات و درگیری کشورهای دیگر در جهان نیز شرایط را برای کاهش فشار تحریم‌ها مناسب کرد. درخصوص FATF   که همه تصور می‌‌کنند بدون آن نمی‌شود با سایر کشورها ارتباط گرفت باید بگویم FATF  تنها یکی از روش‌های انتقال پول و مراودات مالی در جهان محسوب می‌‌شود.


وابستگی همکاری با سایر کشورها به FATF   فکر کاملاً غلطی است
محمدجواد محقق نیا
عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی

در حال حاضر، با عضویت ایران در سازمان همکاری‌های شانگهای همه بسترها برای همکاری آماده است. اگر از همه پتانسیل خود استفاده کنیم، می‌‌توانیم پرش اقتصادی قابل توجهی داشته باشیم و همچنین ایران در حال حاضر می‌‌تواند از قدرت سیاسی خود نیز بهره برده و صادرات را گسترش دهد. وابستگی همکاری با سایر کشور‌ها به FATF  فکر کاملاً غلطی است، زیرا FATF  یک نمایشی است که کشور امریکا در دنیا به جریان انداخته تا کشورهایی را که با آن همسو نبوده و مخالف هستند اذیت کند.


فرصت جهش صادرات ایران به کشورها
حسین اسلامی
کارشناس اقتصادی

بعد از تحریم روسیه مراوده‌های تجاری و... با این کشور بیش از پیش شده و مدتی قبل هیأتی از ایران که بخش فناوری هم جزئی از آن بود به این کشور اعزام شدند، توسعه تجارت در حال عملیاتی و کاربردی شدن است. هم اکنون در حوزه سخت‌افزاری ارتباطات خوبی با روسیه و دیگر کشورهای عضو شانگهای برقرار شده و رد و بدل زیرساخت‌ها در حال برقراری است.بعد از این در مراوده با روسیه و کشورهای مستقل مشترک‌المنافع و حتی کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، شرکت‌های ایرانی می‌‌توانند به نام ایران و با حجم بالا صادرات داشته باشند و تأثیر تحریم‌ها را کمرنگ کنند.


شانگهای؛ اقدام مؤثر ضدتحریمی دولت سیزدهم
محمد کهندل
اقتصاددان

پاشنه آشیل تحریم‌ها افزایش مبادلات خارجی است. بحث خنثی‌سازی تحریم‌ها از طریق ایجاد ارتباط با همسایگان و فعال کردن تجارت خارجی یکی از عملکردهای موفق دولت سیزدهم بوده، در حالی که چنین توان یا عزمی را در دولت قبل مشاهده نمی‌کردیم.ارتباط بیشتر با همسایگان از طریق پیمان‌هایی همچون پیمان دوجانبه ۲۵ ساله با روسیه، ارتباط با کشورهای اوراسیا و همچنین عضویت ایران در پیمان شانگهای، همگی شرایطی را فراهم کرده که دیگران دریابند ایران در قبال موضوع تحریم، سیاست جایگزین دارد.


مکانیسم شانگهای کشور را از FATF بی نیاز می‌‌کند
محمدرضا عبداللهی
پژوهشگر اقتصادی

با عضویت در شانگهای می‌‌توان تجارت با کشورهای منتخب و حاضر در این سازمان را افزایش داد. با توجه به تحریم‌های ظالمانه‌ای که به کشور ما در سال‌های اخیر وارد شده، عضویت در شانگهای اهمیت دوچندانی برای ایران دارد. در واقع همکاری با اعضای این سازمان می‌‌تواند قدرت تحریم‌ها را برای ایران کمتر کند و ما نیز می‌‌توانیم برای بهبود فعالیت‌های اقتصادی خود با اعضای حاضر در این سازمان همکاری‌های میان و بلندمدت داشته باشیم. چنین اقداماتی می‌‌تواند از نظر سرمایه‌گذاری، ارزش افزوده، اشتغالزایی و... اقتصاد ما را دستخوش تغییرات مثبت کند.


موانع مطرح درباره FATF درست نبود
بهنام تاج‌الدینی
عضو اتاق بازرگانی ایران

باعث خوشحالی است که با اقدامات دولت سیزدهم کشور ما به شانگهای پیوسته است. یکی از مهم‌ترین مزایای پیوستن ما به پیمان شانگهای توسعه تجارت خارجی و صادرات محصولات غیرنفتی است. با پیوستن به اینگونه پیمان‌ها تجارت صادراتی افزایش می‌‌یابد و امتیاز بسیار خوبی برای صادرات غیرنفتی مانند کشاورزی است. البته در این مسیر موانعی برای کسب و کارهای داخلی بخصوص برای صادرات غیرنفتی وجود دارد و باید این موانع را حل کنند تا تولیدکنندگان از این فرصت استفاده کنند. 


همکاری با کشورها ربطی به FATF   ندارد
مصطفی سمیعی نسب
عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق

حضور ایران در سازمان شانگهای می‌‌تواند بر دو محور تأثیر گذاشته و اثرات مثبت خود را نمایان کند. یکی از آنها هدف قراردادن برخی محصولات و کشورها به منظور توسعه صادرات و دیگری مربوط به واردات محصولات آماده یا مواد اولیه‌ای است که کشور به آن نیاز دارد. باید توجه داشته باشید که این سازمان مجموعه‌ای است که یک سوم کشوهای جهان را در خود جای داده و از سوی دیگر یک سوم تولیدات ناخالص جهان نیز توسط کشورهای عضو در شانگهای صورت می‌‌گیرد.


تأثیر پیمان‌های دو یا چندجانبه بر اقتصاد
محمود دودانگه
تحلیلگر مسائل اقتصادی

عضویت در اغلب پیمان‌های منطقه‌ای می‌تواند بر اقتصاد کشورها تأثیر بگذارد زیرا در چنین شرایطی تعامل اقتصادی افزایش پیدا  می‌کند. با ایجاد تأثیرات مثبت در بخش‌های اقتصادی متعدد میزان بهره‌وری در بخش‌های مختلف اقتصادی تغییر یافته و در نتیجه با خود رشد اقتصادی را به همراه دارد. در پاسخ به دولت‌هایی که می‌گویند: «به علت اینکه در FATF حضور نداریم، نمی‌توانیم با سایر کشورها ارتباط برقرار کنیم.» باید بگویم این دو امر با هم ارتباط مستقیمی ندارد.


ارتباط با کشورها مستلزم FATF نیست
محمود تهی دست
عضو اتاق مشترک ایران و پاکستان

عضویت در شانگهای صرفاً موضوع اقتصادی نیست، بلکه جنبه‌های دیگری همچون سیاسی، اجتماعی و... را به همراه دارد. باید توجه داشته باشید که ارتباط ایران با برخی کشورها مستلزم حضور در FATF نیست، بلکه می‌توانیم با کشورهای منطقه اقدامات تجاری خاص و کوچک خود را داشته باشیم. اما به منظور تجارت با برخی از کشورها نیازمند حضور در FATF هستیم که در این راستا دولت باید همزمان با موضوع شانگهای این امر را نیز پیگیری کرده و مشکلات آن را برطرف کند.


لزوم اتخاذ سیاست‌هایی برای حفظ سهم فروش انرژی
امیر عابدی
رئیس اتاق مشترک
ایران و قزاقستان

یکی از فرصت‌هایی که عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای برای ایران ایجاد می‌کند، استفاده از مسیر ترانزیتی است. در این راستا دولت باید نیاز سرمایه‌گذاری خود را برای آماده‌سازی این مسیرها برطرف کند تا بتواند زیرساخت مناسب و مورد نیاز این امر را مهیا و مسیر ترانزیتی به منظور استفاده از کشورهای این پیمان آماده شود. با برنامه‌ریزی درست می‌توانیم از ظرفیت‌  کشورهای عضو سازمان استفاده کرده و در برخی موارد از تهاتر در معاملات استفاده کنیم. 


حل مشکلات متقابل کشورها در پیمان شانگهای
محمدباقری بنابی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

باید از فرصت پیش آمده بدرستی استفاده کنیم، چرا که تنها عضویت در این پیمان کافی نیست باید زیرساخت‌ها را برای استفاده از این فرصت آماده کنیم.  عضویت ما در سازمان همکاری‌های شانگهای باعث می‌شود کشورهای عضو که تحریم هستند مانند روسیه بتوانند مشکلات متقابل خود را حل کنند. اگر کشورهای عضو پیمان شانگهای، عضو FATF نیز باشند باید در مبادلات تجاری خود با دیگر کشورها به این پیمان هم پایبند باشند، اما بیشتر مبادلات و مراودات تجاری با توافق بین دو کشور صورت می‌گیرد.


دلار از چرخه اقتصادی حذف می‌شود
فرشید ایلاتی
کارشناس اقتصادی

با عضویت در سازمان شانگهای  و حذف دلار از چرخه اقتصادی خود می‌توانیم نتایج مثبت آن را به صورت ملموس حس کنیم، زیرا کشور ما بیشترین آسیب را از حضور دلار در چرخه بازار خود دیده و معمولاً مشکلات ما در تجارت مربوط به سیستم سوئیفت و دلار می‌شود. در واقع اگر بتوانیم چرخه موازی با دلار برای تجارت خود ایجاد کنیم، می‌توانیم تعاملات و صادرات خود را با هند و روسیه افزایش دهیم. در چنین شرایطی افزایش و جهش قیمت ارز را در بازار نخواهیم داشت. 


فضای جدید ارتباط با همسایگان و کشورهای آسیایی 
عباس مقتدایی
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس


شانگهای به عنوان نهادی که در عرصه روابط بین‌الملل توانسته است جایگاه ویژه پیدا کند، فرصت مناسبی است تا ایران بتواند از این ابزار برای پیشبرد منافع خود بهره‌گیری کند. ما 15 سال بود که تمایل خود را برای عضویت کامل در این پیمان و سازمان اعلام کرده بودیم ولی با وجود تلاش‌های دولت‌های قبل، چنین امری محقق نشد. دولت سیزدهم با اتخاذ سیاست‌های صحیح و اجرای قوی‌تر اهداف خود توانسته است به عنوان عضو دائم این سازمان شناخته شود. اکنون باب جدیدی برای ارتباط با همسایگان و کشورهای آسیایی پدید آمده است.


دستاورد بزرگ ایران در حوزه بین‌الملل
ابراهیم عزیزی
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس

یکی از پیمان‌های بسیار خوبی که امروز در پیش روی کشور قرار دارد، پیمان شانگهای است که فرصت‌های ارزشمندی را از جهت تجاری، اقتصادی و همچنین تلاش‌های مشترک برای رسیدن به امنیت منطقه‌ای فراهم می‌کند. دولت سیزدهم با دیپلماسی خوب بویژه در حوزه اقتصادی، به این پیمان پیوست تا به این ترتیب فرصت‌هایی فراهم شود که هم در حوزه اقتصادی و تجارت بین‌الملل و هم در زمینه تأمین امنیت منطقه‌ای بسیار نقش آفرین باشد. بدون شک اگر با پیگیری جدی دولت و وزارتخانه‌های مرتبط از ظرفیت شانگهای استفاده نکنیم، یک فرصت سوزی بزرگ محسوب می‌شود. 


ایجاد ارزش مشترک در شانگهای نیاز به FATF را رفع می‌کند
محمد علیپور
عضو کمیسیون اقتصادی دوره دهم مجلس

کشور ما از سال‌ها قبل عضو افتخاری سازمان همکاری‌های شانگهای بود و خوشبختانه با اقدام‌ها و تلاش‌های دولت به عضویت رسمی این پیمان درآمد تا فرصت‌های بسیار خوبی را بخصوص در حوزه اقتصادی برای کشورمان ایجاد کند. کشورهای عضو پیمان شانگهای مانند چین، روسیه و هند که کشورهای بزرگی از نظر جمعیتی و جغرافیایی هستند، بازار بزرگی را از نظر اقتصادی به روی کشور ما بازمی‌کنند و ما می‌توانیم با این کشورها نفت مبادله کرده و صادرات حوزه غیرنفتی خود را افزایش دهیم و سرمایه‌گذاری مشترک داشته باشیم و این به نفع کشور ماست.


حذف فشارهای تحریمی در قالب پیمان شانگهای
محمدرضا نجفی منش
رئیس کمیسیون تسهیل کسب و کار اتاق بازرگانی تهران

حضور در پیمان‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی، موضوعی است که تمام کشورهای دنیا به آن معتقدند چرا که سبب قوی‌تر شدن در منطقه می‌‌شود. عضویت ایران در پیمان شانگهای نیز از این قاعده مستثنی نیست و مطمئناً حضور در میان کشورهای بزرگی همچون روسیه و چین باعث بهبود مناسبات تجاری و بالطبع اقتصاد کشور می‌‌شود.


امکان انجام معاملات تجاری با روبل
یحیی ابراهیمی
فعال اقتصادی

کشورهایی که عضو پیمان شانگهای هستند، روبل را قبول دارند و این یعنی افزایش زمینه تجارت ما با کشورهایی که در این پیمان عضو هستند. روسیه یکی از اعضای مهم پیمان شانگهای است که اعضای این پیمان، این کشور و پول آن را قبول دارند؛ بنابراین هرچقدر ما بتوانیم با این کشورها مراوده تجاری برقرار کنیم، در کمرنگ کردن اثرات تحریم‌ها تأثیر دارد.


اتصال به بلوک بزرگ اقتصادی دنیا
هادی حق‌شناس
اقتصاددان

عضویت در سازمان شانگهای از این جهت مهم تلقی می‌‌شود که تقریباً نصف جمعیت جهان در کشورهایی است که عضو شانگهای هستند و تجارت آنها رقمی بیش از 7 میلیون میلیارد دلار است. به عبارتی دیگر چه به لحاظ حجم تجارت و چه به لحاظ حجم تولید ناخالص ملی  یا وسعت، یکی از مهم‌ترین بلوک‌های اقتصادی جهان است و ایران به این سازمان به عنوان عضو رسمی ملحق شده است.


حضور جدی ایران در منطقه اوراسیا
علی نقیب
رئیس کمیسیون صنعت 
و معدن اتاق تهران

پیمان شانگهای یک پیمان مهم در اوراسیا است که می‌‌تواند همه کشورهای عضو را از کشورهای غربی بی‌نیاز کند؛ پیمان بزرگی که هرچند ایران تاکنون نیز به عنوان ناظر در آن حضور داشته، اما قطعاً رسمی شدن عضویت در این پیمان منطقه‌ای، می‌‌تواند بر اقتصاد کشور بویژه حوزه صادرات اثری بسیار مناسب و تأثیرگذار داشته باشد.


بدون FATF در پیمان شانگهای عضو شدیم
محمدعلی عباسی
مسئول سابق توسعه روابط اقتصادی 
ایران – ازبکستان

عضویت درشانگهای باعث می‌‌شود ما به دنبال توسعه اقتصادی در کشور باشیم و مزایای زیادی دارد، چون کشورهایی با جمعیت بالا عضو این پیمان هستند و بازار بزرگی پیش روی کشور ماست، بجز چین و هند و روسیه، کشورهای حاشیه دریای خزر نیز در این پیمان حضور دارند، از این جهت عضویت در این پیمان برای کشور ما هم ارزشمند است.


امکان خنثی‌سازی تحریم ها
محمدحسین روشنک
 عضو اتاق بازرگانی ایران

حضور در پیمان‌هایی مانند شانگهای قطعاً باعث خروج از انزوا می‌شود. از سوی دیگر در دور زدن تحریم‌ها و مقابله با آن نیز بسیار مفید خواهد بود و جای تردید نیست که حضور در این پیمان‌ها باعث فعال شدن یک کشور در دنیا می‌شود.


فرصت دستیابی ایران به بازارها
مسعود دانشمند
 عضو اتاق بازرگانی ایران

فارغ از تحریم، هر چقدر ایران در این پیمان‌های منطقه‌ای حضور فعال داشته باشد به نفع اقتصاد ایران است و عضویت در چنین پیمانی می‌‌تواند اثر تحریم‌ها را نیز تا حدود زیادی خنثی کند. اگر از ظرفیت پیمان‌ها استفاده کنیم، بی‌شک به بازارهای مطمئنی دست  می‌یابیم.


افق‌های روشن اقتصاد ایران
مهدیه ضیائیان
دبیر کمیته کارآمدی برنامه و بودجه مجلس

عضویت در شانگهای موجب شده اقتصاد کشور از انزوایی که غرب ایجاد کرده، خارج شده و تحریم‌ها بی‌اثر شوند. با این اقدام، یک دروازه برای اقتصاد ایران به سمت افق‌های روشن ایجاد می‌شود.


ایجاد منابع پایدار درآمد ارزی
حمیدحاجی عبدالوهاب
 معاون وزیر اسبق تعاون، کار و رفاه اجتماعی

با توجه به اینکه می‌توانیم با اعضای حاضر در سازمان همکاری‌های شانگهای تبادلات فرهنگی و اقتصادی داشته باشیم، با چنین تبادلاتی ایران دارای منابع پایدار درآمد ارزی، اقتصادی و... می‌شود.


حضور بخش خصوصی در شانگهای
یاور دشتبانی
اقتصاددان

عضویت در چنین سازمان‌هایی منجر به کمرنگ شدن اثر تحریم از طریق صادرات می‌شود و همچنین می‌تواند تولید برخی بخش‌ها همچون محصولات کشاورزی و مصالح ساختمانی را افزایش دهد. اتاق‌های بازرگانی نیز باید در این عرصه حضور داشته باشند.


حذف اثرات مخرب تحریم
مرتضی افقه
اقتصاددان

اتصال ایران به سازمان همکاری‌های شانگهای و هر عاملی که منجر به ایجاد رونق اقتصادی در کشور شود، عامل مثبتی محسوب می‌شود؛ در این میان عضویت در سازمان همکاری‌های شانگهای نیز از جمله اقدامات تأثیرگذار است، به طوری که می‌تواند اثرات مخرب چند ساله تحریم را از بین ببرد.


رونق بخش کشاورزی
مجتبی نبی‌زاده
کارشناس اقتصادی
هرچه در شرایط تحریم ارتباط خود را با کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع افزایش و محدودیت در صادرات را کاهش دهیم، می‌توانیم در مقابل تحریم‌ها ایستادگی کنیم. این عضویت موجب رونق صادرات، سرمایه‌گذاری خارجی و کشاورزی می‌شود.


فرصت شانگهای برای ایران
فریال مستوفی
رئیس کمیسیون پول و سرمایه اتاق بازرگانی ایران

پیوستن ایران به هر سازمان بین‌المللی یا منطقه‌ای، کار بسیار درستی است. ایران باید قبل از این به چنین پیمان‌هایی ورود می‌کرد. عضویت در چنین پیمانی بی‌شک می‌تواند روابط بین اعضا را توسعه بخشد.


شانگهای فریب FATF را آشکار کرد
عبدالمجید شیخی
 اقتصاددان

عضویت رسمی در شانگهای ابعاد مختلفی دارد و شاید مهم‌ترین بعد آن را بتوان برملا شدن نادرستی صحبت‌های دولتمردان سابق دانست. عضویت کامل ایران توسط دولت سیزدهم نشان داد که هیچ پیمان منطقه‌ای منوط به امضای FATF نیست.


منافع پیمان شانگهای برای ایران
غلامحسین تقی نتاج
مدیرسابق در نظام بانکی

عضویت در پیمان شانگهای در برآیند کلی، تبعات مثبتی برای ایران خواهد داشت، بویژه در شرایطی که تحریم‌های علیه کشور موجب شده تا در دسته‌بندی‌های بین‌المللی به سوی شرق گرایش پیدا کنیم. پیگیری و درخواست عضویت در این پیمان توسط دولت‌های مختلف قبلی، گواهی بر فزونی منافع این پیمان بر مخارج مالی و غیرمالی آن است.


ایران؛ راه تنفس اقتصادی چین و روسیه
علی رهجو
اقتصاددان

یکی از اقداماتی که با عضویت در شانگهای رخ می‌دهد ایجاد امنیت سیاسی در کشور است. این امر منجر به ایجاد بستری برای فعالیت‌های اقتصادی می‌شود. یکی از مهم‌ترین اجزای تجارت وجود بستر فعالیت‌های اقتصادی است که با شکل‌گیری ساختار امنیتی در کشور یک بستر اقتصادی جدید و متفاوت ایجاد می‌شود. یکی از اهداف حضور در شانگهای انجام فعالیت‌های اقتصادی با دو قدرت جهان یعنی چین و روسیه است، زیرا راه تنفس اقتصادی این دو کشور ایران است.


افزایش صادرات نفت بدون FATF
 فردین آقابزرگی
کارشناس بازار سرمایه

عضویت در شانگهای با فرض تحقق پارامترهایی که در این راستا تأیید شده تا صادرات و واردات را رونق دهیم گام مثبتی در اقتصاد محسوب می‌شود. در واقع با چنین عضویتی می‌توانیم به‌جای دلار از واحدهای پولی کشورهای مقابل برای تجارت استفاده کنیم. روسیه و چینFATF را قبول ندارند؛ در سازمان همکاری‌های شانگهای دو کشور که دارای نفت و محصولات وابسته به آن هستند وجود دارد که یکی ایران و دیگری روسیه است و در مقابل کشورهایی که نیاز به این مواد دارند نیز حضور دارند.


تبدیل به بزرگترین پیمان اقتصادی 
یحیی آل‌اسحاق
عضو اتاق بازرگانی

 پیمان شانگهای عمدتاً یکی از پیمان‌های امنیتی و سیاسی است و تولید ناخالص ملی کشورهای عضو این پیمان در حدود 21 تریلیون دلار است که 75 درصد آن مربوط به کشور چین است. اگر برخی کشورهای دیگری که در انتظار پیوستن به این پیمان هستند، نیز اضافه شوند می‌تواند به بزرگ‌ترین پیمان اقتصادی، سیاسی و امنیتی در جهان تبدیل شود و جایگاه بسیار بالایی دارد. حضور ایران در این پیمان هم به نفع کشور ما است و هم به نفع کشورهای عضو این پیمان. 


نیمی از جمعیت جهان در شانگهای
فداحسین مالکی
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

ایران از نظر سوق الجیشی و هم اینکه تکیه بر پهنه عظیم دریای عمان، دریای آزاد و خلیج فارس دارد از موقعیت ممتازی برخوردار است و همگی از امتیازات فوق‌العاده ایران محسوب می‌شود. از سوی دیگر نیز قدرت‌های اقتصادی کشورهای منطقه در این سازمان حضور دارند و به نوعی می‌توان گفت نیمی از جمعیت دنیا در این سازمان هستند که این موضوع هم می‌تواند بر معادلات سیاسی، امنیتی و اقتصادی تأثیرگذار باشد. 


FATF فرشته نجات نیست
فرشید باقریان
استاد دانشگاه

پیمان شانگهای بخشی از دکترین نگاه به شرق است که البته منظورمان جغرافیا نیست بلکه یک تفکر جوهری است. یکی از کشورهای عضو پیمان شانگهای، چین است که در حال حاضر دومین اقتصاد برتر جهان به شمار می‌رود. تجارت، یکی از راه‌های تضمین امنیت است و ایران هم به دنبال یک دکترین و تفکر جوهری شرق، تأمین امنیت، تأمین اقتصاد و همچنین نقیض غرب است. این چند مورد را که کنار هم قرار دهیم می‌بینیم بهترین راه برای اعلام موجودیت مان در این تفکر، استفاده از دستگاه فکری شانگهای است.


نیازی به FATF نداریم
احمد علیرضا بیگی
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها

امروزه دیگر یکجانبه‌گرایی امریکا برای تحت تأثیر قرار دادن کشورها به بیش از حد خود رسیده، از این‌رو در پیمان شانگهای این موضوع اثر خود را به نمایش گذاشته، به‌طوری که اعضای پیمان شانگهای هم به‌دنبال این هستند تا این یکجانبه‌گرایی را خنثی کنند. عضویت رسمی کشور ما در پیمان شانگهای دارای مزایای بسیاری از لحاظ سیاسی، امنیتی و بخصوص اقتصادی است. یک سوم اقتصاد جهان مربوط به کشورهای عضو این پیمان یعنی چین، روسیه و هند است؛ بنابراین بازار بزرگی پیش روی ماست و می‌تواند کشور ما را از بعد اقتصادی از انزوایی که امریکا و غرب بر ما تحمیل کرده‌اند، نجات دهد. عضو نبودن در FATF تأثیری در پیوستن کشور ما به این پیمان نداشت.


پیوستن به FATF بهانه دولت قبل بود
مصطفی نخعی
عضو کمیسیون انرژی مجلس

یکی از اهداف تحریم‌های غرب بخصوص امریکا منزوی کردن ایران در دنیا و منطقه بود ولی دیپلماسی هدفمندی که دولت دنبال کرد منجر به عضویت ما در پیمان منطقه‌ای شانگهای شد که خود یک موفقیت بزرگ محسوب می‌شود. ایران موفق شد در سازمان شانگهای که نماد ایستادگی در مقابل ناتو و نفوذ امریکا در منطقه به‌شمار می‌رود به این موفقیت بزرگ دست پیدا کند.
حضور چین و هند به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کنندگان انرژی و همچنین روسیه و ایران به‌عنوان تولیدکنندگان انرژی دنیا، ظرفیتی بی‌نظیر در عرصه انرژی برای کشورهای عضو شانگهای به وجود می‌آورد که طبیعتاً نقش ایران می‌تواند بسیار کلیدی، مؤثر و مهم باشد.



استفاده از فرصت شانگهای
ابوالفضل ظهره‌وند
سفیر سابق ایران 
در ایتالیا

شانگهای یک مجموعه اقتصادی -امنیتی جدید در حوزه بین‌الملل با ظرفیت بسیار بالاست که در سطح جهانی از جنبه اقتصادی، جمعیتی و همچنین جنبه تولید و معادلات امنیتی بسیار تأثیرگذار است. ایران با عضویت در شانگهای موفق شد که یک گام بلند برای نجات از تنهایی استراتژیک و خروج از انزوا بردارد و در مسأله تولید امنیت نیز هزینه‌های‌مان را کاهش دهد. عضویت در این پیمان همچنین زمینه‌ساز خنثی‌سازی هزینه‌های تحریم شده و با استفاده از ظرفیت شانگهای می‌توانیم برای بازاریابی و یافتن بازارهای جدید بیرون از سلطه امریکا و متحدانش تلاش کنیم. 


مرگ تحریم‌های ظالمانه غرب
الله‌وردی دهقانی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

عضویت رسمی در سازمان همکاری‌های شانگهای آغازی بر مرگ تحریم‌های ظالمانه امریکا و غرب بر کشورمان خواهد بود. اکنون بلوک شرق در مقابل بلوک غرب قرار گرفته و این یعنی پایان سیطره غرب بر اقتصاد و صنعت دنیا خواهد بود. کشورهای مهمی مانند چین، روسیه و هند در پیمان شانگهای عضو هستند و با پیوستن ایران به این پیمان می‌توان از سیطره یورو اروپا و دلار امریکا و هژمونی یکطرفه این کشورها رهایی یافت. پیوستن ایران به پیمان شانگهای هم نشان داد که بدون FATF هم می‌توان عضو این پیمان شد و می‌توان با توافقی که با کشورهای عضو انجام می‌شود، مبادلات تجاری را انجام داد.  



گره زدن بی‌ربط FATF در ارتباط با کشورها
عطا بهرامی
تحلیلگر مسائل اقتصادی

عضویت در شانگهای چند مسأله موجود در کشور ما را حل خواهد کرد. یکی از مهم‌ترین این مسائل سرمایه‌گذاری است که باید آن را حل کرد. مهم‌ترین کشور در سازمان همکاری‌های شانگهای، چین است به طوری که حتی روسیه نیز موافقت کرده تا نام این سازمان، شانگهای که یک نام چینی است قرار داده شود. در حوزه سرمایه‌گذاری سه موضوع از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که آنها شامل فناوری، پول و مدیریت می‌شود و در کشورهای حاضر در این سازمان تنها چین است که همه این سه مورد را در خود جای داده است. بنابراین ما می‌توانیم با گسترش فعالیت خود با این کشور از این بخش‌ها بهترین استفاده را ببریم. 


برای تجارت FATF بی‌تأثیر است
حمید طیبی
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران

عضویت ایران در شانگهای از جمله اقداماتی است که صد درصد بر بخش‌های اقتصادی تأثیرات مثبت دارد. اما مشاهده نتایج اقداماتی که در این راستا صورت می‌گیرد زمانبر بوده و جزو اقدامات بلندمدت محسوب می‌شود. در واقع هر چه میزان فعالیت‌های ایران و رایزنی‌ها بیشتر شود، نتایج زودتر خود را نشان خواهد داد. علاوه بر آن بازرگانان در گام اول باید بازار و نیاز این کشورها را بررسی کرده و پس از محاسبات لازم اقدام به صادرات محصولات کنند. FATF تأثیری در برقراری ارتباط با کشورهای شرقی ندارد.


نقش اتاق‌های مشترک در توسعه صادرات
مجید پورکائد
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران

در حال حاضر، با کشورهای چین و روسیه که ابرقدرت‌های جهان به شمار می‌روند موافقتنامه‌هایی داشته‌ایم که بر اساس آن بتوانیم مراوداتی داشته و نیازهای خود را برطرف کنیم. FATF در واقع سیستمی است که مربوط به مراودات پولی از طریق سیستم بانکی است و تأثیری بر ارتباط برقرار کردن کشورها با هم ندارد. در این میان و با عضویت ایران در شانگهای، اتاق‌های مشترکی که کشور مقابل آنها عضو این سازمان هستند، می‌توانند نقش مهمی را ایفا کنند .


تجارت با کشورها بدون FATF
راضیه شعبان
کارشناس مسائل اقتصادی

با توجه به اینکه چین و روسیه دنبال سرمایه‌گذاری در جهان هستند، بنابراین احتمالاً ایران ظرفیت مناسبی در این خصوص به شمار می‌رود؛ زیرا در حال حاضر در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور نیازمند سرمایه‌گذاری هستیم.
FATF در ایران اشتباه تعریف شده زیرا ماهیت آن اصلاً سیاسی نیست، بلکه برنامه‌ای برای انجام مبادلات اقتصادی محسوب می‌شود و ربطی هم به رابطه برقرار کردن ما با کشورهای دیگر ندارد.


تجارت آزاد با کشورهای شانگهای
کامبیز میرکریمی
نایب رئیس اتاق مشترک ایران و روسیه

با عضویت در شانگهای، شرایط امنیت سیاسی کشور دستخوش تغییراتی می‌شود که با این امر می‌توان از قاچاق جلوگیری کرد. در گام اول باید تجارت آزاد را فعال کرد، زیرا با این اقدام حجم صادرات افزایش پیدا می‌کند.اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه بیشترین برنامه را با عضویت در این سازمان در نظر دارد که برای رسیدن به اهداف آنها زیرساختی آماده کنیم که نتایج آن را در بلندمدت ببینیم.بزرگترین تولیدکننده و مصرف کنندگان انرژی عضو این سازمان شامل ایران و روسیه در مقابل بزرگترین مصرف کنندگان - چین و پاکستان - قرار دارند.


مزیت تجارت با ایران برای شانگهای
غلامعلی فارغی
نایب رئیس اتاق مشترک ایران و قزاقستان

ایجاد همکاری‌هایی همچون بستن قرارداد یا تفاهمنامه‌های بین‌المللی می‌تواند بر عرصه‌های سیاسی و اقتصادی تأثیرات قابل توجهی بگذارد، به شرطی که از ظرفیت‌های اقتصادی بیشترین بهره را ببریم تا تغییرات اقتصادی عمده‌ای رخ دهد. یکی از مسائل مهم و قابل توجه در عضویت این سازمان این است که در میان اعضای آن اغلب کشورها در حوزه صادرات غیر نفتی ظرفیت بالایی دارند. بنابراین در این عرصه رقبای زیادی داریم اما در این رقابت ما نیز می‌توانیم برنده شویم زیرا به علت نزدیکی به این کشورها هزینه حمل کمتری داریم.



حذف محدودیت‌های معاملاتی غرب
علی‌محمد شریعتی‌مقدم
عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران

بخشی از بازارهای کشورهای عضو شانگهای بکر است؛ بنابراین قرارگیری در کنار کشورهای آسیای میانه و تجارت با آنها می‌تواند منجربه رشد اقتصادی و پوست انداختن این حوزه شود. در کشورهای آسیای میانه سرمایه‌گذاران بین‌المللی متعددی حضور دارند که می‌توانند باعث ایجاد زمینه‌های بیشتر در حوزه اقتصاد شده و رشد اقتصادی را با خود به همراه داشته باشد.  از سوی دیگر می‌توانیم سرمایه‌گذاری‌های مشترکی نیز با این کشورها داشته باشیم. یکی از موارد پر‌اهمیت در خصوص همکاری با اعضای این سازمان این است دیگر محدودیت‌هایی را که کشورهای غربی برای ما قرار داده‌اند، نداریم.


تضعیف موقعیت اقتصادی امریکا
احمدحسین فلاحی
نماینده مجلس

برخلاف دولت‌های قبلی که به بهانه نپیوستن به FATF، تلاشی برای پیوستن به پیمان شانگهای نکردند، دولت سیزدهم با دیپلماسی قوی خود توانست بدون ملحق شدن به معاهده FATF به عضویت رسمی پیمان شانگهای درآید و از ظرفیت‌های 15 کشور همسایه استفاده کند. دولت قبل از ظرفیت‌های کشورهای همسایه غافل شده بود، در حالی که ظرفیت‌های زیادی برای مبادلات اقتصادی و ترانزیتی با کشورهای همسایه وجود دارد. عضویت در پیمان شانگهای مسیر خنثی‌سازی تحریم‌های غربی و امریکایی بدون پیوستن به FATF است، چرا که این کشورها FATF را بهانه کرده بودند. با عضویت در شانگهای، ارتباط با همسایه‌ها احیا شد.


ضربه شانگهای به یکه‌تازی دلار
علی جدی
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

پیمان شانگهای یک پیمان منطقه‌ای است که باعث می‌شود تکروی امریکا کمتر شود و یکه‌تازی دلار را تعدیل کند. از سوی دیگر کشورهایی که عضو پیمان شانگهای هستند می‌توانند از ظرفیت‌های همدیگر استفاده کنند و با معاملات اقتصادی که انجام می‌دهند، در بحث اقتصادی جهان تأثیرگذار باشند.
کشور ما نیز با عضویت در این پیمان که کشورهای قدرتمندی مانند روسیه و چین در آن عضو هستند و جزو 10 کشور برتر اقتصادی جهان محسوب می‌شوند، می‌تواند تبادل تجاری و اقتصادی داشته باشد و خلأ تحریم‌ها و محدودیت‌هایی را که امریکا و غرب علیه کشور ما ایجاد کرده‌اند، پر کند.


تحریم غرب کم‌اثر می‌شود
محمد جلیلی
اقتصاددان

سازمان همکاری‌های شانگهای از جمله سازمان‌هایی است که محور و اساس شکل‌گیری آن اقتصاد بوده و کشورهای شرقی اعضای آن را تشکیل داده‌اند. در دولت گذشته همه تلاش‌ها به منظور همکاری و ارتباط برقرار کردن با کشورهای غربی‌ها صورت گرفته که همه تلاش‌ها و زمانی که صرف این کار شد بی‌نتیجه بود. اما دولت سیزدهم با توجه به همین امر شرایط و اقدامات خود را بر اساس ارتباط با شرق تنظیم کرد. عضو شانگهای شدن اقدام خوبی در حوزه اقتصاد محسوب می‌شود به‌طوری که می‌توان برخی از تأثیرات مثبت آن را در بلند مدت به صورت ملموس رصد کنیم. با این عضویت در واقع تحریم غرب کم‌اثر می‌شود که تأثیرات آن را در کوتاه مدت خواهیم دید.



حذف حاکمیت دلار و یورو 
احسان ارکانی
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس

​​​​​​​سازمان همکاری‌های شانگهای یکی از پیمان‌های مهم است که در شرق جهان تشکیل شده، سازمانی که کشورهای تراز اول شرقی مانند چین، روسیه، آسیای میانه، پاکستان و هند عضو آن هستند و اخیراً هم که ایران به عضویت رسمی این سازمان درآمد؛ بنابراین اکنون یک محور قدرتمندی در شرق تعریف شده که دیگر تنه به تنه کشورهای غربی و پیمان‌هایی مانند ناتو می‌زند. کشورهای عضو دارای زیرساخت‌های بازرگانی، بانکی و پولی هستند و کشور ما می‌تواند از این ظرفیت‌ها به نحو مطلوب برای حل مشکلاتی که امروزه با آن دست به گریبان هستیم برای خنثی‌سازی تحریم‌ها و حذف حاکمیت دلار و یورو و... استفاده کند. 


















60 کارشناس و فعال اقتصادی دستاورد بزرگ دولت سیزدهم در پیوستن به سازمان همکاری‌های شانگهای را بررسی کردند

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8022/11/629019/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها