مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی در پاسخ به «ایران» خبر داد

عرضه روزانه 5200 تن گاز مایع یارانه‌ای


گروه اقتصادی/ با نزدیک شدن به روزهای سرد سال اهمیت تأمین سوخت زمستانی دوچندان می‌شود، بویژه در بخش خانگی که برای ایران برخلاف اغلب کشورهای جهان تأمین سوخت آن خط قرمز محسوب می‌شود. امسال نیز مانند سال‌های گذشته در نظر گرفته شده که بخشی از سوخت مصرفی کشور در زمستان از گاز و بخشی هم از فرآورده‌های نفتی تأمین شود. کشور ما در زمستان روزانه بیش از 850 میلیون متر مکعب گاز شیرین می‌سوزاند و کم و بیش از سوخت مایع از جمله نفت گاز نیز برای جبران کسری بویژه در بخش‌هایی مانند صنعت و نیروگاه استفاده می‌کند. سال گذشته معادل 200 میلیون متر مکعب کسری گاز مورد تقاضا از محل سوخت مایع و فرآورده‌های نفتی تأمین شد. در خصوص شرایط امسال سراغ مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی رفتیم.
علی اکبر نژادعلی در گفت‌و‌گو با «ایران» با اشاره به اینکه سوخت اصلی زمستان گاز است اما از دو ماه قبل ذخیره‌سازی سوخت مایع برای زمستان را آغاز کرده‌ایم، توضیح می‌دهد: «در سال‌جاری باتوجه به برآوردها و پیگیری‌های انجام شده از ابتدای سال‌جاری برنامه‌های ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌های کشور در اولویت برنامه‌های شرکت قرار گرفت به‌طوری که در 5 ماهه ابتدای سال‌جاری به‌طور میانگین حدود 36 درصد سوخت مایع بیشتری به نیروگاه‌های کشور تحویل شد و در شهریور ماه و نیمه اول مهرماه نیز این روند ادامه داشت. ضمن آنکه برنامه‌های ذخیره‌سازی در انبارهای نفت به منظور آمادگی زمستانی نیز از هم اکنون در حال انجام است و مشکلی در این زمینه رخ نخواهد داد.»
او در خصوص وضعیت تأمین و عرضه ال پی جی به‌عنوان سوخت مصرف کنندگان مجاز نیز توضیح می‌دهد: «با تلاش کارکنان صنعت نفت در شرکت ملی پالایش و پخش، در حال حاضر روزانه حدوداً 5200 تن گاز مایع یارانه‌ای جهت مصرف کنندگان مجاز(خانوارهای عدم بهره‌مند از گاز طبیعی یا شهری، صنوف مجاز، صنایع) به 75 شرکت توزیع کننده گاز مایع (بخش خصوصی) تحویل می‌شود. این فرآورده در بخش خانگی، مخصوص پخت و پز تخصیص داده شده و براساس ضوابط موجود برای مصارف حرارتی خانوارهای مذکور سهمیه نفت سفید به مقدار مشخص باتوجه به شرایط اقلیمی تخصیص و تحویل می‌شود.»
مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی علاوه‌بر مطلوب ارزیابی کردن وضعیت ذخایر سوخت زمستانی، از پایداری عرضه سوخت حمل‌ونقل نیز با وجود رشد قابل توجه مصرف خبر می‌دهد. اما در خصوص سوخت زمستان امسال، بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از 2 ماه است جلسات شرکت ملی گاز ایران برای برنامه‌ریزی در زمینه تأمین نیاز این فصل آغاز شده و آن‌طور که مجید چگنی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران می‌گوید ناترازی تولید و مصرف در زمستان امسال مانند سال قبل وجود دارد و لازم است که در کنار اقدامات برای تأمین، مردم نیز با مدیریت مصرف به بهبود شرایط کمک کنند. ایران سومین تولیدکننده گاز جهان است که تقریباً می‌توان گفت تمام تولیدات خود را به‌دلیل بی‌توجهی به بهینه‌سازی مصرف می‌سوزاند.

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8022/14/629026/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها