در پی انفجار پل کریمه، پوتین دستور تقویت امنیت این منطقه و همچنین انتصاب فرمانده جدیدی در اوکراین را داد

تغییر استراتژی نظامی روسیه در جبهه اوکراین


زهره صفاری/ ولادیمیر پوتین حدود 7 ماه پرتلاطم از آغاز بحران اوکراین، استراتژی عملیات ویژه نظامی مسکو در شرق اروپا را با انتصاب فرماندهی تازه نفس و باسابقه تغییر داد.
به گزارش خبرگزاری تاس روسیه، ایگور کوناشنکف، سخنگوی وزارت دفاع روسیه با تأیید این انتصاب گفت: «ژنرال سرگئی سوروویکین، فرماندهی ویژه نیروهای مشترک در پایگاه اوکراین را خواهد داشت. او پیشتر فرماندهی ارتش روسیه در سوریه را برعهده داشته است.»
سوروویکین 55 ساله سومین افسر عالیرتبه‌ای است که در ظرف یک هفته گذشته به سمت جدیدی منصوب شده است. بنا بر اعلام وزارت دفاع روسیه او از سال 2017 تاکنون فرماندهی نیروی هوایی و فضایی مسکو را برعهده داشته است. این ژنرال باسابقه به خاطر نقش مؤثر در کنترل درگیری‌ها در تاجیکستان و چچن و همچنین سوریه شهرت دارد. سوروویکین از ماه جولای تاکنون فرماندهی نظامیان جنوب اوکراین را در اختیار داشت اما نام سلف او در سمت جدیدش هرگز به صورت رسمی از سوی مسکو اعلام نشده است. الکساندر وائوتراورز، کارشناس نظامی سوئیس معتقد است: «این انتصاب نشان‌دهنده تغییر در هدایت میدان نبرد است چراکه تا به اینجا ارتش روسیه با 5 فرماندهی در مناطق مختلف اداره می‌شد و حالا ما شاهد یک ارتش کامل با یک لیدر و یک پایگاه هستیم که مستقیماً عملیات ویژه نظامی مسکو در کی یف را هدایت می‌کند.»
تقویت امنیت در کریمه
ساعاتی پس از انفجار پل کریمه و ایجاد اختلال در روند تردد و تجارت در این منطقه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه فرمان تقویت تمهیدات امنیتی در اطراف پل کریمه را که یکی از گذرگاه‌های مهم انرژی و گازی روسیه با اروپا به شمار می‌رود، امضا کرد. براساس این سند سرویس امنیتی فدرال روسیه ملزم به هماهنگی و امکانات حمایتی برای حفظ امنیت تنگه ارتباطی کرچ شده است. این حکم عصر شنبه و ساعاتی پس از انفجار این پل به اجرا درآمد. صبح شنبه انفجار کامیونی روی پل کریمه، تانکرهای سوخت قطار باری عبوری از این پل را دچار حادثه کرد که در این انفجار سه نفر کشته شدند. در پی این انفجار، سخنگوی وزارت دفاع امریکا تنها به اینکه از این انفجار اطلاع پیدا کرده، اکتفا کرد اما کاخ سفید و وزارت خارجه امریکا حاضر به اظهارنظر در این باره نشدند.
کشته شدن صدها مزدور در زاپوریژیا
بی‌اعتنایی واشنگتن به هشدار مسکو درباره استخدام مزدوران خارجی برای حضور در خط مقدم جبهه، واکنش شدید روسیه را در پی داشت. به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، وزارت دفاع روسیه با صدور بیانیه‌ای درباره تازه‌ترین تحولات عملیات ویژه نظامی در اوکراین از کشته شدن 30 نظامی اوکراینی و انهدام 3 خودروی زرهی و 5 خودروی ترابری نظامی در حمله نیروهای روسیه در دونتسک و همچنین کشته شدن 160 نیروی اجیر شده خارجی در حملات هوایی روسیه به منطقه زاپوریژیا پرده برداشت. بنا به اعلام وزارت دفاع روسیه همزمان با این اتفاقات 21 موشک هیمارس ساخت امریکا نیز در دو منطقه دونتسک و خرسون رهگیری و منهدم شدند. این در حالی است که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین با محکوم کردن این حملات، مدعی شد که در این حمله غیرنظامیان آسیب دیده‌اند. روسیه به تازگی موفق به سلطه بر حدود 75 درصد زاپوریژیا شده است.به نوشته اسپوتنیک، ولادیمیر روگوف، رئیس جنبش «ما با روسیه» معتقد است: «رژیم کی‌یف تعداد غیرقابل تصوری از مزدوران را در خط جبهه زاپوریژیا جمع کرده که نمایندگان بیش از 30 کشور مختلف هستند. این مزدوران و مهاجران از مناطق غربی اوکراین برای ایجاد رعب و وحشت در مردم محلی، به خط مقدم کشیده می‌شوند.»

آدرس مطلب http://old.irannewspaper.ir/newspaper/page/8022/4/629058/0
ارسال دیدگاه
  • ضمن تشکر از بیان دیدگاه خود به اطلاع شما رسانده می شود که دیدگاه شما پس از تایید نویسنده این مطلب منتشر خواهد شد.
  • دیدگاه ها ویرایش نمی شوند.
  • از ایمیل شما فقط جهت تشخیص هویت استفاده خواهد شد.
  • دیدگاه های تبلیغاتی ، اسپم و مغایر عرف تایید نمی شوند.
captcha
انتخاب نشریه
جستجو بر اساس تاریخ
ویژه نامه ها